• Dietist Viveca Annell

Upptrappning efter Kickstart

Efter en eller två veckor mer enbart pulver behöver magen vänja sig försiktigt vid vanlig mat igen. De första tre dagarna ska maten vara mycket lätt och bestå av fisk, kyckling, grönsaker som inte innehåller så mycket fiber. Därefter ökar du på med kött, små portioner kolhydratrika livsmedel, magra mjölkprodukter, frukt och lite fett.
    Du kombinerar den vanliga maten med Allévo för att tillgodose näringsbehovet.

Obs! Bli inte orolig om du går upp något i vikt under upptrappningen. När du börjar äta vanlig mat igen kommer vätskemängden öka i kroppen vilket ger en liten viktökning.

Förslag upptrappning under sex dagar.

Dag 1
    Frukost:      
    1 påse näringspulver + VATTEN

Mellanmål: 
    1 drink/1 bar + VATTEN

Lunch:        
    100 g kyckling (utan skinn)/ fisk
    sallad, tomat, gurka + VATTEN

Mellanmål: 
    1 påse näringspulver+ VATTEN

Middag:       
    1 drink/1 bar + VATTEN

Kväll:           
    1 påse näringspulver

Dag 2 -3
    Frukost:      
    1 påse näringspulver+ VATTEN

Mellanmål: 
    1 drink/1 bar + VATTEN

Lunch:        
    100 g kyckling/fisk
    sallad, tomat, gurka+ VATTEN

Mellanmål: 
    1 drink/1 bar + VATTEN

Middag:       
    2 små potatisar kokta/1,5 dl kokt ris
    100 g kyckling/fisk
    sallad, tomat och gurka+ VATTEN

Kväll:           
    1 påse näringspulver

Dag 4-6
    Frukost:      
    2 dl lättmjölk/lättfil/lättyoghurt naturell
    0,5 dl basmüsli/flingor
    1 frukt

Mellanmål: 
    1 påse näringspulver

Lunch:        
    2 potatisar kokta/1,5 dl kokt ris/2 dl kokt pasta100 g kyckling/fisk/magert kött
    valfria grönsaker
    1 skiva knäckebröd skrapat matfett + VATTEN

Mellanmål:  
    1 påse näringspulver

Middag:      
    2 små potatisar kokta/ 1,5 dl kokt ris/ 1,5 dl kokt pasta1
    00 g kyckling/fisk/magert kött'
    valfria grönsaker + VATTEN

Kväll:           
    1 frukt + VATTEN

• Svar på tråden Upptrappning efter Kickstart
  • Mammate2

Jag kör KS ett tag till - är på dag 5 nu. Jag undrar hur jag kan lägga upp min dag då jag måste börja med något ätbart på morgonen för att magen inte ska bli helt knasig. Börjar jag med mat till lunchen, om än lite, så får jag problem resten av dagen.

• Dietist Viveca Annell
    Mammate2 skrev 2011-01-10 09:37:24 följande:

Jag kör KS ett tag till - är på dag 5 nu. Jag undrar hur jag kan lägga upp min dag då jag måste börja med något ätbart på morgonen för att magen inte ska bli helt knasig. Börjar jag med mat till lunchen, om än lite, så får jag problem resten av dagen.

Du kan äta en Allévo bar till frukost istället för pulver när du börjar upptrappningen efter Kickstart. Och efter ett par, tre dagar kan du börja äta vanliga frukostprodukter som yoghurt och flingor eller en smörgås. En hjälp för att hålla igång magen under Kickstart är Allévo Fiber+ kapslar. Kapslarna innehåller glukomannan som tillsammans med vätska sväller ca 200 gånger sin egen volym och bildar en gel. Det håller tarmfunktionen igång och gör att utrymmet i magsäcken minskar vilket ger en mättnadskänsla. Tänk därför på att dricka mycket vätska tillsammans med kapslarna.
    /Viveca Allévo Viktcoach
  • augusti06

Jag håller på att planera min upptrappning efter kickstart, du skriver att på dag 4-6 ska man dricka 2 påsar/dag men jag undrar om man kan ta drink eller bar istället för påsarna eller är de förmycket kalorier i de???

• Dietist Viveca Annell
    augusti06 skrev 2011-01-10 23:06:16 följande:
    Jag håller på att planera min upptrappning efter kickstart, du skriver att på dag 4-6 ska man dricka 2 påsar/dag men jag undrar om man kan ta drink eller bar istället för påsarna eller är de förmycket kalorier i de???

Vi rekommenderar påsar till mellanmål i dag 4-6 i upptrappningen både att det inte ska bli för stor belastning för magen med riktigt frukost, vanlig mat till både lunch och middag plus barer/drinkar och även för att hålla ned energiintaget. Tycker du att din mage fungerar bra efter tre dagars upptrappning föreslår jag att du väljer drink/bar i ett av mellanmålen och påse i det andra.
    /Viveca Allévo Viktcoach

• fiajo

Vad ska vi följa för schema efter upptrappningen?

• minisens

vad ska vi tänka på när vi väljer frukt,grönsaker,bröd,flingor??alltså vad är de bästa valet??Jag funderar även på om jag ska skippa kolhydrater är det en bra ide??Alltså äta LCHF?

• augusti06

Du skriver att man ska ta en påse på kvällen men behöver man ta den eftersom man börjar äta mat plus att man tar bar/drink ?

• Dietist Viveca Annell
    fiajo skrev 2011-01-11 09:31:14 följande:
    Vad ska vi följa för schema efter upptrappningen?

Efter upptrappningen rekommenderar jag att ni fortsätter viktnedgången genom att byta ut en till fyra måltider mot Allévo. Ett energiintag på runt 1 600 kalorier per dag är en lagom nivå för de flesta kvinnor att minska i vikt i lagom takt. Det är viktigt att fortsätta äta fem måltider per dag jämnt fördelat över dagen. Viktigt är också att äta måltiden även om man inte är så hungrig. Hoppar man över en måltid kommer stark sug och hunger senare och då kan det vara svårt att hålla ned portionsstorleken. Vilken/vilka måltider ni väjer att byta ut bestämmer ni själva. Det går också bra att gå över och äta vanlig mat i alla måltider. Se förslag på 1 600 kcal meny med portionsstorlekar på www.allevo.nu Där finns också recept och en Matdagbok där ni kan registrera det ni äter och se hur många kalorier det ger.

Ett förslag på matschema efter upptrappning:

Frukost  Man vet att en bra frukost minskar sug och hjälper till att hålla en jämn blodsockernivå under hela dagen. En bra frukost som ger långvarig mättnad och mycket näring ska gärna innehålla någon form av fullkornsprodukt t ex fullkornsbröd, fullkornsflingor eller havregrynsgröt, mager naturell mjölkprodukt lite matfett på brödet eller några nötter/mandlar, proteinrikt pållägg, frukt eller grönska.

Ex på frukost: 2 dl naturell lättfil/lättyoghurt, 1 dl fullkornsflingor, 1 skiva fullkornsbröd, 1 tsk lätt matfett, 1 skiva skinka, tomatskiva, kaffe med 0,5 dl lättmjölk, en apelsin

Mellanmål  Allévo shake eller en hackad frukt (0,5 banan) med 0,5 dl keso

Lunch  Vanlig mat enligt tallriksmodellen för viktnedgång. Halva tallriken grönsaker gärna både råa och varma. Den andra halvan av tallriken delas upp mellan proteinrika livsmedel kyckling, fisk, kött, ägg eller veg.alternativ och kolhydratrika livsmedel gärna fullkornsprodukter – fullkornspasta, fullkornsris, bulgur, mathavre m.fl. Ät en portion.

Mellanmål:  Allévo bar/drink

Middag:  Allévo soppa

Kväll:  En frukt

• Dietist Viveca Annell
    augusti06 skrev 2011-01-11 21:17:23 följande:
    Du skriver att man ska ta en påse på kvällen men behöver man ta den eftersom man börjar äta mat plus att man tar bar/drink ?

Det är så liten mängd mat i upptrappningen så påsarna behövs för att näringsbehovet ska tillgodoses dvs. få tillräckligt med protein, viktiga fettsyror, vitaminer och mineraler.
    /Viveca Allévo Viktcoach

• Dietist Viveca Annell
    minisens skrev 2011-01-11 14:47:54 följande:
    vad ska vi tänka på när vi väljer frukt,grönsaker,bröd,flingor??alltså vad är de bästa valet??Jag funderar även på om jag ska skippa kolhydrater är det en bra ide??Alltså äta LCHF?

Efter upptrappningen är det fritt fram för alla sorters frukt och grönsaker. Banan och vindruvor är lite mer energirika än andra frukter så de kan man vara lite återhållsam med. Bland grönsakerna är avokado (eller avokado är egentligen en frukt) och oliver som är energirika. De innehåller fett men fett av mycket bra kvalitet. Bröd, flingor, gryn ska till största del vara av fullkorn. Jag rekommenderar inte att undvika kolhydrater helt. Det är mängden som är viktig. På www.allevo.nu  finns en 1 600 kcal meny där man kan se portionsstorlekar för viktnedgång, Ex 1,5 dl ris, 2 dl pasta, två medelstora potatisar.
    /Viveca Allévo Viktcoach

Svar på tråden Upptrappning efter Kickstart