• Kitty 82

Hamstrarna tar död på varandra

Köpte för ett tag sedan två st Hamstrar av samma kön med stor bur och massa roliga saker att aktivera sig i.
    I djuraffären sa han att dom ska vara minst två och två vilket jag ändå tänkt köpa.
    Sagt och gjort köpte två st från samma kull.
    På natten vaknar man av ett jäkla skrik må jag säja att dom bråkar för fullt. Absolut ingen vacker syn man möttes av sen då ena var ihjälbiten och den andra satt och åt av denna.

Dagen därpå åker jag tillbaka till djuraffären och får en ny från samma kull och vad händer samma sak igen fast då tar den nya död på den andre som redan fanns i buren

Nu vägrar jag köpa en ny trots hans snack att dom måste vara två för dom tar ju ändå död på varandra.

Måste dom vara två för att trivas? jag menar dom tar ju bara död på varandra och dessutom varför gör dom så?

Han i djuraffären snacka om någon lag som sa att dom ska vara två och två inte mindre men hur snällt är det att utsätta dom för grymma slagsmål som resulterar i dödsfall av en av dom?

• Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra
  • Docendo díscimus

Det med okunskap är stort speciellt om de  har ett brett sortiment ( säljer fåglar, hamstrar, marsvin, kaniner, reptiler och fiskar).

med våra erfarenheter. Ursäkta om det blir out of topic.
    Vi har har fiskar vi köpte två sorter på ett zoo - där  fick inte skriftlig info om de typ av fisk vi köpte och han vägrade handge oss saltet som är viktigt för fiskarna. Vilket är absolut viktigt för att kunna ge rätt skötsel.
    Resultatet blir att vi går till en som bara säljer akvariefisk.

• MammaG
    magyarisch skrev 2011-01-18 11:17:42 följande:
    Men varför ens skaffa djur om man inte har någon kunskap om djuret?
    Helt rätt. Man ska inte bara gå in i en djuraffär och köper ett djur som man köper en glass. Man ska alltid själv vara påläst innan, eftersom den egna kunskapen är den enda man kan ta för given.
  • Capt Janeway

Hamstrar är ensamdjur ...

• Anyah

Antagligen följde zooägaren Jordbruksverkets föreskrifter där det bara nämns att Guldhamstrar ska hållas ensamna:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagareAllmänt om hållande av kaniner och gnagare

1 §

Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
    eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

2 §

Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet
    mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvishållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.

Allmänna råd till 8 kap. 1 §

Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras börburen eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nyagrupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur somhålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremålsom ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmognaokastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastreradhane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grundav upprepade betäckningar och födslar.

• mion
    magyarisch skrev 2011-01-18 11:17:42 följande:
    Men varför ens skaffa djur om man inte har någon kunskap om djuret?
    Men är ju den människan gjorde,hon frågade ju kunniga ? människor i en djuraffär....
  • Isola10

Vi har haft 3 hamstar, vi har alltid haft dem ensamma. Bara de har så att de kan aktivera sig själv!

• MammaG
    mion skrev 2011-01-18 14:51:46 följande:
    Men är ju den människan gjorde,hon frågade ju kunniga ? människor i en djuraffär....
    Tyvärr är det inte självklart att de är kunniga bara för att de jobbar i djuraffär. Köpte själv en dvärghamster för ett par år sedan, som såldes som kinesisk dvärghamster.
    Kinesiska dvärghamstrar är solitärer, men egentligen var min hamster en rysk vintervit, som ska leva i par. När detta gick upp för mig var den så pass gammal att det var för sent att introducera en ny hamster (detta ska i regel ske före sjunde levnadsveckan).
    Jag höll dock på med min så mycket att jag hoppas den kände att den hade sällskap ändå. Tyvärr drabbades min älskade Ming av en hos gnagare ofta förekommande tumörsjukdom och gick bort. Usch vad ledsen jag var.
  • MammaG

Vill påpeka att det är skillnad på guldhamstrars och dvärghamstrars sociala behov. Guldhamstrar är solitärer och nattaktiva, dvärhamstrar tvärtom

• Lavish

Guldhamstrar ska inte bo tillsammans, de är solitärer. Jag har tre guldhamstrar och för någon vecka sen lyckades en ta sig ut ur sin bur och lös i samma rum som en av de andra gick lös i redan och det hann bli ganska blodigt, dock inga dödsfall. Bor de i samma bur kan man ju i princip räkna på att en kommer vara död ganska snart. Eller båda, i värsta fall...

• mion
    MammaG skrev 2011-01-18 15:40:36 följande:
    Tyvärr är det inte självklart att de är kunniga bara för att de jobbar i djuraffär. Köpte själv en dvärghamster för ett par år sedan, som såldes som kinesisk dvärghamster.
    Kinesiska dvärghamstrar är solitärer, men egentligen var min hamster en rysk vintervit, som ska leva i par. När detta gick upp för mig var den så pass gammal att det var för sent att introducera en ny hamster (detta ska i regel ske före sjunde levnadsveckan).
    Jag höll dock på med min så mycket att jag hoppas den kände att den hade sällskap ändå. Tyvärr drabbades min älskade Ming av en hos gnagare ofta förekommande tumörsjukdom och gick bort. Usch vad ledsen jag var.
    Men dom om nån ska man ju kunna lita på,hur ska man egenligen veta VEM man kan lita på då?  Hon gjorde ju vad hon trodde va rätt
Svar på tråden Hamstrarna tar död på varandra