• Anonym (ella)

Någon som testat propavan

Har fått propavan utskrivet då jag inte sover på nätter utan kan vakna 10-15 ggr på en natt, testat Zoplikon som bara gör att jag somnar men hjälper inte mot att jag vaknar hela tiden.

Vet att sömnmedicin inte är bra, men det är inte bra att jag aldrig någonsin sover ut. Äter även fluoxtein pga bulimi och depression.

Har propavan hjälpt er?
    Biverkningar?

• Svar på tråden Någon som testat propavan
  • Anonym (vaken)

Aha, skönt att höra, så jag är inte ensam om att få hallucinationer....

• Beloved

Propavan är ingen insomningstablett så den somnar man inte på, den funkar mer som något som håller en sovande. Den idag mest effektiva tabletten med fördelen att den är inte beroende framkallande på något sätt.

Vanligen får man en ordination på 1-2 tabletter som tas innan man ska gå och lägga sig. Läkaren kan ordinera större dos men hör efter först innan man börjar exprimentera själv.

Hur som helst, lyckas man inte hålla sig sovande med hjälp av propavan så finns det andra alternativ. Ta upp det med läkaren och de flesta gör som så att de får testa något annat, eller en annan kombination. Sömntabletter i allmänt är ju bereondeframkallande och läkare är inte så villiga skriva ut såna, och framför allt inte under längre tid. Men det är ju enormt viktigt att man får sova!

Många sömntabletter kan ge enormt sjuka drömmar, en del får mardrömmar andra psykotiska drömmar.

Man kan själv försöka hjälpa till att få en bättre sömnrythm, börja med att ex bestämma tid för att gå och lägga dig vs gå upp (ex 0700 går du upp och 2300 går du och sover) håll ut i ett par veckor så får du igång sömnklockan. Håll dig borta ifrån koffeindrycker på kvällarna/sena eftermiddagar. Träna gärna i någon form, använd sängen till att enbart sova (okej sex är tillåtet men inget annat!), kan du inte somna försök läsa en bok och testa en stund senare igen. Börja tänk på en dröm du vill drömma, fantisera dig bort och bygg ditt eget manus.

Vill man kan man ju även testa dricka en del ört-teer som sägs ska vara rogivande och lugnande. För en del funkar säkerligen sånt väldigt bra

• Essi73

Anonym 23.45-- Va?? Hur länge hade du ätit dom då?
    Usch nu ska jag verkigen inte ta mina!! Tack för infot *ler*

VARFÖR blir vi inte erbjudna alternativ? Jag förstår att det är "enkelt" att skriva ut tabletter, men.. min fundering är att det alternativa medel borde vara snällare mot både kropp och själ.

• Beloved

Essi73
    Jag har gått i kbt för sömnbesvär jag har. Att alla inte blir erbjudna det är för att det dels är rätt lång kö till att få gå i just kbt, det kostar mer pengar än att "bara" skriva ut mediciner och många läkare tänker inte tanken på att ordna upp besvären på ett bättre sätt. Det jag skrev om hur man själv kan förbättra sömnrythmen är lite av det jag lärde mig av kbt.

Sen reagerar inte ALLA så som anonym 23:45 gjorde. Det står med i biverkningar att man kan få hallucinationer, drömförändringar etc. Många får lite sjuka drömmar men långtifrån alla får hallucinationer. Sånt märker man vanligen första gången man provar.

• Essi73

Beloved-- Tack för ditt svar! Just KBT låter lockande, efter jag läste om tjejen igår som verkligen blev hjälpt av det. Jag tänker proppsa på ngt annat än tabletter hos min läkare nu i veckan. Jag har ångest bara inför att somna liksom, så problemet inträffar långt innan sänggående

Tyvärr ja, så är det ju så att köerna ÄR långa i psykiatrin, det i sig är skevt, och SYND. Dessutom tror jag att det i längden borde bli billigare, eller tänker jag fel?

Tyvärr också att inga av de sätten funkar för mig, med dom goda råden, "mörkt i sovrum, sovrytm, etc etc".
    Så nu börjar natten!

Hur sover du nu då? Om jag får fråga *ler* Hur lång var terapin? Vilken kommun?

