• Filbunke

Sjösjuk av mitt hem!

Jag blir yr i huvudet till tusen av att vistas på övervåningen av vårt hem. Vi har precis köpt huset och golvet är vint och skevt. Hur ska jag kunna leva med detta?  Vad ska jag göra, vill ju inte vara sjösjuk resten av mitt liv liksom .

• Svar på tråden Sjösjuk av mitt hem!
  • lokisse
    Filbunke skrev 2011-01-10 17:14:17 följande:
    Eftersom vi har snedtak så har jag redan en horisontell linje att stirra på, det hjälper inte.
    är du säker pa att den är vagrät? annars brukar det ju vara sa att hela huset är lite skevt om det är ett lite äldre model av hus. om du tror att den är vagrät och den inte är det blir det ju värre
    Nej det tror jag inte!
  • Filbunke
    lokisse skrev 2011-01-10 17:16:25 följande:
    är du säker pa att den är vagrät? annars brukar det ju vara sa att hela huset är lite skevt om det är ett lite äldre model av hus. om du tror att den är vagrät och den inte är det blir det ju värre
    Det är golvet som är skevt! Det lutar från två håll och möts i en skarv typ.
  • troddeduja

Har du kollat upp så att det inte är nåt allvarligt fel som orsakar det skeva golvet? Typ sättningar i grunden eller nån bärande konstruktion som håller på att ge vika? Hur är golvet på nedervåningen?

• Cornellia
    saltflingan skrev 2011-01-10 17:12:14 följande:
    Hur sjutton övar man bort sjösjuka??

Det är ju de som har ett väldigt bra balanssinne som drabbas av åksjuka, inte de som har ett dåligt.
    Man är mycket på havet.
  • Kimban
    Cornellia skrev 2011-01-18 20:24:22 följande:
    Man är mycket på havet.
    Haha det funkar inte. Min styvfar är på havet en heldel då han äslakr att fiska etc. Han är grymt sjösjuk, av minsta lilla gungande nästan.
  • Rigmor Mortis
    Skrållan78 skrev 2011-01-18 20:06:05 följande:
    Har du kollat upp så att det inte är nåt allvarligt fel som orsakar det skeva golvet? Typ sättningar i grunden eller nån bärande konstruktion som håller på att ge vika? Hur är golvet på nedervåningen?
    Instämmer, kolla upp det! Att gamla hus är sneda och vinda reagerar jag inte på men en 70-talskåk...?
  • Cornellia
    Kimban skrev 2011-01-18 22:20:14 följande:
    Haha det funkar inte. Min styvfar är på havet en heldel då han äslakr att fiska etc. Han är grymt sjösjuk, av minsta lilla gungande nästan.
    *rycker på axlarna*

Då är väl han undantaget som bekräftar regeln, dom flesta vänjer sig vid gunget efter ett tag.
  • Filbunke

Jag ska kolla upp det. Alla som är här ser ju med blotta ögat att det lutar från två håll. Det är VÄLDIGT tydligt. Dessutom var en besiktningsman här och konstaterade att det lutar mycket, kulan han använde sig av rulla iväg väldigt fort. Ja, han såg det ju också med blotta ögat...det går liksom inte att undgå.
    Jag ska ta hit någon byggfirma som får titta på det och ge ett pris, sen får jag kräva den ersättningen av Anticimex som utfört besiktningen.

• skorpionen80

Men var inte besiktningsmannen som rullade kulan från anticimax? Blir de ersättningsskyldiga om de missar något så tydligt i besiktningen? Ska köpa hus snart och då är det ju bra att veta sånt i förväg ;)

• Rigmor Mortis

Jag gissar att ni inte får någon ersättning eftersom ni borde upptäckt det själva.. undersökningsplikten vid husköp går VÄLDIGT långt.

• Filbunke
    skorpionen80 skrev 2011-01-22 16:08:11 följande:
    Men var inte besiktningsmannen som rullade kulan från anticimax? Blir de ersättningsskyldiga om de missar något så tydligt i besiktningen? Ska köpa hus snart och då är det ju bra att veta sånt i förväg ;)

Jo han var från Anticimex. Den som utförde besiktningen från början är chefen på bes.avdelningen! Han skickade sin kollega andra gången! Chefen sa att han ALLTID skriver att golvet lutar, men att han kände sig lite dum om han missat denna lutning. Du kan kräva skadestånd så du kan åtgärda felet, men det är ju verkligen inte säkert att du får det för det. Ta med någon som är duktig på hus innan du köper, det är mitt råd.

Rigmor Mortis skrev 2011-01-22 19:41:08 följande:
    Jag gissar att ni inte får någon ersättning eftersom ni borde upptäckt det själva.. undersökningsplikten vid husköp går VÄLDIGT långt.

Jag hoppas verkligen vi får skadestånd för att kunna åtgärda felet, men det låter ju inte direkt lovande att döma av din kommentar =/.

Svar på tråden Sjösjuk av mitt hem!