• Anonym

Högt IQ.

Lavish skrev 2011-01-11 12:56:43 följande:
    Aspergers?
    Nej det hoppas jag verkligen inte. Jag har bara inget större intresse av andra människor och jag känner att jag inte har så stort utbyte av dem så jag anstränger mig inte för att förstå dem. 
  • Anonym
    Ecthalia skrev 2011-01-11 13:12:23 följande:
    hur högt går den?
    Tro mig, det gör den. Jag deltog i ett forskningsprojekt för extremt begåvade barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-11 13:25:15 följande:
    Tro mig, det gör den. Jag deltog i ett forskningsprojekt för extremt begåvade barn.
    Det finns 6 stycken i världen med frammätt IQ på över 170, du är knappast en av dom. 2 över 200, ingen av dessa hävdar att det egentligen går att fastställa att deras IQ är över 170 eftersom det inte går att mäta på ett säkert sätt.
  • Anonym
    Lavish skrev 2011-01-11 13:34:13 följande:
    Nej det behöver det ju inte vara. Men jag har flera vänner med aspergers och de stämmer in på beskrivningen om högt IQ men svårt för det sociala och att förstå andra människor. I synnerhet just det där med att inte vara speciellt INTRESSERAD av att förstå andra. Men å andra sidan har de jag känner fler problem relaterade till aspergersen än bara det.

För mig personligen är just den inställningen oerhört svår att greppa. Jag kan inte begripa hur man inte kan vara intresserad av andra människor. Har ju aldrig kollat IQ men jag tror nog inte jag är lågbegåvad iaf. Har alltid varit ett klassiskt MVG barn. Men jag har aldrig varit intresserad av matematik och dyl. Jag är intresserad av människor. Att arbeta med logik har aldrig intresserat mig, jag är mer faschinerad av det dubbeltydiga, där ett enda rätt svar aldrig kan ges.

Men jag kan förstå att man intresserar sig för matematik. Att man inte intresserar sig för människor har jag väldigt svårt att förstå däremot.
    Människor har en tendens att vilja ha så mycket personlig information. De vill liksom gräva under huden på en och de vill gotta sig i andras hemligheter och olycka. De säger saker som de inte menar och de menar saker som de inte säger. En väldigt knepig djurart är vad människor är. Därför är det bättre att hålla lite distans och sätta upp tydliga markeringar för främmande människor. Nu menar jag inte rent generellt, utan mer för min egen del.
  • Anonym

har högt iq, har hittat en partner som ligger på samma nivå. 
    känner mig ofta missanpassad bland andra människor.
    sitter mest på familjeliv för att störa mig på normalbegåvade människor.
    förstår dig ts. 

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2011-01-11 18:17:45 följande:

Men vad är smarthet då? Defination tack!!

Är man smart bara för att man har ett högre IQ än andra?

För mig går det inte ihop.

För dig går det inte ihop? Beror det på att du skäms över att ditt iq är normalt? Tycker du att det är provocerande att någon är smartare än du? 
  • Anonym

Varför berättar du om ditt IQ????

Jag har aldrig pratat om det med nån.. 

• Anonym
    Terese f skrev 2011-01-11 18:32:32 följande:
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
    Vissa hävdar ju att för hög IQ gör att andra saker såsom EQ (emotionell intelligens, social kompetens) blir lidande, så det är kanske för att du har brist på det TS som du är "udda", inte för att du är så jävla intelligent.

Lite rainman över det hela.. 
  • Anonym

Jag gjorde på skoj mensas provtest, fick svaret 100 då är jag normativ på ETT sätt iaf haha

det kan alltså vara jobbigt att vara annorlunda på fler sätt än att ha högt iq, så bekymra dig inte TS, om du inte haft dessa "problem" så hade du haft andra huvudbryn =)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-11 13:40:54 följande:
    Det finns 6 stycken i världen med frammätt IQ på över 170, du är knappast en av dom. 2 över 200, ingen av dessa hävdar att det egentligen går att fastställa att deras IQ är över 170 eftersom det inte går att mäta på ett säkert sätt.
    Ursäkta mig men vad är ditt problem, medelmåtta? Du känner inte mig så kom inte här och försök göra dig märkvärdig. Mina föräldrar kämpade hårt för att ge mig en normal uppväxt istället för att följa alla råd från experter som ansåg att jag skulle drillas i matematik, fiol och annat vid mycket unga år. Bara som exempel kan nämnas att jag vid knappt sex års ålder hade en intellektuell mognad och en vokabulär som en vuxen. Jag formulerade metaforer baserade på Homeros Odysseus och drog paralleller till skeenden i mitt eget liv. Däremot skulle jag aldrig sjunka så lågt att jag gick med i Mensa. Det är för människor som har behov av att bevisa någonting - det har inte jag.  
Svar på tråden Högt IQ.