• Jolina86

Behöver hjälp nattetid..?

Hej!
    Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få stöd nattetid?

Min lilla dotter på 3 veckor har magknip och skriker hela nätterna mellan ca 11-05. Vi turas om att ha hand om henne så att den ena får vila men nästa vecka börjar hennes pappa jobba...självklart jobbar han natt 9-6. jag vet inte hur jag ska klara av henne själp utan att bryta ihop totalt...vilket jag redan är nära på att göra. Måste väll finnas någonstanns man kan ringa för att lugna ner sina kännslor lite även på nätterna? *hoppas*
    Jag mår så dåligt när min dotter mår dåligt och jag inte kan hjälpa henne. Pappa brukar kunna lugna henne med att vandra runt och "guppa" lite. men det kan inte jag göra då jag har både whiplash och ryggproblem. Känner mig så fruktansvärt hjälplös. Hoppas någon av er kan ge mig något tips som kan hjälpa mig.

(har provat/håller frortfarande på att brova minifom utan större verkan)

• Svar på tråden Behöver hjälp nattetid..?
  • smekmigipoolen

om du inte ammar kan du prova MAM's anti-kolik flaskor så hon inte sväljer luft..

• Penguine

Usch vad jobbigt för er, det låter ju onekligen som kolik. Ibland kan kolik bero på mjölkallergi vilket är väldigt vanigt hos bebisar. Om du ammar skulle jag testa att äta mjölkfritt (strikt mjölkfritt, inte laktosfritt!!!) under några veckor för att se om det blir bättre. Om du ger ersättning finns det mjölkfri ersättning på apoteket att köpa men den är rätt så dyr. Skulle hon visa sig bli bättre kan du få ersättning på livsmedelsanvisning, då blir den mycke billigare.

Hoppas det ordnar sig för er!!!

• Gunnell
    Penguine skrev 2011-01-12 17:14:55 följande:
    Usch vad jobbigt för er, det låter ju onekligen som kolik. Ibland kan kolik bero på mjölkallergi vilket är väldigt vanigt hos bebisar. Om du ammar skulle jag testa att äta mjölkfritt (strikt mjölkfritt, inte laktosfritt!!!) under några veckor för att se om det blir bättre. Om du ger ersättning finns det mjölkfri ersättning på apoteket att köpa men den är rätt så dyr. Skulle hon visa sig bli bättre kan du få ersättning på livsmedelsanvisning, då blir den mycke billigare.

Hoppas det ordnar sig för er!!!
    Så var det för min bebis. Eftersom att jag inte ammar var det bara att börja med mjölkfritt. Han slutade skrika efter några dagar. Hade varit knepigare om jag ammat, mjölkpulver/mjölk finns ju i ALLT. Jag var vegan förut (vegetarian nu) och det var hopplöst att hitta saker utan mjölk (och ägg och kött så med i och för sig). Det blir ju inta alls lika jobbigt när man äter kött och ägg :) 

Men det är många som förväxlar mjölkproteinallergi (som bebisar ofta har) och laktosintolerans.  
  • Jolina86

Tack så jätte mycke för alla tips och råd...ska börja testa på en gång =)

Läste om kolik via länken och det verkar precis som att det är det hon har..stackars liten.
    Så imorgon ringer jag till bvc och pratar med dom om de.

Har även sparat telefonnummret så jag kan ringa någon när det blir jobbigt på nätterna

tack så jätte mycke!!

• Girlinthecity
    Jolina86 skrev 2011-01-12 19:31:23 följande:
    Tack så jätte mycke för alla tips och råd...ska börja testa på en gång =)

Läste om kolik via länken och det verkar precis som att det är det hon har..stackars liten.
    Så imorgon ringer jag till bvc och pratar med dom om de.

Har även sparat telefonnummret så jag kan ringa någon när det blir jobbigt på nätterna

tack så jätte mycke!!
    Är det kolik så prova akupunktur, oavsett vad de ger för råd på BVC. Har vänner som blivit hjälpa efter en behandling!
  • Emena

"Dr Brown" har även en nappflaska som förhindrar att barnet sväljer för mycket luft & således minskar magontet.

