Inlägg från: EmilieC |Visa alla inlägg
  • EmilieC

    Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

    Startar den här tråden efter att ha kollat på Debatt på Svt igår.

    Enligt en undersökning så vill 50% av svenska folket veta om det bor en pedofil i deras område.
    Så nu är jag lite nyfiken på hur ni här på FL tycker.

    Motivera gärna ditt svar!

    Jag börjar: Ja, jag skulle vilja veta om det bor en dömd pedofil nära mig för att kunna skydda mina barn. Inte för att på något sätt trakassera eller vara taskig mot personen, utan bara för mina barns säkerhet. 
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-23 08:07
    Vill bara försöka påminna alla om att gärna hålla sig till ämnet som heter: "Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?"

    Så att det inte spårar ur, som det redan har gjort, någon som skriver om homosexuella, muslimer, KKK, rökare. En annan om folk som låter bilen stå på tomgång, skattefuskare o.s.v.

    Som sagt, håll er till ämnet allihopa! Eller starta en annan tråd om ni vill diskutera saker som inte har med detta att göra.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?
  • EmilieC
    Den allsmäktige skrev 2011-01-21 15:07:33 följande:
    Jag undrar en sak. På vilket sätt skulle ni skydda barnen?
    Jag vet inte om du har sett på Uppdrag granskning som visades i onsdags?
    Där en pedofil dömd till sluten vård skaffade sig en lägenhet och begick nya övergrepp mot barn. Han umgicks med grannarnas barn och blev vän med en ensamstående kvinna som inte visste något och han fick umgås med hennes barn.

    Ja det är väl så att om jag visste att det bodde en pedofil t.ex granne med mig, så skulle jag säga till mina barn att dom inte får prata/träffa/umgås med honom/henne och inte ta emot saker ifrån denne, att aldrig följa med denne någonstanns, att alltid komma hem om något skulle hända. Och så skulle jag alltid hålla ett extra öga på barnet. Och skulle jag se att den här personen skulle försöka få kontakt med mitt barn så skulle jag säga till honom/henne att jag inte tycker att det är lämpligt att han/hon pratar med mitt barn (eller andras barn).
    Alla dom här sakerna skulle jag självklart göra även om det var en okänd människa ändå, men jag skulle hålla extra koll om det var en pedofil.

    Hade människorna som bodde granne med "Patrick" (Uppdrag granskning) vetat att han var en pedofil så tror jag inte att han hade lyckats begått övergrepp mot något av barnen där så länge man håller koll på sitt barn.
  • EmilieC
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-01-21 15:41:56 följande:
    Ursäkta att det blir lite ot men skulle det vara lika ok att en dömd pedofil som granne jobbade på dagis.Eller skulle ni vilja veta då?
    Ja jag skulle vilja veta! Eller iaf att personalen på dagis visste.

    MEN som sagt så är det inte det tråden handlar om! Jag ställde frågan efter att ha sett Debatt igår, och då handlade det inte om det var granne med dagis så.
  • EmilieC
    Profeten skrev 2011-01-22 00:09:10 följande:
    Känns som man förverkat sina mänskliga rättigheter efter man gjort sig skyldig till ett sexbrott.

     
    Jag har nolltollerans mot pedofiler, våldtäktsmän, barnmisshandlare, dom som begått sexuella övergrepp mot barn o.s.v.

    Så på ett sätt, ja.
  • EmilieC
    Profeten skrev 2011-01-22 01:01:53 följande:
    Accepteras det och 51% av befolkningen är för, är det demokratiskt.

    Vi bör utgå ifrån att rättsystemet har rätt, eller ska vi avskaffa det, för att någon kan bli oskyldigt dömd?

    Tror du verkligen att en registrering inte kommer att hjälpa mer än det stjälper ?
    Varför dalta med sexbrotslingar, dom har gjort sitt val, nu får dom leva efter det.

    Handlingar får chockerande nog konsekvenser, kan man inte leva med dom, gör inte handlingen.

