• untens­yu
    Äldre 6 Jan 15:06
    35195 visningar
    39 svar
    39
    35195

    NAN ersättning slutade på barnakuten! (bild)

    Ett mail har skickats till Nestle, där jag frågat varför det blivit som det blivit. De vill inte svara på mail, utan vill att jag återkommer med mitt telefonnummer så de kan ringa mig! Dåligt!

    Min snart 3 månader gamla son, började få tillägg till amningen pga många anledningar! Och vi började prova den färdiga ersättningen på tetra från NAN 1. Vilket funkade jättebra! Så jag tyckte att vi skulle köpa NAN 1 ersättning på pulver istället, för att spara några slantar!

    40min efter första måltiden med NAN pulver, såg min son ut såhär:



    Som ni ser, är hans öra ganska svullet! Och resten av kroppen rödflammig med "nesselutslag". Öronen svullnade upp allt mer och hans lilla dubbelhaka svullnade upp duktigt den med. Så vi åkte till barnakuten på natten! Han fick någon medicin och vi stannade kvar i tre timmar för att se förbättring. Det röda försvann succesivt, men svullnaderna var kvar. Men eftersom han andades bra och sov som en stock, fick vi åka hem.

    Läkaren sa att han garanterat var allergisk mot detta pulver, med tanke på att jag inte ätit något annorlunda/nytt etc!

    Dagen efter på eftermiddagen får han den färdiga ersättningen på tetran (NAN), eftersom han klarade av det... Men han kaskadkräktes upp det knappt en timme senare. Och då ska ni veta att min son ALDRIG kräks! Han har kräkts mindre än 10ggr sen förlossningen, och då har det bara kommit pyttelite! Han har aldrig kaskadkräkts innan.

    Efter att ha pratat med barnsjuksköterskan på BVC, fick vi hem mjölkfri ersättning Nutramigen. Men min son VÄGRAR äta den! Även om jag blandar ersättning & bröstmjölk 50/50 med lite vaniljsocker. Nutramigen luktar och smakar apa, riktigt illa alltså!

    Är det någon mer som varit med om detta? Alltså att ditt/dina barn kunnat äta det färiga men inte pulvret eller tvärtom?!

    VARFÖR blir det så?! Det står ingenting om skillnader och det står inte heller någon varning om allergi eller överkänslighet på paketet. Dåligt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 23:46
    ÄNTLIGEN!

    (Tack för alla svar och tack för erat stöd!)

    Efter att sonen legat och snuttat på brösten hela kvällen igår, så lyckades han öka produktionen så pass att jag iaf kunde pumpa ut 70ml. Detta blandade jag ut med 30ml Nutramigen på natten, och det gick bra! Efter att han ätit detta, så pumpade jag ut 55ml som användes inför nästa blandmål. Vilket också gick bra! Sen har jag bara ammat idag, men han har väldigt ont i magen av detta. Så ja, antagligen mjölkallergiker for real!

    Ikväll fick han ynka 20ml bröstmjölk i 80ml Nutramigen och han åt upp alltihop! provade därefter att ge honom 40ml bara nutra, och han åt upp. :) Så skönt! Nu kan jag slappna av lite. Men inte helt, eftersom jag måste sluta äta mjölkprodukter i 1-2 veckor för att se om sonen mår bättre eller ej.

    Wish me luck!
  • Svar på tråden NAN ersättning slutade på barnakuten! (bild)
  • Äldre 6 Jan 15:13
    #1

    Men om han nu är mjölk allärgisk så är det väl inte NANs fel att han reagerade som han gjorde? Tråkigt att det blev som det lev men du får helt enkelt kämpa på med nytramigen eller hitta andra lösningar tills ni vet mer exakt vad det rör sig om. Förstår att du är ledsen ts=(. Inge kul när ens barn blir dåligt.

  • Äldre 6 Jan 15:14
    #2

    Usch vad läskigt!

    Min son hade kolik och verkade ha mindre problem när jag använde NAN HA 1 istället för den vanliga. Men några utslag fick han aldrig, och kolik hade han även när jag helammade, så det berodde inte på ersättningen.

    Annars finns ju Sempers ersättning, men med tanke på att han fick svullnader så ska du inte prova något som inte läkaren ordinerat.