I Stockholm gick vi på akupunktur hos nedstående. Vi gick bara en ggr för sedan blev det bättre. Dock är rekommendationen runt 5 behandlingar.

www.akupunktur.se/ 

• Jolina86

Ok..

flaska är inte så aktuellt eftersom jag ammar, men akupunktur skulle ju kanske kunna vara något.

nummret till föräldrahjälpen hjälpte mig inte så mycke så dom inte har öppet på natten :(

Ingen som har något annat förslag om vart man kan ringa på natten när man behöver prata av sig lite?

• WPmamman

Har du ingen släkting eller vän som kan ta på sig den uppgiften en liten period ? När jag var ensam med min första så kom jag och mina föräldrar överens om ett schema där det stog vem jag kunde ringa till olika nätter bara för att få prata. Det hjälpte mig jättemycket. Din man, när har han raster? Jag fick tiderna för min mans raster när jag fick mitt andra barn (hans första) så jag skulle kunna få tag i honom när han jobbade och under tider då han hade tid att prata. Även om man bara kan prata några minuter då och då så kan det kännas lite lättare nattetid än om man inte får prata med någon alls.

• SandraP81

Vill också tipsa om mjölkfritt (helt mjölkfritt inte bara laktosfritt, det är mjölkproteinet som är boven) i din kost och mjölfkri ersättning om du ger det. (Nutramigen tex som man köper på apoteket).

Min tjej var precis sådär, började egentligen redan vid dag 4. Sen eskalerade och från vecka 3,4,5 så skrek hon mer och mer, kunde skrika från 19-24 och sen från 01-03 varje natt. Sedan började hon skrika redan vid kl 11. Då bröt jag ihop och ringde BVC och fick tipset att utesluta all mjölk. Efter två dagar var magonten som bortblåst! (Brukar väl dock kunna ta 1-2 veckor innan man märker skillnad),

Vid 8 veckor råkade jag hälla vanlig mjölk i tekoppen på kvällen, resulterade i 6 timmars skrikande. Så nog var det mjölk hon inte tålde trots att vi inte gjorde något överkänslighets/allergitest.

Vid 4 månader introducerade jag lite mjölk (testade en liiiten sked med gröt) och då reagerade hon inte alls. Efter det kunde jag köra vanlig ersättning.

• Smultronbaby

Vi har en dotter som fick kolik när hon var 9 dagar...
    Provade både minfom och magdropparna både för sig i nån vecka och samtidigt några veckor...  lindrade lite men... provade även massage och kamomill/dillfrö te men gav ingen varaktig lindring.

När hon var ca 10 veckor visste jag varken eller ut, höll på att bryta ihop precis som du nu känner.
    Köpte Grip Water och gav med några timmars mellanrum dygnet runt de första veckorna.
    Redan efter några timmar lugnade hennes magkramp ner sig och på andra dygnet var det som om hon aldrig har haft kolik.
    De tillfällena som vi glömde ta med eller ge så kom det tillbaka...
    Den sista tiden (ca 3-4 mån gammal) minskade vi ner och när hon var ca 4 månader kunde vi sluta helt med dem Glad .

Finns att köpa i en butik i Stockholm eller via nätet.
    De jag köpte innehöll inte nån alkohol eller andra tillsatser som de gamla gjorde.

Lider med dig vet precis, rekommenderar dessa verkligen för livet och njutningen över våran lilla kom tillbaka Skrattande 

Emil 030128 & Molly 100728
  • tankar2009

Vet precis hur det känns och lider med er!!
    Detta gör du säkert redan, men innan du börjar utesluta mjölk så se till att inte få i dig grovt bröd, lök, böner, kryddor, frukt (banan är ok), all kål och grönsaker (gurka är ok). Ej heller för mkt kaffe. Testa även 1/2 liter the som du kokar på 1msk fänkål, anis och kummin (finns som hela kryddpåsar) (du kan även ge barnet men testa först att dricka själv 2-3 ggr om dagen). Lite meckig diet men hjälpte oss ganska bra.

Sen kan du/ni prova att ha barnet i bärsele samtidigt som du guppar på en pilatesboll. Det hjälpte vår son när han hade som ondast och han somnade oftast så efter ett tag.

LYCKA TILL och jag vet att det är en klyscha, men det går över!!!

Svar på tråden Behöver hjälp nattetid..?