• Thugs

Anmäld till länsstyrelsen?

I fredags när jag kom hem satt det ett visitkort från en gubbe på länsstyrelsen på dörren. Det stod att jag skulle kontakta honom på måndag, inget mer.
    Jag håller på att dö! Jag har ingen aning om varför! Det enda jag kan tänka mej är att någon granne har ont i magen för min hunds skull. Jag har en Jack russel på tre år och han är ensam när vi jobbar. Nu brinner säkert flera av er av på en gång men NEJ han är inte ensam hela dagen.
    Såhär ser en normal dag ut:
    4,30-5,20 -morgonpromenad
    6,30- ut och kissa av sej på gården
    ca 11,30 sambon kommer hem och släpper ut honom (ev går min systerson en runda med honom om han är ledig)
    ca 15,45 jag kommer hem och släpper ut honom på gården
    ca 19,30 han får en timmes promenad
    ca 22,00 han får gå ut och kissa av sej

På helgerna går vi fler rundor med honom, han tränas även i lydnad och får på så sätt mental stimulans.
    Gör jag fel? Jag kan inte komma på något annat sätt att lösa det på? Är han ensam för mycket? Ca två dagar i veckan slutar jag tidigt och då är jag hemma senast 14,00 och då får han ytterligare en timmes promenad. Givetvis får han vara ute mer när vi är hemma om han vill, vi är ju inga schema-nördar!

Snälla svara mej? Jag har så ont i magen...

• Svar på tråden Anmäld till länsstyrelsen?
  • solstugan
    Thugs skrev 2011-01-23 19:28:13 följande:
    Jag kan inte komma på att det skulle kunna vara något annat än hunden... Vi har ju inga andra djur... Jo visst han skäller när posten kommer eller när någon går in på gården. Han vandes att vara ensam när han var valp så han stresskäller eller ylar inte för att han är ensam.
    Jag ska ringa imorgon, hoppas inte att det blir några allvarliga följder, här finns inget hunddagis och om jag ska lämna honom till en dagmatte så måste jag köra tre min extra "åt fel håll" innan klockan 4,30 på morgonen... men måste jag så måste jag...
    Som matte känner jag min hund och jag anser inte att han mår dåligt, såklart har jag dåligt samvete för att jag vet att han är ensam. Han har aldrig förstört något hemma han har inte heller kissat eller bajsat inne. Om han skulle vara stressad över att vara ensam borde han väl visa det? När jag kommer från jobbet så är det alltid tyst hemma och likadant när jag åker på morgonen...
    3 min eller 3 mil? vår hund är vårat dåliga samvete. hon är hemma längre än vad din hund är och vi har ingen som kan hjälpa oss. jag har varit föräldraledig och då är det inget problem men nu när jag börjar jobba (i vården) och sambon jobbar i skolan kan det bli alldeles för långa dagar. vi har funderat på ett annat hem till henne. välmåendet före känslorna! men jobbigt är det! eran hund kommer ju ut så pass ofta ändå och får ju besök. tror inte det blir några problem =)
    hunddagis här där jag bor kostar 100kr om dagen, 90kr om dagen om man har mån-fre och det har vi inte råd med :/
  • Thugs

Ojdå det blev lite fel... Skulle såklart vara tre MIL... Om jag ska gå med honom en timme innan det så får jag gå upp vid 03,00 sedan gå till strax efter 04,00, åka tre mil, ca 20 min dit och sedan 20minuter hem, då är jag hemma lagom så jag kan åka med skjutsen till jobbet... Det funkar inte...
    Jag har faktiskt hört av mej till några par som har velat köpa hund, just av anledningen att det skär i hjärtat när jag vet att han är ensam... Men ingen har velat ha honom... Ingen mer än jag...

• Gizzie

Fast jag har svårt och tro att dom ska komma hem till dig pga att grannarna har klagat på eran hund? Då måste väl grannarna ha hört av sig en hel del.
    Min äldre hanne var ensam hemma ca 8h men blev rastad där imellan, funkade inte på hund dagis då han hatar andra hanar och va svår att gå ut med, altså nån annan som inte känner honom.