    Verkligen jobbig sits du har hamnat i, Hoppas att det löser sig.

  • untens­yu
    Äldre 6 Jan 15:19
    #3
    viseversa skrev 2011-01-06 15:13:18 följande:
    Men om han nu är mjölk allärgisk så är det väl inte NANs fel att han reagerade som han gjorde? Tråkigt att det blev som det lev men du får helt enkelt kämpa på med nytramigen eller hitta andra lösningar tills ni vet mer exakt vad det rör sig om. Förstår att du är ledsen ts=(. Inge kul när ens barn blir dåligt.
    Nej, jag påstår inte att det är NANs fel! Jag är mest nyfiken på vad det är för skillnad på den färdiga ersättningen och pulvret man blandar själv. Vi var dessutom jättenoga med att koka vattnet och måttade petnoga också.

    Han är inte mjölkallergiker, eftersom han inte reagerar sådär på amningen (och jag proppar i mig choklad och andra mjölkprodukter)... Men han är tydligen komjölkprotein allergisk. Det har skickats en remiss till Akademiska för att undersöka allergier på honom! Det ska bli skönt att få svar.
  • lumolo
    Äldre 6 Jan 15:20
    #4

    Min son fick en allergichock en gång, fast av sempers fruktpure. Han blev superdålig, svullen, röd, andningen blev tung och kaskadkräktes. Det togs en massa prover i flera olika omgångar, och vi gjorde även en sk. provokation med samma fruktpure. Inget hände. Han är 6.5 år nu, och det har aldrig hänt igen. Han var 8 månader när han fick allergichocken. Det jag vill ha sagt är mest att om ni har tur är det en engångsföreteelse. Bör ju kollas upp så han inte har allergier, inget man vill ska hända igen. Lycka till!

  • Äldre 6 Jan 15:42
    #5

    En allergi kan uppstå när som helst, bara för att man klarade av det ena dagen är det inte säkert att det går nästa. Så det spelar knappast någon roll att det var färdigblandad ersättning på tetra ena gången och att det var pulver att blanda själv nästa gång.

    Man reagerar inte allergiskt första gången som man kommer i kontakt med en viss allergen, utan för att det ska bli en allergisk reaktion så måste kroppen bilda antikroppar som är de som orsakar att det blir en allergisk reaktion och det kan inträffa vid olika tillfällen så du kan få en allergisk reaktion andra gången någonsin som du äter något likaväl som det inträffar först den 764:e gången du äter samma sak.

    Och allergiska reaktioner på samma sak kan se olika ut vid olika tillfällen. Så att det handlar om att det var pulver i ena fallet och färdigblandad på tetra spelar ingen roll.

    Ursäkta om jag låter hård, men jag måste säga att jag tycker att det var väldigt klantigt av er att fortsätta att ge er son NAN (oavsett i vilken form pulver/tetra) om han nu fått en så kraftig reaktion på det och läkaren till och med talat om för er att han garanterat är allergisk mot det. Det som han reagerade på i NAN är mjölkproteinet och det är likadant oavsett om det är pulver eller tetra.

    Jag vill med bestämdhet säga att han är mjölkallergiker! Även om han inte har reagerat på amningen tidigare så kan han mycket väl börja göra det framöver efter att han nu har fått den här kraftiga reaktionen på ersättningen. Sen kan en reaktion på mjölk via amningen ta längre tid att visa sig än när han får i sig ersättningen direkt, mängden mjölkprotein som de får i sig indirekt via amningen är också ofta mindre än den de får i sig direkt genom ersättning eller gröt/välling/yoghurt etc. Dessutom så finns det studier som visar på att det kan vara så att olika kvinnor släpper igenom mjölkproteiner till bröstmjölken i olika stor utsträckning.

    Sen att reaktionen inte blev lika kraftig med nässelutslag utan att han istället kräktes beror snarast på att han har kvar mediciner i kroppen (antihistaminer och kortison) som fortfarande har kvar effekt från det att ni var inne på sjukhuset på naten vilket gjorde att han denna gång kräktes för att kroppen ville göra sig av med det den känner att den inte tål så snabbt som möjligt istället för att det blossade upp med nässelutslag.

    Vad Nestle skulle ha med saken att göra och vad de ska göra åt det förstår jag knappast.

