• Thugs

Anmäld till länsstyrelsen?

I fredags när jag kom hem satt det ett visitkort från en gubbe på länsstyrelsen på dörren. Det stod att jag skulle kontakta honom på måndag, inget mer.
    Jag håller på att dö! Jag har ingen aning om varför! Det enda jag kan tänka mej är att någon granne har ont i magen för min hunds skull. Jag har en Jack russel på tre år och han är ensam när vi jobbar. Nu brinner säkert flera av er av på en gång men NEJ han är inte ensam hela dagen.
    Såhär ser en normal dag ut:
    4,30-5,20 -morgonpromenad
    6,30- ut och kissa av sej på gården
    ca 11,30 sambon kommer hem och släpper ut honom (ev går min systerson en runda med honom om han är ledig)
    ca 15,45 jag kommer hem och släpper ut honom på gården
    ca 19,30 han får en timmes promenad
    ca 22,00 han får gå ut och kissa av sej

På helgerna går vi fler rundor med honom, han tränas även i lydnad och får på så sätt mental stimulans.
    Gör jag fel? Jag kan inte komma på något annat sätt att lösa det på? Är han ensam för mycket? Ca två dagar i veckan slutar jag tidigt och då är jag hemma senast 14,00 och då får han ytterligare en timmes promenad. Givetvis får han vara ute mer när vi är hemma om han vill, vi är ju inga schema-nördar!

Snälla svara mej? Jag har så ont i magen...

• Svar på tråden Anmäld till länsstyrelsen?
  • Thugs

Ingen som har någon åsikt om hur jag hanterar min hund?

• Apocalypso

Enda jag kan se att de skulle ha synpunkter på är att han är ensammen mer än fyra timmar, ni har ingen möjlighet att skaffa dagmatte? Det kan ju även vara så enkelt som att ngn granne anmält er för bristande tillsyn, hunden kanske skäller när den är ensammen och det är länsstyrelsens sak att kontrollera alla anmälningar. Behöver inte vara något problem alls för att någon ska göra en anmälan, kan helt enkelt var ngn som gör det för att jävlas eller i rent oförstånd.

Ring i morgon och prata med dem så vet du vad det gäller och vad som isf behöver ändras.

• Gizzie

Men varför skulle det gälla just hunden? Det kan ju gälla lite vad som helst?

• dezibel

Han är inte ensam hela dagen men 8-9 h/dag är väldigt många timmar och det har säkert grannarna reagerat på. Han kanske skäller och ylar när han är själv, har ni koll på det? Att åka hem och kissa hunden på gården är ju inte sällskap utan oftast stressande eftersom ni kommer hem och åker lika snabbt.
    Min max gräns att lämna hunden ensam är 4h/dygn. Försök att ordna dagmatte,dagis eller fråga grannarna om dom kan ta en långpromenad fm & em.

• ceci lia

Sådär har väl många hundar det...ganska mycket ensam tid. Men grannarna kanske har retat sig på att han låter mycket?

• Apocalypso

Man får enligt lag inte lämna hundar ensamma så länge, så det är troligast hunden det gäller då det är länstyrelsen som ansvarar för djurskyddet. Att folk inte följer lagen spelar ingen roll, det är olagligt iaf.

• Ova

Hundar ska ha tillsyn minst två gånger dagligen, oftare om de är sjuka, unga eller skadade.
    En rekommendation är att de rastas minst var 6:e timma dagtid.
    Så du bryter inte mot någon lag.

• lennartsdotter

Om det är hunden det gäller lär ni inte få några problem angående att hunden är ensam hemma. Den är ju inte ensam hemma längre än 5 timmar i sträck vilket är acceptabelt.

Om inspektören träffar en välmående hund kan jag inte se att ni skulle få några problem.

• Thugs

Jag kan inte komma på att det skulle kunna vara något annat än hunden... Vi har ju inga andra djur... Jo visst han skäller när posten kommer eller när någon går in på gården. Han vandes att vara ensam när han var valp så han stresskäller eller ylar inte för att han är ensam.
    Jag ska ringa imorgon, hoppas inte att det blir några allvarliga följder, här finns inget hunddagis och om jag ska lämna honom till en dagmatte så måste jag köra tre min extra "åt fel håll" innan klockan 4,30 på morgonen... men måste jag så måste jag...
    Som matte känner jag min hund och jag anser inte att han mår dåligt, såklart har jag dåligt samvete för att jag vet att han är ensam. Han har aldrig förstört något hemma han har inte heller kissat eller bajsat inne. Om han skulle vara stressad över att vara ensam borde han väl visa det? När jag kommer från jobbet så är det alltid tyst hemma och likadant när jag åker på morgonen...

Svar på tråden Anmäld till länsstyrelsen?