• Love family

namn påhitta tråden

Hej, här tänkte jag att vi kunde dela med oss av våra påhittade namn och kanske klura på nya under tiden. Diskutera dom. Tråden är för oss som struntar i den såkallade WT trenden och tycker om "nya" namn och mixtra med namn. Häng på, jag tror vi kommer ha kul och få nya namn tips :)

Mamma till en dotter på jorden och en son i himlen 4 maj lämnade du oss..Vi har upplevt dig och kan aldrig förlora dig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 10:21
    När vi hittar på nya namn så behöver vi inte tycka dom är fina. smaken är ju som baken så det finns kanske några namn som någon faller för. så inspireras och och skapa nya namn...ville bara tillägga det:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 10:34
    www.scb.se/default____30.aspx

senaste där man kan se om någon i sverige heter det namn man kommer på och vill kolla upp det:)
  • Svar på tråden namn påhitta tråden
  • MammaHela
    Love family skrev 2011-01-21 10:53:57 följande:
    ordet WT undanbedes vänligt men bestämt i denna tråd. vi utgår från sverige....om man kollar och det står att 0 heter det eller det i sverige så är det som gäller. annars får man starta en världs tråd..men detta gäller bara sverige. man kan ju komma på ett namn och det står att ingen heter så, men någon kanske heter så i afrika tex...därför gäller det namnstatistiken i sverige...
    sen kanske man inte ska förlöjliga sig och skriva klamydia typ...
    Men alla barn i sverige som är invandrare, så länge de inte är svenska medborgare så står de inte med i statistiken, existerar inte dessa barn då? Eftersom de inte finns med i statistiken så finns de inte?
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Love family
    MammaHela skrev 2011-01-21 10:56:20 följande:
    Men alla barn i sverige som är invandrare, så länge de inte är svenska medborgare så står de inte med i statistiken, existerar inte dessa barn då? Eftersom de inte finns med i statistiken så finns de inte?
    ääh jo, men dom står inte i statistiken..och om man inte ser namnet så tror man ju att det är ett eget påhittat namn...så...staistiken gäller ovasett....för hur kan man veta om inte namnet  står med att det finns dom som är i sverige och heter så?
    Det här är ingen etik tråd som handlar om människor som bär ett namn och inte är svensk medborgare inte skulle vara lika mkt värda...
    fortfarande går vi efter statistiken i sverige....enligt registrering...
    Mamma till en dotter på jorden och en son i himlen 4 maj lämnade du oss..Vi har upplevt dig och kan aldrig förlora dig
  • MammaHela
    Love family skrev 2011-01-21 11:03:05 följande:
    ääh jo, men dom står inte i statistiken..och om man inte ser namnet så tror man ju att det är ett eget påhittat namn...så...staistiken gäller ovasett....för hur kan man veta om inte namnet  står med att det finns dom som är i sverige och heter så?
    Det här är ingen etik tråd som handlar om människor som bär ett namn och inte är svensk medborgare inte skulle vara lika mkt värda...
    fortfarande går vi efter statistiken i sverige....enligt registrering...
    men då är det ju du som gör skillnad på folk och folk, för om nu någon påstår att de har hittat på ett namn som ingen annan heter, och det i verkligheten inte är så. Ja då är de förnekade.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Love family
    MammaHela skrev 2011-01-21 11:15:50 följande:
    men då är det ju du som gör skillnad på folk och folk, för om nu någon påstår att de har hittat på ett namn som ingen annan heter, och det i verkligheten inte är så. Ja då är de förnekade.
    men läs vad tråden handlar om....namn i sverige som inte står registrerat..handlar inte om människo värde.
  • Kerubmamman

Mitt kusinbarn heter Lumi, det är finska och betyder snö. (Uttalas Lomi, båda vokalerna är korta)
    Nu är det här namnet inte påhittat enligt trådens regler eftersom det finns personer som heter Lumi i Sverige och i Finland. Men ett tips till er som vill hitta på namn är att ta ett ord med fin betydelse på svenska och översätta till andra språk för att ev hitta ett ord som klingar fint och inte finns hos scb.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Surfare

Pollimena får jag inga träffar på så det är mitt bidrag. Och Molliam till en gosse.

• Kerubmamman
    Surfare skrev 2011-01-21 11:51:10 följande:
    Pollimena får jag inga träffar på så det är mitt bidrag. Och Molliam till en gosse.
    Med tanke på Molliams latinska betydelse skulle jag inte namnge min son det.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Love family

Ni som har kollat att namnen inte finns i sverige...kopiera gärna och skriv dom på listan:)

• Lady Namárië

Så gott som alla namn finns ju redan, som sagt. Skall man hitta på egna är nog bästa alternativen att antinen slå ihop namn man gillar och få namn som

Verabelle (Vera + Isabelle)
    Josedrika (Josefin + Fredrika)

eller att hitta ord på andra språk som man gillar, som t. ex förslaget Molliam ovan. Fast då är det ju rätt viktigt att man kollar upp betydelsen av ordet också, tycker i alla fall jag.

So say we all
Svar på tråden namn påhitta tråden