• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Rödstrumpa

Hm, det här med mjölk... varför ska man helst inte ha mjölk i teet? 

• En Kopp Te
    2 prinsar 1 prinsessa skrev 2011-11-07 09:24:11 följande:
    någon som vet hur mycket hallonblad mother to be teet innehåller?
    Varje tepåse av "mother to be" innehåller 560 mg rent hallonblad. Alltså är det bra att börja dricka en kopp om dagen för att sedan öka upp till ca 3-4 koppar de/den sista veckorna för att få maximalt effekt. Strax över 2000 mg är för de flesta max.
  • En Kopp Te
    Rödstrumpa skrev 2011-11-07 14:44:48 följande:
    Hm, det här med mjölk... varför ska man helst inte ha mjölk i teet? 
    Det kan vara svårare att ta upp näringsämnen i te när man har mjölk i. Socker går dock bra.
  • Emelianfian

Vad händer om man tar med än 3-4 koppar/dag? inte för att jag gjort det men kan lätt dricka mera för det är så gott. Får mycket förvärkar av det och ser det som mycket positivt... det kanske sätter igång rent av vad vet jag.. bebisen är ju färdig på lördag så det gör ju inte den något och inte mig heller. 

♥ Flicka 7 dec 2007 - Pojke 29 jan 2009 - Väntar pojke BF 2 dec 2011♥
  • Silee

jag har för mig att man får dricka 3-4 koppar om dagen, eller det är väl det som är rekomenderat efter någon veckans drickande.
    jag är dock ingen expert så kan inte säga säkert Tungan ute

I väntan på mini BF 1 feb 2012 Silee.blogg.se
  • Tiger Af Lilja

Jag dricker mitt hallonblads te med variation

*bara hallonblad
    *hallonblad + annat te
    *hallonblad + honung
    *hallonblad + kanel

Eller mixa  och blanda med dessa olika.

Köper mitt från bodystore, och är ekologiskt hallonbladste.
    Får en del Sd, men huvudsakligen mår jag bättre efter en förlossning.
    Ska vilken dag som helst föda igen och hoppas hallonbladen gjort susen även denna gång
    Nu har jag fått beställa nytt och har inte druckit på ett par dagar då det var slut.

• En Kopp Te

Eftersom det finns rapporter om förtidigt förlossningsarbete kopplat med höga doser av hallonbladste så har rekommendationen varit 3-4 koppar om dagen då det är en lagom dos. Dock finns det väldigt få vetenskapliga/medicinska rapporter som stöder att förlossningsarbete kan startas av hallonbladste. 

Det finns inget som skada dig eller ditt barn om du dricker mer än 4 koppar.

Det är individuellt och känner man av kraftiga sammandragningar av hallonbladste så kan det vara klokt att rådgöra med sin barnmorska / barnläkare innan man fortsätter.

Lycka till! Solig

• En Kopp Te
    Tiger Af Lilja skrev 2011-11-08 22:05:18 följande:
    Jag dricker mitt hallonblads te med variation

*bara hallonblad
    *hallonblad + annat te
    *hallonblad + honung
    *hallonblad + kanel

Eller mixa  och blanda med dessa olika.

Köper mitt från bodystore, och är ekologiskt hallonbladste.
    Får en del Sd, men huvudsakligen mår jag bättre efter en förlossning.
    Ska vilken dag som helst föda igen och hoppas hallonbladen gjort susen även denna gång
    Nu har jag fått beställa nytt och har inte druckit på ett par dagar då det var slut.
    En del tycker att Hallonblad+citron ger en godare smak Solig
  • Silee

Jag var på en hälsobutik igår och såg att dem hade hallonbladste och köpte genast med mig det hem.
    Nu när jag läser på förpackningen står det att det endast innehåller 48% hallonbladste.

Vad innebär detta?
    Kommer det inte ha samma effekt som 100% hallonbladste?

Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • En Kopp Te
    Silee skrev 2011-11-25 15:32:29 följande:
    Jag var på en hälsobutik igår och såg att dem hade hallonbladste och köpte genast med mig det hem.
    Nu när jag läser på förpackningen står det att det endast innehåller 48% hallonbladste.

Vad innebär detta?
    Kommer det inte ha samma effekt som 100% hallonbladste?
    Hej!

Ser du på förpackningen hur mycket hallonblad, i mg, varje påse innehåller? Det hänger på det. Att det inte är 100% hallonblad behöver inte vara nackdel, ibland tvärtom. Solig
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste