• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Satiin
    Rosahjärta skrev 2011-01-21 15:55:23 följande:
    jag har absolut ingen aning . Ja har inte känt av mer värkar än vad jag haft annars faktist . Jag har bara blivit enormt avslappnad utav de :) , då tar jag en matsked till 2,5 dl . ja tror en tesked x 2 koppar låter som det mest vettigaste då ja blir vääldigt avslappnad av en matsked.
    Beror nog på att teet inte endast används av gravida.
    Så för mest smak te-mässigt kanske man ska ha en msk, medan en tsk för att inte komma över maxdosen direkt som gravid?

En tanke :) 
  • Längtandsfull

Här är en till som dricker teet.
    Lite dålig på det men ibland lyckes jag få ner en kopp .. Tycker inte det är direkt gott..
    Skulle vilja dricka iallfall 2 koppar/dag så man är i rekomenderat intag.

Jag har 2 tsk löste i en tesil så häller jag på kokande vatten ca 2½dl.
    Låter stå i ca 10 minuter innan jag dricker.
    Har i ca 1½ tsk honung i också.

Men vill bara förklara till alla här att detta teet har ingen effekt på att starta någon förlossning utan detta teet kan få förlossningen enklare samt att man kan återhämta sig fortare. Amningen kan även dras igång enklare.

Man skall dricka det från V 35 och fram till en månad efter förlossningen.

• Satiin
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 16:29:17 följande:
    Här är en till som dricker teet.
    Lite dålig på det men ibland lyckes jag få ner en kopp .. Tycker inte det är direkt gott..
    Skulle vilja dricka iallfall 2 koppar/dag så man är i rekomenderat intag.

Jag har 2 tsk löste i en tesil så häller jag på kokande vatten ca 2½dl.
    Låter stå i ca 10 minuter innan jag dricker.
    Har i ca 1½ tsk honung i också.

Men vill bara förklara till alla här att detta teet har ingen effekt på att starta någon förlossning utan detta teet kan få förlossningen enklare samt att man kan återhämta sig fortare. Amningen kan även dras igång enklare.

Man skall dricka det från V 35 och fram till en månad efter förlossningen.
    Kan ju berätta att jag främst dricker det för att få igång amningen och läka fortare :)
    Sen om jag får en bäbis i v.38 pga te eller inte, spelar ingen roll. Hon kommer när hon kommer! 
  • Längtandsfull
    Satiin skrev 2011-01-21 16:32:32 följande:
    Kan ju berätta att jag främst dricker det för att få igång amningen och läka fortare :)
    Sen om jag får en bäbis i v.38 pga te eller inte, spelar ingen roll. Hon kommer när hon kommer! 
    Så bra

Ville bara saga vad teet har för effekt så inte folk dricker mängder och inte förstår varför förlossningen inte startar

Basilikate skall tydligen vara till för att kunna starta nått.
  • Satiin
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 16:34:42 följande:
    Så bra

Ville bara saga vad teet har för effekt så inte folk dricker mängder och inte förstår varför förlossningen inte startar

Basilikate skall tydligen vara till för att kunna starta nått.
    Det ska finnas någon specialdryck som ska kunna det.
    Personligen tror jag barnet kommer när barnet vill komma, men kan ju vara roligt o så om man föder tidigt eller ej.
    sen kan man ju omöjligt veta om den skulle komma då eller ej, :)

ska bli spännande o se hur folk mår efteråt med blödningar o så! 
  • mer grubbel

Hej!
    Jag drack teet från v 35, födde min dotter för åtta dagar sen (på bf-dagen), jag hade en lång latensfas men en snabb förlossning (ca 2,5 timmar), och har nästan slutat blöda redan. Mjölken rann till tidigare än med första barnet.

• Tigra79

Jag har provat mitt hallonbladste idag, ingen höjdare direkt, men jag dricker ju inte te i vanliga fall heller. Tänkte iaf avvakta ett par veckor till innan jag börjar på "riktigt".  Är i v 32+1 idag.

Tänkte att man kanske kunde köpa koncentrerad Juice och blanda det med téet istället för med vatten, för att slippa från den hemska smaken (så hemsk är ju inte smaken egentligen menför en som inte dricker te el kaffe så är det inget vidare iaf).

• Satiin
    Tigra79 skrev 2011-01-21 16:50:26 följande:
    Jag har provat mitt hallonbladste idag, ingen höjdare direkt, men jag dricker ju inte te i vanliga fall heller. Tänkte iaf avvakta ett par veckor till innan jag börjar på "riktigt".  Är i v 32+1 idag.

Tänkte att man kanske kunde köpa koncentrerad Juice och blanda det med téet istället för med vatten, för att slippa från den hemska smaken (så hemsk är ju inte smaken egentligen menför en som inte dricker te el kaffe så är det inget vidare iaf).
    går nog att experimentera med, en del tycker de är godare kallt. 

jag tycker om grönt te, men tycker iallafall det här är lite svårdrucket.
    men med lite kanel i blir det ok :) 
  • na96gen

Jag fick hem min förpackning idag så jag tänkte ta första koppen ikväll ..

• Zäta
    BF-lista

Astro, BF 1/3 (sjätte barnet).
    Satine, BF 4/3 (första barnet)
    ZandraJ. BF 5/3 (andra barnet)
    JohannaKO BF 20/2 (första barnet)
    Sandrine,BF 15/2 (första barnet)

Jag har druckit det sen v 32 för det var ok enligt BM. 
    Drack det även med dottern och hon föddes tio dagar innan BF.
    Däremot läkte jag inte ihop snabbt efteråt och hade inte heller en lätt förlossning.. eller det gick väldigt snabbt, men pga det så blev det klipp. 
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste