• Anonym (ella)

Någon som testat propavan

Har fått propavan utskrivet då jag inte sover på nätter utan kan vakna 10-15 ggr på en natt, testat Zoplikon som bara gör att jag somnar men hjälper inte mot att jag vaknar hela tiden.

Vet att sömnmedicin inte är bra, men det är inte bra att jag aldrig någonsin sover ut. Äter även fluoxtein pga bulimi och depression.

Har propavan hjälpt er?
    Biverkningar?

• Svar på tråden Någon som testat propavan
  • 1malle

TS:

10 -15 ggr/natt...så ser min vardag oxå ut...utan propavan...
    Sover så illa pga ständig värk i en skadad rygg o axel, kan inte få kortison sprutor eller ta mina tradolan( värktabletter) nu under graviditeten och an panodil hjäler inte ett jota...
    Bara att härda ut för min del...
    Kan bara ligga på höger sida, vilket medför att mitt högra öra värker på nätterna av trycket på örat, höften värker och jag har fått rörelseproblem pga stelhet i bäckenet..
    Antar att detta plus alla toabesök varje natt gör att man ser fram emot förlossningen och är inte det minsta rädd för den smärta som komma skall...
    Kom du bara....-)

Hoppas du blir hjälpt av tabletterna men samtidigt hoppas jag du ska slippa ta dom...

• Yildiz

Har använt propavan, men jag gillade det inte, blev så otroligt groggy dagen efter så det var inte värt det. det enda som är bra är att det inte är beroendeframkallande (inte fysiskt iaf).
    Äter nu Stilnoct (en insomningsmedicin) men har även propavan vid behov. (lider av stark ångest). Har även provat Zoplikon, men hitills så är det Stilnoct som funkar för mig. Jag tycker att du ska prova med propavan ett tag och känna efter, det är ju olika för alla om du har tur så funkar det jättebra:) Om inte så prata med din läkare. Lycka till!

• Saabina

samma här.. helt borta dagen efter. Fick Stilnoct istället och det funkade superbra! nu var det något år sedan jag åt det och det går bra. Men ibland skulle jag verkligen behöva en!

• zandramas

Skillnaderna mellan alla sömnmedel är så stora att man knappt vet vad man heter. Propavan ska fungera på ett sådant sätt att man ska vakna upp mindre under natten, eller ha lättare att somna om, minns inte exakt vilket.

Stillnoct ska göra så att man somnar in lättare. Jag fick rådet att gå och lägga mig direkt efter jag tagit pillret för att annars kan man göra konstiga saker, läkaren berättade om någon som hade gått för att kissa i garderoben.

Personligen har jag inte haft några större problem med dessa. Jag fick prova esucos en gång. Då slocknade jag som en klubbad säl och jag var fruktat groggy dagen efter. Propavan har inte gett mig någon groggighet.

• 1malle

Propavan är ett sömnmedel o Stilnoct är ett INsomningsmedel
    Så jag håller med zandramas om att de har olika funktion o användnings områden...OCH därmed olika biverkningar.
    Sällsynt medbiverkningar på insomningsmedel jämfört medsömnmedel...

• setareh

sover mkt bra med propavan, men som andra säger så är jag lite bakis, o ofta huvudvärk

• Anonym
    Jag åt Propavan en gång, och aldrig mer. Fick såna hemska myrkrypningar i benen, det var så illa att jag ville kapa benen på mig själv. VIDRIGT!
  • fish

Jag åt det en gång i tiden. Det funkade bra fast som andra här sagt blev jag tung i huvudet dagen efter men eftersom jag lätt blir beroende av läkemedel typ stilnoct, immovane etc så var det bra för mig. De andra tabletterna verkade mycket snabbt så att jag inte alls kunde sova om jag inte tog dem o var tvungen att ta mer o mer. EFtersom propavan ej är beroendeframkallande tycker jag defentivt att man ska pröva det först.
    Lycka Till!

• KickStart

Propavan är ett bra läkemedel så tillvida att det inte är beroendeframkallande. Något som både Stilnoct och Imovane kan vara.
    Problemet med Propavan är att en del upplever vissa bieffekter av tabletten. Det vanligaste jag har kommit i kontakt med är trötthet dagen efter och/eller myrkrypningar i armar och ben.

• Mistoffelees

Nu har jag testat propavan ett tag först 1 tablett sedan 2 tabletter. Har inte sovit bättre pga av dem, vaknar lika ofta men jag får heller inga biverkningar som många här fått som att man blir bakfull, tung i huvudet, groggy dagen efter.

Man börjar tro att man fått sockerpiller istället ,självklart har jag inte fått det, men det känns så när 2 tabletter varken ger någon effekt och inte heller någon biverkning överhuvudtaget som tecken på att jag tagit propavanen. Men jag skall ju iofs vara glad att jag inte är "bakfull" dagen efter.

Så jag får väl ta en funderare på om jag skall fortsätta ta dem eller inte.

Svar på tråden Någon som testat propavan