Idag har jag tom två hundar och har lyckan att kunna ha med mig dom på jobbet. Men det blev problem då dom fick stanna hemma i 1vecka och mannen åkte och rastade dom under dagen, redan då hade jag tankar på att omplacera dom för den veckan va dom själva som längst 9h men blev rastade. Men nu har jag ju dom med mig på jobbet igen. Och unghunden ska vi skaffa pass till så den kan följa med oss på semester..

• och

Högst sannolikt har någon granne anmält dig för vanvård av djur till länsstyrelsen. De är skyldiga att utreda alla anmälningar som kommer in, och de brukar åka ut på oanmälda besök då.

Men du behöver knappast vara orolig, om du berättar hur ni sköter om er hund så kommer djurskyddskontrollanten att avskriva ärendet som en falskanmälan, och sen händer inget mer. Han vill säkert komma förbi och titta på hunden med, så att den ser ut att vara frisk och i bra hull osv.

• Thugs

Min hund är fin i hullet och mår bra.... Men fy vad hemskt det känns att någon har anmält mej för vanvård... Jag som älskar mina djur som bebisar... Jag ska ringa upp länsstyrelsen idag så får vi se vad han säger... Jag hör av mej senare!

• qenzo

Sen händer inget mer säger flera, men det gör det. Man får en saftig räkning om de åker ut för att kontrollera/hembesök. Been there, done that.
    Blev anmäld för att rottistiken som jag var hundvakt åt var så mager, de gjorde hembesök, la ner ärendet när jag kunde uppvisa vet.kvitton och sjukdomsbild (cancer). Jag trodde allt var över tills jag fick en mumsig räkning på 2,5 tusen spänn. Mitt ärende hamnade hos KF och där ligger det ännu. Jag hade inte råd att både vårda hunden och betala ett hembesök från Länsstyrelsen. Allt tack vare en bekant till en bekant som ville jävlas och inte hittat något bättre att lägga energin på. 

• solstugan
    qenzo skrev 2011-01-24 09:48:05 följande:
    Sen händer inget mer säger flera, men det gör det. Man får en saftig räkning om de åker ut för att kontrollera/hembesök. Been there, done that.
    Blev anmäld för att rottistiken som jag var hundvakt åt var så mager, de gjorde hembesök, la ner ärendet när jag kunde uppvisa vet.kvitton och sjukdomsbild (cancer). Jag trodde allt var över tills jag fick en mumsig räkning på 2,5 tusen spänn. Mitt ärende hamnade hos KF och där ligger det ännu. Jag hade inte råd att både vårda hunden och betala ett hembesök från Länsstyrelsen. Allt tack vare en bekant till en bekant som ville jävlas och inte hittat något bättre att lägga energin på. 
    men herregud det är ju inte vettigt att man ska få betala när man inte ens gjort något fel!!!
  • ModestyB
    och skrev 2011-01-23 23:43:06 följande:
    Högst sannolikt har någon granne anmält dig för vanvård av djur till länsstyrelsen. De är skyldiga att utreda alla anmälningar som kommer in, och de brukar åka ut på oanmälda besök då.

Men du behöver knappast vara orolig, om du berättar hur ni sköter om er hund så kommer djurskyddskontrollanten att avskriva ärendet som en falskanmälan, och sen händer inget mer. Han vill säkert komma förbi och titta på hunden med, så att den ser ut att vara frisk och i bra hull osv.
    Varför är det "högst sannolikt"?

Länsstyrelsen jobbar med ett oerhört brett ansvarsområde, som rör allt från vatten, stadsplanering, miljövård, skogsbruk och djurskydd. Det kan handla om vad som helst.

Och TS hund verkar knappast ha det värre än någon annan "svensson-hund", så enligt mig är det inte "högst sannolikt" att det handlar om just hunden.
  • qenzo
    solstugan skrev 2011-01-24 10:23:27 följande:
    men herregud det är ju inte vettigt att man ska få betala när man inte ens gjort något fel!!!
    Ja jag höll på att få slag när jag fick räkningen. Undrade vad det var för nåt jag skulle betala, tills jag sedan såg att det var för hembesök efter anmälan. Nu lever inte tiken längre, men räkningen finns kvar, och den växer för varje dag. Det jag betalar är ju bara en fis i havet egentligen, eftersom skulden fick tid på sig att växa. Så den som önskade mig detta har verkligen lyckats. Visserligen har jag ett "hundkonto" men tar jag pengar från det finns ju mindre slantar till min kvarvarande hund, om något skulle ske. Blir en ond cirkel det där.

Därför ville jag ha sagt att det faktiskt kan bli så att ts (och andra) får ett ärende nerlagt, men ändock tvingas betala notan. 
  • qenzo
    Gizzie skrev 2011-01-23 21:26:19 följande:
    Fast jag har svårt och tro att dom ska komma hem till dig pga att grannarna har klagat på eran hund? Då måste väl grannarna ha hört av sig en hel del.
    Min äldre hanne var ensam hemma ca 8h men blev rastad där imellan, funkade inte på hund dagis då han hatar andra hanar och va svår att gå ut med, altså nån annan som inte känner honom.

Idag har jag tom två hundar och har lyckan att kunna ha med mig dom på jobbet. Men det blev problem då dom fick stanna hemma i 1vecka och mannen åkte och rastade dom under dagen, redan då hade jag tankar på att omplacera dom för den veckan va dom själva som längst 9h men blev rastade. Men nu har jag ju dom med mig på jobbet igen. Och unghunden ska vi skaffa pass till så den kan följa med oss på semester..
    Nja.. varför ska grannarna ha hört av sig? Svenska folket är ett fegt släkte. Konflikträdda. Vi blir mer och mer likt amerikanarna i lynnet, dvs anmäl det som anmäla går och håll dig undan. Man gör sin plikt genom att anmäla! blah blah...
    Den person som anmälde mig (ang rottistiken) bor i min grannby och är som sagt en bekant till en bekant. Dvs en person som vi inte umgås med och som aldrig besökt oss eller våra hundar. Allt man behöver är en telefonlur, sedan kan jävelskapet vara igång.
  • alessandrosthlm82

Viktigaste du ska göra är att RINGA ditt och prata med dom på en gång.

hade ett ex som ville göra livet surt för mig, anm mig för att inte sköta hunden. RIngde genast upp dom när dom hade varit på min dörr. slutade med att m dom bara skakade huvudet m o avskrevg allt men du MÅSTE ringa o prata med dom direkt anser annars att det ligger något bakom om du inte kontaktar dom

• fibbe

Usch vad hemskt! Hoppas verkligen att det löser sig,vilken klump i magen du måste ha haft din stackare!

• amia01

Tyvärr ser verkligheten ut sån, länsstyrelsernas djurskyddsinspektörer har fullt med anmälningar på hundar och katter, och väldigt många av dom pga av andra skäl i grunden, osämja, skilsmässor etc.
    Helt vansinning att samhället ska lägga så stora summor på alla dessa "falslarm", för trots att alla besök pga anmälan debiteras, så kostar hela "djurskyddscirkusen" enorma summor. Men vem ska betala?

• qenzo
    amia01 skrev 2011-01-24 13:37:43 följande:

Tyvärr ser verkligheten ut sån, länsstyrelsernas djurskyddsinspektörer har fullt med anmälningar på hundar och katter, och väldigt många av dom pga av andra skäl i grunden, osämja, skilsmässor etc.
    Helt vansinning att samhället ska lägga så stora summor på alla dessa "falslarm", för trots att alla besök pga anmälan debiteras, så kostar hela "djurskyddscirkusen" enorma summor. Men vem ska betala?

