• hurtbullen89

Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?

Vår minsta tjej är snart redo för att ta över storasyrrans Britax Hi-way det betyder att vi är på jakt efter en ny bilstol till vår 2-åring. De vi har i åtanke just nu är antingen Britax Multi-tech eller Britax Two way, frågan är vilken man ska satsa på? Vi har tänkt byta till en bältesstol när hon inte längre kan åka framåt då vi hört att det inte är optimalt ur säkerhetssynpynkt att använda dessa kombistolar framåtvända även om det står att det går. Så hon ska alltså ha den bakåtvänd och gärna så länge det bara går!

Är nyfiken på vad ni har för erfarenheter av dessa stolar och vilken de kan använda längst bakåtvänd. Vi har en volvo v70 och har för avsikt att ha henne bak precis som nu. Vilken ger mest benutrymme osv? Dottern är nu 2 år och 87 cm lång. Just nu sitter lillasyster i babyskydd i mitten bak och storasyster i en britax hi-way på passagerarsidan.

Nån som har några erfarenheter att dela med sig av? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-22 10:37
    När hon inte längre kan åka bakåt ska det såklart stå :)
  • Svar på tråden Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?
  • Lantani

Vi var i precis samma sits. Lillasyster är nu snart 5 månader och storebror 2 år och 2 månader, 92 cm lång.
    Vi har köpt en two way, kom fram till att han lika bra kunde ha sin hi-way längre är multitech, eftersom axlarna tar emot nackskyddet ganska fort.

Så vi köpte en two way. Den sitter sonen i nu och vi ska strax ta bort babyskyddet och sätta in hi-wayen till lillasyster.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • cicci85

Jag har haft TW och har MT nu. Kan säga att twowayen ger mycket bättre benplats och barnet kan använda den längre tid. Jag köpte MT när min äldsta son va 5, då var han för lång för MT men hade en bit kvar att växa i TW, men hade vuxit ur på vikten redan.

Men jag köpte ny bilbarnstol till lillen när han va 2 år och valde ändå en MT eftersom han sitter mycket bättre i den just nu. Om det blir för trångt eller han blir för lång för den köper vi en twoway då.

• Bräckehäxan

jag säger också two way.

Vi har en multi tech till vår snart 2 åring, och köpte den just för att den skulle vara så bra ur längdsynpunkt. Då sonens pappa är närmare 2m lång är vi beredda på en lång killa också, och ville ha en stol som han kunde sitta kvar bakåtvänd länge i.. nu läser jag dock många som upplever att multi-tech inte alls är så långvarig som den utger sej för att vara, då axelstöden tar emot tidigare än stolen är urväxt på själva längden.-.

Jag känner mej lite lurad.. men vi är nöjda med stolen i övrigt. Sonen har suttit jättebra ändå sen han var 9 månader.

Vi ska nu köpa en britax two way som extrastol till farföräldrarna, så vi slipper flytta stolen titt som tätt.
    Och förhoppningsvi kan sonen sitta kvar i sin multi tech tills han får en bältesstol med isofix när han är stor nog att sitta farmåt. Och ett framtida syskon tar över multi techen.

• hurtbullen89

Låter som de flesta skulle valt en TW. Känns lite onödigt att köpa en MT först för att hon sitter bättre i den just nu för att om ett år byta stol igen. Ska in och kika på TW och prova den i bilen och se hur hon sitter i den. Är jättenöjda med vår Hi.way men den är ju inte riktigt lika lång i ryggen annars skulle vi absolut ha köpt en sån till. Så nu blir det lillasyster som tar över den och storasyrran får en ny med lite längre rygg. 

Fler som har erfarenheter? 

• pigglet

Åk till en affär där ni kan prova båda stolarna, så kommer ni säkert se vilken som sitter bäst i just er bil!

• storkatta

Dessutom - multitechen tar mycket mer plats i bilen. Nu har ni en stor bil, men det kan ju vara trevligt om det går att sitta i framsätet. Vi har provat båda, men sålde vår multitech ganska snabbt för stolen var stor och gav inte så mycket plats kkvar i övrigt. Bytte till TwoWay, funkade jättebra (fast den är inte så bra att sova i för ett halvstort barn, för lite sidostöd för huvudet).

• Bräckehäxan

men det finns ju ett nackstöd att köpa till till two way, blir det bättre stöd för sovande barn då??

vi har en mutli tech, se bild ovan.. och ja den tar ju helt klart MYCKET plats.

Ska nu köpa en two way till svärföräldrarnas bil, kanske provmonterar den i vår bil och multi tech i deras och ser om de är bättre så...

• cicci85
    Bräckehäxan skrev 2011-01-06 14:14:56 följande:
    men det finns ju ett nackstöd att köpa till till two way, blir det bättre stöd för sovande barn då??
    Jo, det tycker jag att det blir iaf
  • Turbomamma

Puffar för tråden då vi är i valet och kvalet...

Våra tvillingar på 14 månader är nu på väg att växa ur babyskydden och vi funderar på Britax MT. Kommer att ha en i framsätet och en bakom passagerarstolen. Tror ni att det får plats i vår 9-5:a kombi? Barnen är idag inte så stora och väger ganska precis 9 kg och MT känns rätt  ombonad och bekväm.

Tacksam för tips!

Svar på tråden Dags att byta stol, Britax Multi Tech eller Two way för långvarit bakåtvänt åkande?