    Ang Nutramigen så vill jag rekommendera dig att inte vare sig smaka eller lukta på det, för det har en minst sagt "udda" lukt och smak.  För att få honom att acceptera Nutran så vill jag rekommendera dig att börja med betydligt mindre mängd nutra än 50/50 utan börja med så lite som möjligt för att han ska acceptera det - man kan få börja med fördelningen 10/90 eller ännu mindre nutra vad gäller fördelningen Nutra/Bröstmjölk och sen succesivt öka på mängden Nutra tills barnet slutligen tar det rent. Går det absolut inte att få honom att acceptera Nutran så finns det flera andra sorter (Profylac, Althera, Pepticate är de vanligaste utöver nutramigen) att testa med som sägs smaka aningens bättre även om alla hydrolyserade ersättningar (vilket alla mjölkfri är) smakar apa för oss vuxnas smaklökar. Althera är den som sägs smaka bäst av dem eftersom den innehåller (mjölkfri) laktos för att så mycket det går för en hydrolyserad ersättning att likna bröstmjölken. Det går alltid att du kan köpa en burk själv på apoteket utan recept för att testa med (oftast brukar man få köpa första burken själv attt testa med) för att sedan be att få den sorten på livsmedelsanvisning istället så att du då betalar 120:- per uttag som då ger så många burkar som ska räcka ca 2 månader, istället för att betala runt 200:-/burk om man köper utan "recept".


    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • untens­yu
    Äldre 6 Jan 16:58
    #6
    Miralicia skrev 2011-01-06 15:42:19 följande:
    En allergi kan uppstå när som helst, bara för att man klarade av det ena dagen är det inte säkert att det går nästa. Så det spelar knappast någon roll att det var färdigblandad ersättning på tetra ena gången och att det var pulver att blanda själv nästa gång.

    Man reagerar inte allergiskt första gången som man kommer i kontakt med en viss allergen, utan för att det ska bli en allergisk reaktion så måste kroppen bilda antikroppar som är de som orsakar att det blir en allergisk reaktion och det kan inträffa vid olika tillfällen så du kan få en allergisk reaktion andra gången någonsin som du äter något likaväl som det inträffar först den 764:e gången du äter samma sak.

    Och allergiska reaktioner på samma sak kan se olika ut vid olika tillfällen. Så att det handlar om att det var pulver i ena fallet och färdigblandad på tetra spelar ingen roll.

    Ursäkta om jag låter hård, men jag måste säga att jag tycker att det var väldigt klantigt av er att fortsätta att ge er son NAN (oavsett i vilken form pulver/tetra) om han nu fått en så kraftig reaktion på det och läkaren till och med talat om för er att han garanterat är allergisk mot det. Det som han reagerade på i NAN är mjölkproteinet och det är likadant oavsett om det är pulver eller tetra.

    Jag vill med bestämdhet säga att han är mjölkallergiker! Även om han inte har reagerat på amningen tidigare så kan han mycket väl börja göra det framöver efter att han nu har fått den här kraftiga reaktionen på ersättningen. Sen kan en reaktion på mjölk via amningen ta längre tid att visa sig än när han får i sig ersättningen direkt, mängden mjölkprotein som de får i sig indirekt via amningen är också ofta mindre än den de får i sig direkt genom ersättning eller gröt/välling/yoghurt etc. Dessutom så finns det studier som visar på att det kan vara så att olika kvinnor släpper igenom mjölkproteiner till bröstmjölken i olika stor utsträckning.

    Sen att reaktionen inte blev lika kraftig med nässelutslag utan att han istället kräktes beror snarast på att han har kvar mediciner i kroppen (antihistaminer och kortison) som fortfarande har kvar effekt från det att ni var inne på sjukhuset på naten vilket gjorde att han denna gång kräktes för att kroppen ville göra sig av med det den känner att den inte tål så snabbt som möjligt istället för att det blossade upp med nässelutslag.

    Vad Nestle skulle ha med saken att göra och vad de ska göra åt det förstår jag knappast.

