• Anonym (ella)

Någon som testat propavan

Har fått propavan utskrivet då jag inte sover på nätter utan kan vakna 10-15 ggr på en natt, testat Zoplikon som bara gör att jag somnar men hjälper inte mot att jag vaknar hela tiden.

Vet att sömnmedicin inte är bra, men det är inte bra att jag aldrig någonsin sover ut. Äter även fluoxtein pga bulimi och depression.

Har propavan hjälpt er?
    Biverkningar?

• Svar på tråden Någon som testat propavan
  • discodivan

japp får ännu värre myrkrypningar o ångest när jag tar dem, de är de vidrigaste jag vet

• Mistoffelees

I natt testade jag att inte ta propavan utan bara zoplikonen, har inte sovit mycket kan jag säga, vaknat hela tiden och legat klarvaken längre stunder, 05.30 var det inte någon ide att ligga kvar längre, sambon fråga vad jag sysslat med i natt eftersom jag vevat runt i sängen hela natten. (jag och min jättelånga sovkudde väckte nog sambon en hel del i natt)

Så tydligen hjälper propavan lite iallafall, vaknar inte lika ofta men fortfarande för ofta men jag slipper ligga klarvaken mitt i natten, så jag skall nog testa propavan igen och det positiva är ju att jag nästan inte får några biverkningar förrutom extrem muntorrhet.

• Yildiz

TS, undrar hur det går för dig? Om dom inte funkar så bra så tycker jag att du ska prata med din läkare, det finns rätt så många olika sömnmedel. Jag vet av egen erfarenhet att om man inte får sova så blir det som en ond cirkel, det viktigaste är att bryta den. Jag hoppas att du får sova bättre =)

• Anonym

är det ngn som vet hur många propavan man kan ta utan att det är skadligt på ett tillfälle?

• mamma Linder

propavanen hjälpte inte mej ett dugg, sov inte alls då jag hade tagit dom. har lidit av sömnstörningar nu i 7 år och sist sa läkaern till mej att det fanns inget att göra och att jag var för ung(33år) för att äta sömntabletter. kul va?

• Essi73

Pippili-- Jag läste i tidningen igår samt hörde på radion idag att det FINNS alternativa behandlingar mot sömnläshet/problem. En tjej hade gått på Kognitiv Beteende Terapi och blivit hjälpt efter 6 sessioner. -Fanns att läsa på Aftonbladet i går.
    Samtidigt har Vårdmottagningarna ökat sin utskrivning av sömnpreparat med 30%

Själv är jag inne i en period av total sömnlöshet, fick Imovane utskrivet men vill inte ta dom. Ångest inför att somna.

Tycker att vi borde bli erbjudna de alternativa sätten med.

TS, sorry att jag skrev helt OT från din fråga, själv har jag inte provat Propavan.

• Anonym

Prövade tre nätter men det kändes inte alls bra så jag slutade med dem. Är hellre vaken! För mig kändes det olustigt att ta tabletter för att kunna somna. Var en olustig känsla att känna hur huvudet sakta men säkert blev en gröt. Ska till psykologen på torsdag och säga att jag inte vill fortsätta. Min sambo har sagt att de dagar jag inte börjar tidigt får jag sova ut. På så sätt får jag ju i alla fall sova!

• Runguska

Jag knaprade propavan en period och det var högst oangenämt då jag fick hemska krampanfall under nätterna och kände mig drogad hela dagarna. Det var läskigt och numera är jag hellre sömnlös än livrädd om nätterna och en zombie om dagarna.

• Anonym (vaken)

jag somnade inte av propavan....

Zophiclon hjälte, men efter några dagars användning började hemska hallucinationer. Jag blev rädd och paranoid. Blev bokstavligt talat rädd för min egen skugga och såg konstiga föremål och demoner komma emot mig.

vill tillägga att jag aldrig någonsin hallucinerat tidigare eller använt droger och är en fullkomligt frisk människa, genomgick en livskris och hade svårt att sova under en period.

Bästa tipset är att börja på gymmet.

• Anonym

Jag åt imovane (eller hur man nu stavar dem) och fick besök av en flicka med trasiga kläder mitt i natten. Natten efter låg en man bredvid mig i sängen, under min sambos täcke. Det var skitläskigt. Jag vägrade äta fler av dem.

Svar på tråden Någon som testat propavan