• Ecthalia

Högt IQ.

deus ex machina skrev 2011-01-12 12:53:26 följande:
    Mamma gick som hemmafru och hade inte tillgång till bil. Sedan förstaklass gick vi till skolan själv, så jag förstår inte det jobbiga för dom, om jag gick till en annan skola.

När jag gick ut nian, hade jag IQ i matte. Det berodde på skolk, lämnade inte in läxor (och om jag gjorde, kom dom utan de obligatoriska uträkningarna).
    Jag fick erbjudande om sommarskola, men valde att åka på betald resa utomlands istället (då man kan läsa upp betyget senare, men man går miste om upplevelsen).
    Jag gick därför IV året därpå, i kommunen pappa bodde i.
    Tunga narkomaner, bråkstakar och brottslingar... Läraren struntade i oss.
    Då fick jag höra om att IV i mammas kommun tillät en att läsa upp samtliga ämne, inte enbart grundämnena. En månad kvar på IV-programmet ville jag såklart byta.
    Pappa blev sur, och tyckte det skulle vara jobbigt med en flytt tillbaka till mamma (med en flyttkartong och lite kläder).
    Han fick sig en blåsning, jag fick mitt godkända matematikbetyg (muntligt, så mycket bättre). Fick även uppmaningen att om jag fortsatte, hade jag inga problem att få MVG i ämnet.

Fint med föräldrar som sporrar och försöker fjärma ett barn när de vill utveckla sig själva.
    Skulle jag någonsin få barn, skulle jag främja dess egenskaper till max, oavsett vad barnet brinner för.
    Vad jobbade pappa med?
  • Ecthalia

Jag undrar om barn med högt iq med högt utbildade föräldrar får bättre stöd, uppmuntran och utmaningar?

• Ecthalia
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 13:01:40 följande:
    Haha, det kommer aldrig att hänta. Jante är det som sitter djupast i svenskars själ.
    Ja vi lever verkligen i lilla landet lagom
  • Ecthalia
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 13:02:45 följande:
    Beror på, vissa föräldrar försöker driva på sitt barn istället för att motivera. Det brukar få motsatt effekt.
    Jo, fast det är nog bra med båda... ibland behöver nog barn någon som driver på en aning så att man ska våga. Speciellt om man är väldigt blyg och inte vågar stå ut från mängden. Det är nog en svårt balansgång det där.
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:03:46 följande:
    Anläggningsarbetare. Vadå då?
    tror du att du hade fått mer stöd och rätt typ av uppmuntran om dina föräldrar hade haft mer utmanande arbeten?
  • Ecthalia

jag har personligen inte redogjort något värde, eftersom jag inte har gjort något iq test... på internet eller på något annat sätt.

• Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:15:15 följande:
    Absolut.
    Det värsta är att pappa ligger väldigt mycket över medelintelligens (om man nu ska mäta i IQ-testtermer), men har MBTI-typ ISFJ. Han har ingen ryggrad, ifrågasätter ingenting och tycker att man ska vara nöjd. Punkt.

Om han hade varit akademiker, hade jag nog varit lite hårdare tuktad =)

Sambons pappa är musiklärare, och sambon började spela trombon. Han tyckte inte det var roligt (förståeligt med det instrumentet kontra utveckling, solo osv) och ville spela annat. Hans föräldrar lät honom inte, utan tyckte att han kunde fortsätta eftersom han var duktig på det.

Jag fick samma bemötande hemma. Jag kunde spela piano (kan fortfarande, på amatörnivå, dock kan jag plocka isär låtar i huvudet och spela samtliga stämmor utan noter).Jag ville spela fiol. Men... eftersom mamma tyckte det var ett hemskt instrument, och hon själv ville lära sig spela piano, blev det billigare med pianohyra för ett piano, än pianohyra + fiol.

Så något stöd hemifrån har vi aldrig riktigt fått, någon av oss. Inte i skolan heller, för den delen.
    Fördelen med att ha blivit behandlade såhär, är att vi klarar oss själv utan problem och har gjort så sedan vi var små.
    Kanske ska tilläggas att vi båda är mellanbarn ;)
    Så har du plockat upp en fiol nyligen?
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:16:33 följande:
    Driver? Nej, jag är seriös.
    Om någon är bra på någonting, varför inte uppmuntra det? Och vad är felet med att tala om för sitt barn att det är unikt och bäst?
    håller med... men lite realistisk tror jag att man kan vara också :) som roald dhal skrev... visst är det ävl så han heter, han som skrev boken matilda och häxorna. alla barn är underverk för sina föräldrar hur snoriga och odrägliga de än är ... åsikten är rätt subjektiv
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:22:14 följande:
    Haha, nej, förvisso. Däremot spelar jag alltid luftfiol när violinmusik eller violininslag finns med på spellistan. Kanske skulle man fråga svärfar om man kan låna någon via hans skola?
    Ja det tycker jag att du ska göra. Det finns inget bättre i världen än att känna att man har uppnått alla sina mål ... det enda som är det värsta med det och också baksidan är att jag för min del har blivit rastlös och måste hitta nya och spännande mål att uppnå. Poängen jag vill få fram är att oavsett vem eller vilka som motarbetar dina drömmar och mål så är det bara du själv som sätter gränserna. Håller du inte med? Det finns egentligen ingenting eller någon annan än du som hindrar dig från att plocka upp en fiol... Är man tillräckligt listig finner man vägar till det man vill uppnå bara målet är tillräckligt tydligt :D
  • Ecthalia
    deus ex machina skrev 2011-01-12 13:29:11 följande:
    Nej, inte mer än pengar ;)

Nu blev jag faktiskt sugen på att försöka. Trots att jag är notblind och tondöv (jag kan inte läsa noter, utan måste räkna enligt nybörjarreglerna, och jag kan inte säga vilken ton en musiker tar).
    *Skratt* här hemma har vi piano, två gitarrer, en block flöjt och munarmonika och av någon anledning blir det bara fler och fler instrument, trots att ingen annan än vår tvååriga dotter plinkar på tangenterna till pianot. Inte för att det låter som något vettigt. sjunger gör hon bättre... man behöver inte pengar för att komma över ett piano numera har jag hört... tydligen är det folk som skänker bort pianon på blocket enligt min svärmor som inte kunde förstå varför vi flyttade mammas piano hem till oss. affektionsvärde för min del antar jag och det faktum att vi märkte att dottern älskade att sitta vid det hemma hos mormor.
Svar på tråden Högt IQ.