     
    Håller med!
  • EmilieC
    Mammmmma skrev 2011-01-22 02:24:46 följande:
    Om vi tittar på Ander Eklund (heter han så) som gjorde ett fruktansvärt avskyvärt brott (vilket är bevisat) att ta en liten flickas liv! Är det verkligen någon här inne som tror att när han suttit sitt straff att han kommer bli accepterad av samhället någonsin igen?? Tror ni hans vänner vill fortfarande vara vän med han då??
    Dom har förbrukat sina chanser i samhället redan!! (plus att det var väl inte det ända brott han gjorde)
    Rest in peace lilla flicka... :(

    mammmmma.blogspot.com/
    Usch! Anders och andra som gjort sånna saker har verkligen förbrukat sin rätt, eller vad man ska säga.
    Dom som tycker att han förtjänar ett bra liv efter det där, dom kan verkligen inte sätta sig in i hur lilla Engla måste ha kännt, hur hennes föräldrar, nära och kära mår idag. Han har inte bara tagit ett liv utan många genom det han gjorde. Varför ska han få ett bra liv när han "tagit" så många liv för andra? Det är respektlöst mot Engla och hennes familj om man tycker att han har rätt till ett bra liv. Han har inte gjort något för att förtjäna ett bra liv och att folk ska visa med mänsklighet mot honom - han ska sitta inne livstid och ALDRIG mer få sätta sin fot ute, spelar ingen roll hur mycket han ångrar sig eller nått, han får leva med konsekvenserna för det han gjort!
  • EmilieC
    Mammmmma skrev 2011-01-22 02:48:46 följande:
    En vettig människa här som förstår hur jag menar!!!
    Han ska lämnas utan vatten och bröd...! Englas mamma är stark som orkar leva  vidare! Jag beundrar henne stort. hade något hänt min lilla gosse hade jag aldrig klarat av det! Så stark är jag inte...

    Alla människor som har gjort sådana hemska brott förtjänar inte en plats här på våran jord!
    En snattare på ICA 16 år gammal kanske lär sig av sitt misstag men dom har inte heller utsatt någon annan människas liv för fara.... Skillnad på brott och brott...
    Jag håller med dig om mycket som du skrivit i den här tråden ska du veta! Visst, folk får väll kalla mig vad dom vill för det - men varför ska en människa som förgriper sig på barn dömd eller inte, ha samma rätt till ett "normalt" liv när han/hon förstört för så många andra? Det är ju inte bara barnet som skadas, det är föräldrar, släktingar, vänner och säkert även på gärningsmannens sida så lider hans familj p.g.a det han/hon gjort!

    Ja Englas mamma är guld värd! Hon förtjänar bara det bästa i livet, även om det inte kommer att ge henne hennes dotter tillbaka... :(
    Jag tycker inte att det är rätt att ta någon annans människas liv, men alltså hade någon rört mitt barn då vet jag fan inte... Då hade jag nog suttit inne för mord! Och jag tror att innerst inne så tänker alla föräldrar så!

    Absolut skillnad på brott och brott. Det Anders Eklund gjort, det är fan av det värsta slaget! Han ska ALDRIG sätta sin fot ute igen! ALDRIG! Och om han gör det, så får han fan skylla sig själv om han blir mördad, utstött från samhället, trakasserad o.s.v, dom konsekvenserna får han ta. Engla var en oskyldig liten flicka som hade hela livet framför sig, och han har förstört allt!!! Han förtjänar inte något annat än det värsta.
  • EmilieC
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 03:18:19 följande:
    Aha. Så logiken är alltså att så många som möjligt ska lida maximalt tänkbart? Engla är död. Vad hon kände är irrelevant faktiskt. Hennes föräldrar lider, onekligen, men hur kommer deras liv bli bättre av att Englas mördare riskerar att bli mördad av en arg lynchmobb? Eller att han aldrig får jobb? Att han är ensam och förstörd? Och om han inte får en chans att arbeta i samhället, att försöka göra rätt för sig, hur stora är oddsen att han lyckas hålla sig på den raka vägen tror du?

    Tänk själv - ett barn som gjort fel i skolan, men som inte blir förlåten, som aldrig får komma in i gänget igen, tror du att det barnet kommer att vara snäll framöver, eller tror du att det kommer bli argt och bittert och bli ännu elakare?
    Vadå logiken är alltså att så många som möjligt ska lida miximalt tänkbart?
    Deras liv kommer inte att bli bättre på något sätt, som jag skrev så vad som än händer så kommer dom aldrig mer få sin lilla stackars flicka tillbaka! Det jag menade var att Anders Eklund får skylla sig själv efter allt hemskt han gjort om han aldrig kommer få ett bra liv, han förtjänar inte ett bra liv heller!