    Ang Nutramigen så vill jag rekommendera dig att inte vare sig smaka eller lukta på det, för det har en minst sagt "udda" lukt och smak.  För att få honom att acceptera Nutran så vill jag rekommendera dig att börja med betydligt mindre mängd nutra än 50/50 utan börja med så lite som möjligt för att han ska acceptera det - man kan få börja med fördelningen 10/90 eller ännu mindre nutra vad gäller fördelningen Nutra/Bröstmjölk och sen succesivt öka på mängden Nutra tills barnet slutligen tar det rent. Går det absolut inte att få honom att acceptera Nutran så finns det flera andra sorter (Profylac, Althera, Pepticate är de vanligaste utöver nutramigen) att testa med som sägs smaka aningens bättre även om alla hydrolyserade ersättningar (vilket alla mjölkfri är) smakar apa för oss vuxnas smaklökar. Althera är den som sägs smaka bäst av dem eftersom den innehåller (mjölkfri) laktos för att så mycket det går för en hydrolyserad ersättning att likna bröstmjölken. Det går alltid att du kan köpa en burk själv på apoteket utan recept för att testa med (oftast brukar man få köpa första burken själv attt testa med) för att sedan be att få den sorten på livsmedelsanvisning istället så att du då betalar 120:- per uttag som då ger så många burkar som ska räcka ca 2 månader, istället för att betala runt 200:-/burk om man köper utan "recept".
    Vi provade inte den färdiga efter allergireaktionen bara för att... Utan läkaren på akuten sa åt oss att låta bli pulvret och prova lite av den färdiga igen, för att sonen kanske bara var känslig när det gällde pulvret. Och jag vet att man inte alltid är allergisk mot saker och ting från början, utan att det kan komma gradvis eller mycket mycket senare!

    Och varför jag gav sonen 50/50 bröstmjölk/ersättning är för att jag inte får ut så mycket när jag pumpar. Så om jag ska ge 90/10 blir han långt ifrån mätt på - utan bara arg/ledsen för att han fortfarande är hungrig!

    Att du sen med "bestämdhet" säga att han är mjölkallergiker tycker jag är fel. Du vet inte hela historiken och det finns MÅNGA bebisar/barn som är överkänsliga mot just komjölksproteinet som små, men inget mer! Jag känner flera som har fått mjölkfri ersättning och som fortfarande ammar - utan att vara mjölkallergiker!

    Vad jag ville med inlägget var mest att dela med mig vad som hänt mig och lillen, och funderingen på vad som skulle kunna vara skillnad mellan pulver och färdig ersättning. Den färdiga MÅSTE det vara högre krav på, eftersom det är en färdig blandning som dessutom klarar sig i rumstemperatur!

    Jag vet att man kan köpa receptfritt på apoteket. Nutramigen var det BVC hade inne som vi fick för prov helt enkelt. Och en dietist har gett oss rådet med vaniljsocker, eftersom jag inte får ut så mycket egen mjölk via pumpen.
  • untens­yu
    Äldre 6 Jan 17:00
    #7
    lumolo skrev 2011-01-06 15:20:44 följande:
    Min son fick en allergichock en gång, fast av sempers fruktpure. Han blev superdålig, svullen, röd, andningen blev tung och kaskadkräktes. Det togs en massa prover i flera olika omgångar, och vi gjorde även en sk. provokation med samma fruktpure. Inget hände. Han är 6.5 år nu, och det har aldrig hänt igen. Han var 8 månader när han fick allergichocken. Det jag vill ha sagt är mest att om ni har tur är det en engångsföreteelse. Bör ju kollas upp så han inte har allergier, inget man vill ska hända igen. Lycka till!
    Jag HOPPAS verkligen att det är en engångsföretéelse, och att vi kan börja ge honom den "vanliga" ersättningen igen, som finns i affären. Så jag hoppas också att remissen går snabbt, så vi får svar!

    Tack!
  • Äldre 6 Jan 17:53
    #8
    untensyu skrev 2011-01-06 16:58:37 följande:
    Vi provade inte den färdiga efter allergireaktionen bara för att... Utan läkaren på akuten sa åt oss att låta bli pulvret och prova lite av den färdiga igen, för att sonen kanske bara var känslig när det gällde pulvret. Och jag vet att man inte alltid är allergisk mot saker och ting från början, utan att det kan komma gradvis eller mycket mycket senare!

