• Jolina86

Behöver hjälp nattetid..?

Hej!
    Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få stöd nattetid?

Min lilla dotter på 3 veckor har magknip och skriker hela nätterna mellan ca 11-05. Vi turas om att ha hand om henne så att den ena får vila men nästa vecka börjar hennes pappa jobba...självklart jobbar han natt 9-6. jag vet inte hur jag ska klara av henne själp utan att bryta ihop totalt...vilket jag redan är nära på att göra. Måste väll finnas någonstanns man kan ringa för att lugna ner sina kännslor lite även på nätterna? *hoppas*
    Jag mår så dåligt när min dotter mår dåligt och jag inte kan hjälpa henne. Pappa brukar kunna lugna henne med att vandra runt och "guppa" lite. men det kan inte jag göra då jag har både whiplash och ryggproblem. Känner mig så fruktansvärt hjälplös. Hoppas någon av er kan ge mig något tips som kan hjälpa mig.

(har provat/håller frortfarande på att brova minifom utan större verkan)

• Svar på tråden Behöver hjälp nattetid..?
  • Girlinthecity

Magknip? Skriker hon 6 timmar i sträck låter det nästan som kolik. Kolla upp det så ni kan få rätt hjälp. Hjälper det inte om du ligger med henne på ditt bröst? Sover hon på dagarna då? I så fall får du ju sova då.

• bellsii

testa semper mag droppar..

• JeanneDArc

googlade och fann detta:
    Föräldratelefonen 020-85 20 00 När du känner dig villrådig, osäker, uppgiven eller frustrerad ...

Ring Föräldratelefon och prata med psykologer och socionomer med lång yrkeserfarenhet. Du får vara anonym. Samtalet kostar en markering.

P.S Köp öronproppar! Du hör ditt barn ändå men det hjälpte iaf oss att dämpa lite av panikkänslorna.

• snappi81

Mitt ända tips är att låta henne sova på mage. Har hjälpt båda mina barn vid  magproblem i tidig ålder. Låt henne sova på ditt bröst.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Gunnell

Men oj! Magknip så länge, stackars liten. Min bebis hade magknip i början, vi testade lite olika grejer:

Magmassage:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/
    Gör massagen varje dag - det skadar ju inte!

Windi pysventil - en liten mojäng man hjälper barnet att fisa med om de har jobbiga gaser.

Sedan kom vi på att lillen inte tål mjölkprotein så vi började ge honom mjölkfri ersättning (ammar inte) och då försvann hans besvär. Du kan ju utesluta mjölk ur din kost och testa, tar ett tag innan det börjar verka dock. 

Det kan ju handla om kolik (även om kolik tydligare är ovanligare än vad man tror, oftast är det något annat som är fel, men det ger samma "symtom", alltså skrik). 

Här står det om kolik:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spadbarnskolik/

Testa att lägga bebisen över dina knän när hon ska sova och buffa i rumpan, eller att bära henne med magen neråt. Låt henne sova på mage (se till att hon ligger på en stor öppen yta utan en massa kuddar och grejer i närheten!). Eller ta in vagnen och kör över en tröskel... Osv osv! Man får testa! 

Lycka till!  

• Gunnell
    Gunnell skrev 2011-01-12 14:03:57 följande:
    Men oj! Magknip så länge, stackars liten. Min bebis hade magknip i början, vi testade lite olika grejer:

Magmassage:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadba.../

Windi pysventil - en liten mojäng man hjälper barnet att fisa med om de har jobbiga gaser.

Sedan kom vi på att lillen inte tål mjölkprotein så vi började ge honom mjölkfri ersättning (ammar inte) och då försvann hans besvär. Du kan ju utesluta mjölk ur din kost och testa, tar ett tag innan det börjar verka dock. 

Det kan ju handla om kolik (även om kolik tydligare är ovanligare än vad man tror, oftast är det något annat som är fel, men det ger samma "symtom", alltså skrik). 

Här står det om kolik:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spadbarns.../

Testa att lägga bebisen över dina knän när hon ska sova och buffa i rumpan, eller att bära henne med magen neråt. Låt henne sova på mage (se till att hon ligger på en stor öppen yta utan en massa kuddar och grejer i närheten!). Eller ta in vagnen och kör över en tröskel... Osv osv! Man får testa! 

Lycka till!  
    Eller som någon annan sa - sova på ditt eller pappans bröst - är det bästa! Jag hade min bebis i bärsjal väldigt tidigt med. Funkade för att lugna ner honom när han var uppe i varv. 
  • Girlinthecity
    Gunnell skrev 2011-01-12 14:03:57 följande:

Magmassage:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadba.../

Här står det om kolik:
    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Spadbarns.../

Lycka till!  
    Bra tips. Tänk även på andra sker du själv äter som kan ge ditt barn magbesvär, tex lök.
  • milli79

Som någon skrev så blev vår son oxå mycket lugnare av att sova på magen. Han hade inte kolik men låg & viftade & kunde inte somna på ryggen. Sen hade vi honom mest på sidan. Har ni testat sova med henne väldigt nära er med hudkontakt?

Vår dotter som ännu bara är 10dagar har lite knip när hon behöver bajsa. Men det har funkat att lägga henne på rygg & "cykla" dra upp benen lite, då har hon bajsat & mått bättre efteråt.

& såklart kolla upp vad du äter, finns rätt mycket de kan va känsliga mot.

• WPmamman

Har också whiplash och ryggproblem. Mina barn har jag lagt på mage bredvid mig och buffat dom i rumpan för att lugna. Kan vara rätt påfrestande för nacken att ha ett barn liggande på ens bröst på mage men ligger man intill bredvid så har man bra koll också. Min yngsta gillade att ligga på sidan med ansiktet in mot mig och att man buffade honom på baken och strök honom över ryggen.

• Emena

Vi körde både sempers magdroppar & Minoform samtidigt. Det hjälpte. De fungerar på olika sätt. Semper har med bakterierna i magen att göra (tror jag) & Miniform bryter ner gasbubblorna som bildas i magen så att de blir lättare att fisa ut.

Svar på tråden Behöver hjälp nattetid..?