Orolig bonus förälder
Hej!
Det låter faktiskt som om ditt bonusbarn inte är riktigt tillfreds med tillvaron just nu. Hennes kräk och magbesvär har ni väl förmodligen kollat på barnmottagningen, annars tycker jag att ni ska göra det.
När det gäller hennes övriga reaktioner så är de naturligtvis inte så typiska för en 5-åring, men jag kan nog påstå att jag stött på det här beteendet även hos barn i den här åldern där föräldrarna inte separerat.
Jag tror att er 5-åring har gått igenom en ganska tuff period med separation och ett nytt syskon och nya föräldrafigurer,och flytt fram och tillbaka. Hennes reaktioner handlar säkerligen mycket om det.
Det ni kan göra för att hjälpa henne är att ha så fasta och trygghetsskapande rutiner som möjligt för henne i båda familjerna. Att kanske inte utsätta henne för alltför många nya konstellationer och begivenheter. Hon drar slutsatser efter sina erfarenheter och vad hon förstår av dem. Hon har lärt sig att föräldrar försvinner när man minst anar det, även om det bara är för en vecka, och det kan göra att hon oroar sig i nya situationer. Vem ska försvinna då? Ska hon bli lämnad till främlingar etc. Så pga det hon gått igenom regredierar hon, dvs reagerar som om hon var mycket mindre, och vägrar släppa mamma etc.
Så som sagt ge henne chans att utan alltför stora nya förändringar vänja sig vid den här situationen så kommer hon snart att hantera den på ett mer åldersadekvat sätt.
Småsystrar härmar alltid storasystrar i såväl med- som motgångar. Det är deras sätt att lära. Så härda ut så kommer det att bli bättre för båda. Det är ju jättebra att ni kan samarbeta så bra mellan familjerna, det är också bra för flickorna.
Med vänlig hälsning
Margit