• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • canjjj

Det står säkert beskrivet någonstans i tråden.. om man tänkte koka mycket hallonbladste på en gång, hur mycket ska man ha i då? Säg att jag kokar på 1 liter vatten, för man kan väl låta det svalna och förvara det i kylen sen?

• Bullen i ugnen
    canjjj skrev 2012-01-12 14:27:53 följande:
    Det står säkert beskrivet någonstans i tråden.. om man tänkte koka mycket hallonbladste på en gång, hur mycket ska man ha i då? Säg att jag kokar på 1 liter vatten, för man kan väl låta det svalna och förvara det i kylen sen?

Det spelar ingen roll, men ju mer blad du har i desto starkareblir det ju. Jag brukar ta 4 msk till en liter ca och dricka allt under dagen.

Bad min sambo göra det en gång, och han hörde fel och tog i ca 7-8 msk för en liter. Vart inte så gott hehe.
  • Bullen i ugnen
    Therese83tezz skrev 2012-01-12 19:57:29 följande:
    Nar ska man borja dricka?

V 35 ärl vad som rekommenderas.
  • Therese83tezz

Är det okej/bra det man kan köpa på hälsokost typ Life???

• Bullen i ugnen
    Therese83tezz skrev 2012-01-13 09:32:41 följande:

Som jag har förstått det så är det inte 100% hallonblad i Lifes? Kolla om du hittar någon med bara hallonblad i istället
  • framtiden

tänkte bara meddela att jag köpt från den där refresh butiken.
    och har två påsar som jag säljer billigare ifall någon är intresserad.
    jag köpte TRE stycken påsar då ja trodde ja skulle dricka mängder
    men detta var absolut inte min grej så därför tänkte jag se om jag kan bli
    av med de två oöppnade :) 

• Alisa

Jag drack hallonbladste vid förra graviditeten (2008) och minns bara att när värkarna satte igång ordentligt (efter att barnmorskan spräckte hinnorna) tog det 45 minuter innan dottern var ute. I journalen står att det var under den tiden jag öppnade mig de sista 6 centimetrarna. Jag hade ungefär 3 krystvärkar och det gick väldigt snabbt. Sprack inte!  
    Om det var hallonbladsteet som gjorde de sista värkarna så effektiva så provar jag gärna igen!  
    Minns inte var jag köpte det eller hur det blev efter förlossningen..
    (Nu ska jag kika bakåt i tråden) 

• En Kopp Te
    Therese83tezz skrev 2012-01-13 09:32:41 följande:
    Det är viktigare att kolla hur står dos hallonblad varje påse innehåller. Ligger det över 400mg per portion så är det bra. Att det innehåller annat än hallonblad har egentligen ingen betydelse. Det är inte så att det blir sämre på något sätt.

Lycka till Solig
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste