• Kitty 82

Hamstrarna tar död på varandra

Köpte för ett tag sedan två st Hamstrar av samma kön med stor bur och massa roliga saker att aktivera sig i.
    I djuraffären sa han att dom ska vara minst två och två vilket jag ändå tänkt köpa.
    Sagt och gjort köpte två st från samma kull.
    På natten vaknar man av ett jäkla skrik må jag säja att dom bråkar för fullt. Absolut ingen vacker syn man möttes av sen då ena var ihjälbiten och den andra satt och åt av denna.

Dagen därpå åker jag tillbaka till djuraffären och får en ny från samma kull och vad händer samma sak igen fast då tar den nya död på den andre som redan fanns i buren

Nu vägrar jag köpa en ny trots hans snack att dom måste vara två för dom tar ju ändå död på varandra.

Måste dom vara två för att trivas? jag menar dom tar ju bara död på varandra och dessutom varför gör dom så?

Han i djuraffären snacka om någon lag som sa att dom ska vara två och två inte mindre men hur snällt är det att utsätta dom för grymma slagsmål som resulterar i dödsfall av en av dom?

• Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra
  • Lyndi

Jag tycker absolut att det är upp till personalen i zoobutiken att informera rätt om djuren de säljer, men det brukar fungera att ha dvärghamstrar (Roborovskis ffa) i par. Jag har själv arbetat i zoobutik och har aldrig fått erfara att dvärghamstrar skadat varandra. Guldhamstrar däremot är solitärlevande - det är en regel utan undantag.
    Sen är ju djur individer - det är inte alla som passar tillsammans och då kan det bli bråk. Man rekomenderar ju inte att ha två marsvinshanar tillsammans heller eftersom de lätt kan börja bråka. Själv har jag två 5 år gamla hanar tillsammans utan problem, så det kan fungera och det kan bli pannkaka. Det handlar ofta om enskilda fall och enskilda individer.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Jouy

Man skall absolut ej ha två hamstrar i samma bur. Kan fungera om de är syskon och varit tillsammans sen födelsen men annars bör de vara ensamma.

Hamstrar klarar sig ensamma så länge du aktiverar dom.

• Kitty 82
    Jouy skrev 2011-01-18 12:28:03 följande:
    Man skall absolut ej ha två hamstrar i samma bur. Kan fungera om de är syskon och varit tillsammans sen födelsen men annars bör de vara ensamma.

Hamstrar klarar sig ensamma så länge du aktiverar dom.
    Dom här var kullsyskon och var i samma bur också där. Men sen då dom var ensamma så blev det inget bra.
  • marsmarsmåne

Hamstrar ska inte bo i hop. Speciellt vid flytt triggas revir tänket och de vill göra nya buren till sin samt jaga bort rivalen, i gemensam bur kan inte den svagare fly och det kan bli kamp på liv och död.
    Är de fler som bor ihop tex 4-5 st från samma kull går det ett tag. Är de 2 är det värre, vem som är rivalen är så mycket tydligare då.

Jag har fött upp möss, hamstrar, kaniner och marsvin som ung lite av det man läste sig till och slutsatser man drog sitter kvar.

• Jouy
    Kitty 82 skrev 2011-01-18 12:31:54 följande:
    Dom här var kullsyskon och var i samma bur också där. Men sen då dom var ensamma så blev det inget bra.
    Ja, vid en flytt kan det bli väldigt fel och i djuraffärer brukar de vara fler än 2 stycken. Som sagt, det kan fungera men ej alltid.

1 hamster fungerar bra.
  • Fru U

När jag hade dvärghamstrar så fick vi skaffa två burar annars hade en av dem haft ihjäl den andre/andra

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Annaa1988

Är det guld eller dvärghamstar?
    För guldisar ska ALDRIG bo flera stycken, eftersom de slåss då..
    Dvärgisar däremot kan trivas i par, men det är inte säkert så man bör ha hamstrar i separata burar!

• R3becca

Samma sak hände med min lillebrors "söta" dvärghamstrar.
    I djuraffären har de säkert 10 stycken i samma bur, och de sa även till oss att vi MÅSTE ha minst två, eftersom de annars skulle "dö av saknad".
    Samma dag som vi stoppade ned de två små söta hamstersystrarna i deras nya bur så åt den ena upp den andra Kräks 
    Lillebror hann hålla i EN av sina hamstrar, och när han släppte tillbaks den i buren igen så dog den.. Handlöst..

• MammaG
    Jenny Hä skrev 2011-01-18 06:50:14 följande:
    Dvärghamstrar ska absolut inte heller vara två, tror ingen hamster ska vara två. 
    Nästan alla dvärghamstrar, utom den kinesiska ska vara två. Däremot har djuraffärer ofta svårt att skilja de olika typerna åt.
Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra