• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Rainbow brite

Men om man skall snittas som jag måste göra gör ändå hallonbladsteet sin verkan? Alltså minskar avslaget och stimulerar mjölkproduktionen?

2005 * 2009 * 2010 * 2011
  • telgebo
    Rainbow brite skrev 2011-10-11 12:15:57 följande:
    Men om man skall snittas som jag måste göra gör ändå hallonbladsteet sin verkan? Alltså minskar avslaget och stimulerar mjölkproduktionen?
    Vad jag förstått det så ja. Man blöder ju efter ett snitt också och det kan ju inte ha nån betydelse om det är vaginal födsel eller snitt.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 12 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+2) efter nästan 2 års kämpande
  • En Kopp Te
    Rainbow brite skrev 2011-10-11 12:15:57 följande:
    Det stämmer. Du har fortfarande en god effekt med hallonbladste. Ett annat alternativ till TE som främjar mjölkproduktionen är Nursing support. Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
  • Mina Älskungar

Hemma med vårt mirakel, en veckan innan BF. Värkarna började natten till fredagen, vid 00:30 fick jag ont i magen, gick på toa o var lös, sedan var det 2-2 1/2 min mellan värkarna o vi åkte taxi kl 02:00. Kurva i 15-20 min sedan vart jag kvar på britsen då värkarna vart kraftigare o kraftigare, andades igenom dem o tänkte - En värk närmare jag får träffa bäbis...40 min efter att vi kom in födde jag honom knästående på 1 1/2 kryst. Blödde minimalt o blöder knappt ngt alls nu. Hade bara onda sammandragningar av livmodern de två första dygnen, men behövde ej tabletter. Nu har jag inte ont alls.
    Dricker nu amningsthe som jag börjat med idag. (Kom hem i går kväll från Neonatalen på DS)

Not. När han föddes mådde han inte bra och han vart i ilfart intuberad o skickad till Karolinska neointensiv för vård. Flera hjärt-Ul och hjärn-Ul samt massvis med andra provtagningar gjordes, efter ett dygn vände det och vi kunde återvända till DS o neovård med övervakning. Deras teori är att han fick omställningsproblem fr livet i livmodern till livet utanför (grymtande andning, slö o slapp mm) kroppen arbetade som om den fortfarande var i livmodern)    
    Det var jobbiga ovissa timmar o första dygn o jag är överlycklig att vi bor i Sverige o kunde få träffa de bästa läkarna inom barn och hjärta. De hörde först blåsljud o misstanke om hjärtfel fanns med i utredningen av vår gosse. Som för övrigt nu mår bra, ska bara bli bättre på att äta så e vi på banan igen.  

• Rainbow brite
    Mina Älskungar skrev 2011-10-11 16:44:33 följande:
    Hemma med vårt mirakel, en veckan innan BF. Värkarna började natten till fredagen, vid 00:30 fick jag ont i magen, gick på toa o var lös, sedan var det 2-2 1/2 min mellan värkarna o vi åkte taxi kl 02:00. Kurva i 15-20 min sedan vart jag kvar på britsen då värkarna vart kraftigare o kraftigare, andades igenom dem o tänkte - En värk närmare jag får träffa bäbis...40 min efter att vi kom in födde jag honom knästående på 1 1/2 kryst. Blödde minimalt o blöder knappt ngt alls nu. Hade bara onda sammandragningar av livmodern de två första dygnen, men behövde ej tabletter. Nu har jag inte ont alls.
    Dricker nu amningsthe som jag börjat med idag. (Kom hem i går kväll från Neonatalen på DS)

Not. När han föddes mådde han inte bra och han vart i ilfart intuberad o skickad till Karolinska neointensiv för vård. Flera hjärt-Ul och hjärn-Ul samt massvis med andra provtagningar gjordes, efter ett dygn vände det och vi kunde återvända till DS o neovård med övervakning. Deras teori är att han fick omställningsproblem fr livet i livmodern till livet utanför (grymtande andning, slö o slapp mm) kroppen arbetade som om den fortfarande var i livmodern)    
    Det var jobbiga ovissa timmar o första dygn o jag är överlycklig att vi bor i Sverige o kunde få träffa de bästa läkarna inom barn och hjärta. De hörde först blåsljud o misstanke om hjärtfel fanns med i utredningen av vår gosse. Som för övrigt nu mår bra, ska bara bli bättre på att äta så e vi på banan igen.  
    Fy det lät läskit det där, men grattis till din ögonsten
    Håller tummarna att det fortfarande skall gå bra för er alla.
    Vet dom varför han inte mådde bra? Vad berodde det på?
    hallonbladste se skrev 2011-10-11 14:38:39 följande:
    Det stämmer. Du har fortfarande en god effekt med hallonbladste. Ett annat alternativ till TE som främjar mjölkproduktionen är Nursing support. Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
    Vad är Nursing support?
    telgebo skrev 2011-10-11 13:14:36 följande:
    Vad jag förstått det så ja. Man blöder ju efter ett snitt också och det kan ju inte ha nån betydelse om det är vaginal födsel eller snitt.

Ja man blöder efter snitt iaf har jag alltid gjort med de två snitten jag gjort innan, så jag hade ju hoppats på att inte blöda massor sen.

• telgebo
    Mina Älskungar skrev 2011-10-11 16:44:33 följande:

Grattis, gud så otäckt men vilken tur att allt var bra.
    Snabbt gick det.
    Mitt fjärde underverk är beräknad att födas om 12 dagar den 23/10. Äntligen gravid (i vecka 38+2) efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Jo både vid snitt och vaginal så lossnar ju moderkakan och det är därifrån man blöder och har avslag ifrån (gul flytning).

• Rainbow brite

Ni som har hallonbladsteet i lösvikt elelr vad det heter hur gör ni det?
    Alltså ska det småkoka eller bara sjuda eller hur gör man? 

• ÄjKäj

Jag har det i lösvikt från Bodystore. Vet inte exakt hur man ska göra men så här gör jag: Jag kokar upp vatten lagom till en stor kopp i en kastrull, sen drar jag av kastrullen från plattan och rör i drygt en matsked hallonblad. Sen ställer jag klockan på 10 minuter och låter det dra, utan lock. Efter tio minuter silar jag ner teet i en kopp och då tycker jag det är precis lagom varmt att dricka. Vill man ha det varmare eller låta det dra längre kan man ju bara lägga ett lock på kastrullen...

• Mina Älskungar

Jag hade i lösvikt, fyllde en kastrull med vatten, la i teet och lät det sjuda i ca 15 minuter, Lät det sedan gå igenom ett kaffefilter ner i en kanna så hade jag flera koppar som räckte längre (förvarade det i kylskåpet o värmde i mikron)

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste