• hedmanpazio

Högt IQ.

giftfri skrev 2011-01-11 01:16:53 följande:
    Vad bevisar hög IQ? Inget vad jag förstått, eftersom det kan mätas på minst lika många sätt, som det finns nivåer..
    Rätt. Det är en siffra (psykometriskt värde) som psykologer får från ett testbatteri vid mäter en allmänintellektuell förmåga. Intelligens är ett väldigt omdiskuterat begrepp i forskningen och IQ har kommit att bli helt felanvänt i vardagsterminologi! Mensas test är ett icke-verbalt test som mäter det som kallas fluid intelligence som handlar om logiskt resonerande. Det finns även sk. crystalized som har att göra med språkliga sidan. Men intellektet består av så otroligt mycket mer än bara logiskt fungerande. Det finns exekutiva funktioner (som i sig är extremt komplext och omfattande), mentaliseringsförmåga (tankemässig empati skulle man kunna kalla det, att förstå vad andra tänker, känner och upplever), språlig förståelse, social förståelse, begreppsbildning, mental snabbhet, arbetsminne osv osv osv och Menas 'Matriser' har länge kritiserats för att bara fånga en ytterst liten del av en intellekt. Men det handlar ju om hur man definierar intelligens. Om det för en bara är logiskt resonerande, ja då är ju matriserna som mensa utvecklat klockrena. Men att kalla det Intelligens Kvot (IQ) håller inte alla med om. Så vad bevisar hög IQ. Det beror på hur du definierar IQ :)

Men för allt i världen. Blanda inte ihop intelligens och personlighet. De är helt disparata saker som visserligen påverkar varandra. Men sambandet mellan dem är verkligen inte linjärt :)
  • hedmanpazio
    John D skrev 2011-01-10 17:08:01 följande:
    Har gjort ett flertal tester, bla WAIS 4, KABC-II och WJ-III, samt alla försvarets tester. Har oftast legat runt 145-150, som sämst 139 och som bäst 162.

Dom tester man utför på internet må vara väldigt förenklade och många kan säkert vara missvisande, men flera av dom är faktiskt helt ok och ger en ganska hyfsad om än grov uppskattning om var på skalan man ligger.
    Var i hela fridens namn fick du göra allmänbegåvningstestbatterier som wais o kabc om det inte misstänktes neurospykiatrisk problematik???? de tester du beskriver är kliniska instrument, knappast för rekrytering, utvecklingsverktyg eller dylikt. Sen är problemen med internetbaserade tester att de saknar vetenskaplig validitet och slutasatserna från resultaten måste därmed ifrågasättas. Vem som helst kan konstruera ett intelligenstest typ ravens matriser men det är validiteten och reliabiliteten i testerna som avgör om de ens är användbara. Och på internet flödar test med låg vetenskaplig förankring. Men visst man kan få en vääääääldigt grov upskattning om vart man ligger :)
  • hedmanpazio
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-01-11 09:04:19 följande:
    En fråga. Kan högskolestudier kicka igång IQ nivån så att säga? Att tänket man uppnår i skolbänken gör att det med automatik generar bra på dessa former av tester?
    Kognitiva funktioner går att träna. Men det finns alltid ett tak eller en nivå vi inte kan komma över då vi har en biologisk "förprogrammering" för vad vi kan klara av.  Vid kliniska begåvningstest brukar man säga att man kan aldrig prestera bättre än vad man klarar av. Dvs hur mycket hjälp du än får med vissa uppgifter som kan du inte göra rätt om du itne förstår och således kan du inte 'fake good'.

Sambandet mellan studienivå och IQ (mätt genom kliniska testbatterier) är positiv eftersom delar i intelligenstest mäter 'allmänbildning' begreppsförståelse, och andra områden som spontant används och därmed 'tränas' upp vid studier.
  • hedmanpazio
    Anonym (&&&&) skrev 2011-01-11 09:15:12 följande:
    Min son på snart 14 år har högt IQ och han har många gånger sagt att han känner sig annorlunda i sitt tänkande, agerande samt så var han en extralärare åt sin klasskamrater..

Jag har satt stopp för det då han själv blev så stressad av det..

Han har funderingar, argument m.m som förvånar många och hans intensivitet var jobbig emellanåt.. Många trodde han hade ADHD men det var högt IQ som var "boven" i det hela..

Jag kan bara relatera till min son men han tycker det är jobbigt många gånger när han är smartare å "konstigare" än alla andra..

Har kämpat med detta sen 2:an och nu först har han accepterat sitt IQ..
    Jag tycker detta är superviktigt det som ni och TS tar upp. Det är ju en åsidosatt grupp människor som känner sig extra oförstådda och annorlunda men som inte uppfattas av omgivningen på det sättet. Vet flera som haft hög begåvning och resurser men som till och med blivit ifrågasatta om de i självaverket inte har sociala eller anpassningsstörningar! Skolan måste bli bättre på att se de här personerna.
  • hedmanpazio
    BeniusPappa skrev 2011-01-11 11:05:07 följande:
    Är denna tråd seriösa, går du runt och nämner ditt IQ?

Jag vet inte vad jag har för IQ, hade jag nu tagit ett test för att få detta resultat är det inget jag går runt och berättar.

Vem frågar dig vad du har för IQ?
    Ingen, den enda som är intresserad av detta begrepp och siffran är psykologer som pratar med andra psykologer på ex. en behandlingskonferens om vad en utredning visat.

..eller de som känner sig hotade :)
  • hedmanpazio
    BeniusPappa skrev 2011-01-11 11:20:08 följande:
    Jaha, då förstår jag, med tanke på deras inriktning. Men att behöva känna detta som en motgång i det vardagliga livet måste vara ytterst ovanligt.

Trivs man med sitt jobb, klarar av att vara händig när olyckan är framme, handla mjölk skriva en överklagan etc så är man nog på det torra, en hög IQ kan väl inte ge en mer fördelar eller underlätta i det vardagliga livet, eller?
    Inte nödvändigtvis. Visst har ens 'resurser' att göra med ens möjlighet till 'framgång' i livet, men livet är ju lite mer komplext än så. Det finns ju väldigt många människor som till synes har bästa förutsättningarna för att lyckas i livet  som god ekonomi, tryggt familjeliv, goda intellektuella förmågor, fördelaktigt utseende osv osv. Men det är ju KONTEXTEN i kombination med dina erfarenheter som avgör hur du kan utnyttja dessa 'positiva' förutsättningar.

I vissa kontexter kanske det inte spelar roll om du är smart och rik. Du kan få ett 'h-lvete' till liv ändå om exempelvis man befinner sig i fel miljö med fel människor runt omkring sig. Så bara för man har en 'hög iq' behöver det inte leda till framgångar.
  • hedmanpazio
    Equal skrev 2011-01-11 11:52:42 följande:
    Det känns väl ovanligt korkat att gå runt och berätta om sitt IQ? ska vi börja med det nu kanske? Typ:

Hej jag heter Kajsa och har 132 i IQ.
    :P
  • hedmanpazio
    BeniusPappa skrev 2011-01-11 11:37:13 följande:
    Ja självklart, det handlar ju om social kompetens, om vi tex tar utseende kontra intellekt (för att få det mest fördelaktigt) Så jag håller med dig.

Det är roligt hur du använder ett finare språk samt ordval när du skriver på denna tråd. Känner att jag undermedvetet gör det själv, skrämmande! :)
    Haha, jag använder faktiskt det språk jag är van att göra efter alldeles för många år i den akademiska världen. Men skulle faktiskt behöva 'loose up' lite grann :)
  • hedmanpazio
    Anonym skrev 2011-01-11 12:40:27 följande:
    Med ett dokumenterat IQ på 225 vid tre års ålder har jag varit understimulerad i hela mitt liv. Detsamma gäller mitt barn. Problemet är att Sverige är medelmåttornas paradis där alla som avviker från normen ses med oblida ögon. Så man får anpassa sig eller flytta, välj själv.
    Skrattande
  • hedmanpazio
    John D skrev 2011-01-11 12:15:49 följande:
    Jag ansågs "problematisk" i skolan. Några lärare tyckte jag var "asocial och arrogant" och ville försöka få mig diagnostiserad med ADHD och diverse koncentrationsstörningar, något som inte alls stämde då jag aldrig varit ens i närheten av hyperaktiv och aldrig haft några problem med koncentrationen. Psykologerna såg dock igenom det rätt snabbt och konstaterade att jag bara var understimulerad.
    Berättar ju om vilken kompetens det finns för psykisk ohälsa, social problematik och individuella förutsättningar hos elever i skolan idag. Och ändå vill de inte låta psykologer komma och undervisa dem... hmmmmmmm
Svar på tråden Högt IQ.