• Anonym (23.45)

Nej det är ovanligt med dessa hallunicationer. Min läkare sa att det var 1 av 1000 som får hallunicationer av imovane. Däremot så var det ingen trevlig upplevelse, oavsett om det är ovanligt eller ej.

Jag gillar inte att ta tabletter. Avskyr det. Fick någon stark värktablett efter förlossningen som gav mig hemska mardrömmar och nu så här efteråt minns jag ingenting av de första dagarna av min sons liv. De är som i en dimma alltihopa. Kanske är det jag som är känslig, jag vet inte.

• Essi73

Tack för ditt svar Anonym 23.45!
    Jag har kommit att avsky tabletter jag... nä de får ligga där uppe i sovrummet tills vidare.

Och tack TS för din tråd och för att jag är här å ställer frågorna

• Beloved

Min kbt pågick intensivt under ett år, men då togs även andra saker upp. Den är numera kontakt 2-4 gånger om året, just för att så många vill gå i kbt och det finns inte så stor skara ännu som utövar denna typ. 60 min per gång.
    Jag gick i uppsala.

Jag hade också ångst för att sova och för att jag inte sov fick jag mer ångest. Sen om jag somnade så sov jag mellan 2-60 minuter sen kunde jag ligga vaken i timmar och rulla mina ångestbollar.

Jag var övertygad om att det inte skulle funka med ett sömnschema (stiga upp vid 0700, gå och sova vid 2300 och MAX ha 8 timmas sömn). Men med tiden fick kroppen en sömnklocka. Sen fick jag också bygga mina egna manus för att ta bort tankarna på ångesten kring att just sova. Och så ta reda på orsaken till varför jag fann sådan ångest inför sömnen, ta itu med det och bemöta min ångest. Istället för att strunta i att sova så skulle jag göra just det och ta itu med ångesten som kommer upp. På sikt så byggdes det upp ett sätt att lära sig kontrollera ångesten långt innan den ens började fundera på att börja verka i kroppen.

Numera sover jag bra, i en del perioder så har jag svårt med sömnen men för det mesta så får jag till det. Framför allt känner jag inte längre ångesten inför själva sovandet.

Två boktips
    Vem är det som bestämmer dit liv
    Att leva ett liv, inte vinna ett krig
    handlar om DBT och mindfullness, något som används en hel del inom KBT
    www.kbt.nu (om du inte redan har länken)

• Essi73

Beloved-- tack igen för ditt svar *ler stort*
    Ska kolla länken, böckerna har jag hemma *hurra*!

• Anonym (23.45)

Jag fick ett tips som brukar fungera.

Man ska försöka hålla sig vid sinnet, att inte gå in djupare på tankar. Utan känna, se, höra. Så här gör man:

Först ser man sig omkring i rummet och säger fem saker man ser. Exempelvis; Jag ser en springa mellan rullgardinen och fönstret, det kommer in lite ljus från gatan. Men jag gillar det för då blir det lite ljusare i rummet. Sen fem saker man känner. Exempelvis: jag känner kudden mot mitt huvud, kudden är lite hård men jag gillar den ändå för det är min kudde. Sen fem saker man hör. Exempelvis: Jag hör min allra käraste andas, det gör mig trygg fast han andas lite häftigt. Sen ska man göra om det här med fyra grejer man ser, hör, känner. Tre grejer man ser hör känner osv. Det gäller att göra det på riktigt. Att inte låta andra tankar tränga emellan utan om de gör det ska man direkt tänka på vad man känner, ser eller hör och helst säga det också. Det räcker att man viskar.

Kan vara en grej att pröva!

• Mistoffelees

TS här:

Provade först Propavan, vaknar ofta men somnar om fortare, inga biverkningar iform av dåsighet dagen efter. Eftersom jag lider av ätstörningar fick jag för mig att man går upp i vikt av propavan, men så är ju inte fallet så jag skall börja ta 2 st propavan till natten igen och ge det ett nytt försök. Tar även 7,5 mg Zoplikon för att kunna somna och den tabletten fungerar så att jag somnar. Så nu skall jag ta propavan ikväll och ett tag framöver och se om det hjälper.

Svar på tråden Någon som testat propavan