    Hur kan du jämföra ett barn som gjort fel i skolan med Anders Eklund? Är du sjuk på något sätt.
    Jag hoppas att Anders Eklund kommer leva resten av sitt liv med att må dåligt, det förtjänar han. Förstår du inte vad han har gjort?
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 03:21:12 följande:
    Byt ut "förgripit sig på ett barn" med "kört över ett barn" och se om du känner exakt likadant för din retorik. Om inte, hycklar du.
    Vad menar du nu?
    Mammmmma skrev 2011-01-22 03:30:37 följande:
    En person som förgripit sig, dödat, utnyttjat sexuellt är inte värd att andas samma luft som våra barn!
    Det kommer jag alltid stå fast vid! Och skulle någon rört mitt barn på ett olämpligt sätt så hade du och jag fått dela cell Emelie!! Och skulle även jag få skriva lagarna så hade det vart ett rättvist system där en dömd man/kvinna som har gjort något vidrigt mot barn få hängning som straff! Thats it!
    Varför vi tycker såhär Emelie kanske beror på att vi älskar våra barn över allt annat och tänker kliva över lik för att beskydda dom mot alla faror från andra människor!!
    Precis! Fattar inte varför det ska daltas så jävla mycket med dömda pedofiler? "Dom ska få komma ut, och leva ett liv som alla andra, det är synd om dom" blablabla, så låter det typ! Som om det är synd om dom för att dom har FÖRSTÖRT för en/flera människor!? Visst dom kanske inte rår för, men då söker man fan hjälp! Eftersom det är mot lagen att ha sex med barn, så borde dom ju fatta att det dom gör är fel, det är ju inte direkt hemligt, då söker man som sagt hjälp och gör allt i sin makt för att inte agera ut sin "dröm". Har dom inte gjort det, och förgriper sig på ett barn då behöver man spärras in för man är tydligen inte kapabel att vistas ute.
    Får se om alla "peddo kramare" här på FL säger samma sak om det skulle vara deras barn som blivit utsatt.
  • EmilieC
    h34 skrev 2011-01-22 21:34:14 följande:
    Har svarat redan men kom ju på nu att jag faktiskt känner till flera pedofiler som bor i min närhet.
    De är alla dömda och en flera gånger om och det är riktigt skrämmande hur många de är med tanke på att jag bor i en mindre kommun.
    Inom en radie på 2½ mil så bor det här 6 dömda pedofiler, skrämmande!
    Ja men enligt en massa som har skrivit här så är det ju "inte troligt" att dom som är dömda kommer göra nått igen för dom har ju fått sitt straff, och blablabla... Så du kan ju pusta ut. Obestämd

    Eller vad säger ni?
  • EmilieC
    jovisst skrev 2011-01-23 01:17:48 följande:
    Men det är väl klart att alla pedofiler inte är dömda,tror inte någon tror det heller.
    Men på vilket sätt skulle det skada att veta att man bor granne med en dömd pedofil,tror du att man skulle släppa sitt barn vind för våg då och bara stirra sig blind på denna person.

    En pedofil sa så här i en interjuv  -fÖRSTA GÅNGEN VAR VÄRST,SEN GICK DET AV BARA FARTEN!

    Så det är nog enklare för en som redan är stämplad att göra samma sak igen.

    Alla barn kanske inte tar skada,men när jag gick i grundskolan så fanns det en tjej som blev utnyttjad av en granne....hon hoppade framför tåget........det tåget borde pedofilen ha hamnat framför istället!

    Tror alla har fattat att du ömmar för dom här nu,dom är så trevliga och ska ha sitt människovärde o bla bla bla!
    Håller med!
    Plutteli skrev 2011-01-23 01:43:23 följande:
    Vad i: Dömda pedofiler återfaller nästan aldrig i brott är svårt att förstå?
    Det är de odömda oanmälda pedofilerna som är farliga, inte de som är dömda!
    Jag förstår vad du menar, men det är ändå ingen garanti på att den här dömda personen aldrig kommer göra något igen.
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?