    Och varför jag gav sonen 50/50 bröstmjölk/ersättning är för att jag inte får ut så mycket när jag pumpar. Så om jag ska ge 90/10 blir han långt ifrån mätt på - utan bara arg/ledsen för att han fortfarande är hungrig!

    Att du sen med "bestämdhet" säga att han är mjölkallergiker tycker jag är fel. Du vet inte hela historiken och det finns MÅNGA bebisar/barn som är överkänsliga mot just komjölksproteinet som små, men inget mer! Jag känner flera som har fått mjölkfri ersättning och som fortfarande ammar - utan att vara mjölkallergiker!

    Vad jag ville med inlägget var mest att dela med mig vad som hänt mig och lillen, och funderingen på vad som skulle kunna vara skillnad mellan pulver och färdig ersättning. Den färdiga MÅSTE det vara högre krav på, eftersom det är en färdig blandning som dessutom klarar sig i rumstemperatur!

    Jag vet att man kan köpa receptfritt på apoteket. Nutramigen var det BVC hade inne som vi fick för prov helt enkelt. Och en dietist har gett oss rådet med vaniljsocker, eftersom jag inte får ut så mycket egen mjölk via pumpen.
    Jag blir mörkrädd när jag hör om läkare som inte har en aning om vad de pratar om.

    Nej, jag har inte hela historiken, utan jag svarar utifrån det du har skrivit i tråden. Sen har jag också rätt mycket erfarenhet av allergier av olika slag samt även medicinsk kunskap på universitets-/högskolenivå så det är utifrån de utgångspunkterna som jag bygger mina svar på.

    Om du nu har så svårt att få ut med pumpen och han inte är villig att ta Nutran så kan det kanske vara värt att köpa en burk av någon annan sort på Apoteket, Althera brukar sägas vara den som är lättast att få dem att acceptera eftersom det är den som är mest lik bröstmjölk och vanlig ersättning. I så fall så kan du med lite tur få honom att acceptera att ta den nästan direkt utan att behöva på att blanda i någon större utsträckning.
    Att blanda 10/90 var ett exempel på hur man skulle kunna blanda för att börja med lite, lite och sen succesivt öka på mängden. Han blir ju inte mättare av att inte äta något alls av 50/50-blandning, än om han han kanske en dag bara får en mindre mängd med 90/10 med bröstmjölk/nutra ett mål och att han accepterar det så att du då till nästa mål kan öka upp mängden nutra.

    Jag gissar att du har testat att riktigt intensivamma för att få upp produktionen? (dvs amma på minsta lilla signal flera gånger i timmen och att så snart han ammat klart och släpper bröstet erbjuder honom det andra bröstet och sen byter tillbaka fram och tillbaka - dvs i princip konstant amning med mycket dryck och ätbart inom nära räckhåll och släpper alla andra krav under ett par dagar och har mycket hud mot hud-kontakt och gärna även intensivamning under natten som stimulerar mjölkproduktionen extra mycket).

    Om han nu har fått en kraftig allergisk reaktion på modersmjölksersättning, så med tanke på innehållet så är det komjölksproteinet som de reagerar på. Det är proteiner som är den beståndsdel i alla livsmedel som är det som orsakar allergiska reaktioner och det enda i proteinväg som finns i modersmjölksersättningen är proteiner från komjölk. Så innehållsmässigt är det knappast någon skillnad mellan pulver och tetra.

    Nu har jag inte tillgång till några förpackningar att jämföra med, men ska jag göra en någorlunda kvalificerad gissning skulle jag anta att skillnaden är att den färdigblandade på tetra är behandladmotsvarande som UHT-behandlad mjölk  - dvs ultrapastöriserad (upphettad till ca 140 grader i 2-10 sekunder) och sen förpackad aseptiskt för att minska risken för kontaminering av bakterier.

    Allergisk - överkänslig är en definitionsfråga, men i vilket fall som helst kan kan man utifrån det du berättat här dra slutsatsen att din son inte tål mjölk - sen exakt hur man definierar just den typ av reaktion som han har på mjölkprotein är en definitionsfråga. Han mår ju helt klart inte bra av vanlig modersmjölksersättning. Men med tanke på hur kraftig reaktion han fick vid båda tillfällena du berättat om skulle jag gissa att det kommer att ge utslag för IgE-antikroppar på antingen pricktest eller blodprov och att det då handlar om en IgE-förmedlad allergi. Därav att jag använde ordet allergisk.

    När det handlar om komjölksproteinallergi/-överkänslighet så är det den helt klart vanligaste allergin/överkänsligheten hos bebisar och under de första levnadsåren. Bara för att man en gång har fått komjölksproteinallerg bekräftad som spädbarn så behöver inte det betyda att man kommer vara allergisk hela livet utan i de flesta fallen så växer komjölkaallergin/överkänsligheten bort under de första levnadsåren.

    Om du läste vad jag skrev om amning innan så kan det finnas flera orsaker till att det fungerar att amma ett barn som visat allergisymtom när de tex fått ersättning. En del kan bero på att det blir mindre mängd mjölkprotein som de får i sig via amningen jämfört med direkt intag i form av ersättning, men även att olika kvinnor släpper igenom olika mängd mjölkprotein till bröstmjölken så att det blir för liten mängd mjölkprotein för att barnet ska få några uppenbara reaktioner via amningen. Och sen kan det även vara så att man har tur och allergin/överkänsligheten kan hinna växa bort relativt snabbt efter att man konstaterat den eller så kan det vara så att man fick reaktioner pga att tarmen var omogen så att problemet löste sig av sig själv när tarmen mognade mera eller att man fick överkänslighetsreaktioner av ersättningen pga att den omogna tarmen upplevde den komjölksbaserade modersmjölksersättningen som "för stark" medan bröstmjölken är betydligt mildare för bebisens magen eftersom den är artspecifik.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Äldre 6 Jan 18:24
    #9

    Oj! Usch vad otäckt med en sådan kraftig allergisk reaktion, men vad skönt att det gick bra tillslut!
    Och måste även säga att var glad över att du vet att det är mjölkprotein han inte tål så du kan undvika det.  Miralicia har svarat bra, så där har jag inget att tillägga.

    För att få i honom Nutramigen, så är det socker, vaniljsocker eller att blanda med bröstmjölk som gäller när de är så små, eller testa annan sort som Althéra precis som Miralicia skriver.

    Men sen undrar jag varför du tror att din mjölk inte räcker?

    För det är vanligt att man tror att inte mjölken räcker, men att det egentligen är en allergi hos barnet som gör att man tror att han är hungrig, inte går upp i vikt osv. Så kanske den räcker om du intensivammar och äter mjölkproteinfritt själv?

  • untens­yu
    Äldre 6 Jan 19:12
    #10
    Svar till både K Kavat och Miralicia:

    Jag intensivammade förut, perioderna då min son ville öka produktionen. Ja! Men som jag skrev innan, att jag började med tillägg av många olika anledningar.

    Bl.a så har det varit svårt för mig att amma ett barn jag inte känner kärlek till, vilket långsamt har förändrats... Kärleken alltså. Jag åkte på en postnatal/ depression efter förlossningen (diagnos av psykläkare) och det har ännu inte blivit bättre! Jag gråter väldigt ofta, även när jag ammar! Jag har inte haft någon matlust, och det slutade med att jag inte orkade göra mat eller äta, trots att jag försökte. Och den perioden mådde jag ännu sämre, och mjölken började sina och sonen sög som en tok på mina bröst dygnet runt i flera dagar. Tillslut orkade jag inte längre, mitt och sambons förhållande var i farozonen och jag kände aldrig glädje! Både jag och sambon upptäckte att sonen tog skada av detta, därför vände vi oss till BVC, läkare och psykolog som uppmanade oss att ge tillägg! Och redan dagen efter mådde vi alla mycket bättre och sonen började le och skratta igen.

    DÄRFÖR ammar jag inte lika mycket nu! Och det sinade ytterligare när vi började med tillägget såklart... eftersom han inte åt lika ofta, då han blev ordentligt mätt. Men det var nödvändigt, eftersom vi som familj höll på att gå i kras! Jag ville inte att det skulle ta slut mellan mig och barnets pappa bara för att jag inte orkade med pressen!

    Det är jobbigt att ta upp detta i det här forumet nu, eftersom jag vet hur många som tycker att det är hemskt dåligt av en mamma att inte amma eller amma mindre.
Svar på tråden NAN ersättning slutade på barnakuten! (bild)