Tja är det ett falskt larm, dvs anmälan utan grund anser jag att det borde vara som att falsklarma en ambulans/polis.. det kostar skjortan. Det skulle också innebära att man inte längre kan anmäla anonymt, eller att iaf telefonnummer från anmälaren inte är skyddat, och vid falsklarm används detta som medel för att få rätt person att bekosta "utryckningen".
    Det är då inte rätt att den anmälde ska bekosta allt om denne inte gjort sig skyldig till brott.
  • amia01
    qenzo skrev 2011-01-24 14:34:35 följande:
    Tja är det ett falskt larm, dvs anmälan utan grund anser jag att det borde vara som att falsklarma en ambulans/polis.. det kostar skjortan. Det skulle också innebära att man inte längre kan anmäla anonymt, eller att iaf telefonnummer från anmälaren inte är skyddat, och vid falsklarm används detta som medel för att få rätt person att bekosta "utryckningen".
    Det är då inte rätt att den anmälde ska bekosta allt om denne inte gjort sig skyldig till brott.
    Och var drar man gränsen för "falskt larm"? Vet i dag att inspektörerna drar sig i det längsta för att gå vidare med missförhållanden. Dels för att det naturligtvis är bättre om det går att lösa i samförstånd, men också för att utredningar och åtal tar så fruktansvärt mycket tid och kraft att man skulle missa en massa andra ärenden under tiden. Vem skulle betala alla dessa ärenden i "gråzonen"?

Och att inte längre få anmäla anonymt, tror jag skulle leda till att man missar många ärenden på mindre orter, där det kan vara väldigt känsligt att anmäla sina grannar. Ingen bra lösning för djuren!

Däremot tror jag på djurskyddsinspektörer som jobbar närmre de människor som det gäller. Inom kommunen eller lokalt på annat sätt. Med lokal och personkännedom kan man undvika en massa extra jobb!
    Och sen att "avbyråkratisera" djurskyddet, så att djurens beteende och utseende ges större betydelse än centimetrar och timmar.

En djurskyddsinspektör som känner dom som skall kontrolleras, som har frihet att använda sunt förnuft i sin bedömning och resurser att inte bara kontrollera, utan även utbilda, tror jag är lösningen! Omöjligt? Nej, inte om man tänker på all tid som i dag används till administration, kontroll av onödiga paragrafer och resor!
  • qenzo
    amia01 skrev 2011-01-24 15:39:01 följande:
    Och var drar man gränsen för "falskt larm"? Vet i dag att inspektörerna drar sig i det längsta för att gå vidare med missförhållanden. Dels för att det naturligtvis är bättre om det går att lösa i samförstånd, men också för att utredningar och åtal tar så fruktansvärt mycket tid och kraft att man skulle missa en massa andra ärenden under tiden. Vem skulle betala alla dessa ärenden i "gråzonen"?

Och att inte längre få anmäla anonymt, tror jag skulle leda till att man missar många ärenden på mindre orter, där det kan vara väldigt känsligt att anmäla sina grannar. Ingen bra lösning för djuren!

Däremot tror jag på djurskyddsinspektörer som jobbar närmre de människor som det gäller. Inom kommunen eller lokalt på annat sätt. Med lokal och personkännedom kan man undvika en massa extra jobb!
    Och sen att "avbyråkratisera" djurskyddet, så att djurens beteende och utseende ges större betydelse än centimetrar och timmar.

En djurskyddsinspektör som känner dom som skall kontrolleras, som har frihet att använda sunt förnuft i sin bedömning och resurser att inte bara kontrollera, utan även utbilda, tror jag är lösningen! Omöjligt? Nej, inte om man tänker på all tid som i dag används till administration, kontroll av onödiga paragrafer och resor!
    Ja ett falskt larm blir alltså ett larm, där det visar sig efter hembesök, att ingen grund till anmälan finns.
    Att anmäla anonymt ska inte tas bort utan att vid ett falskt larm kan anmälaren kontrolleras i from av telefonnummer tex.
    Den anmälde ska inte behöva betala för något som är anmält på lösa eller inga grunder.

Är du med? :D Det är svårt att förklara :P
  • LabLover
    Hur har det gått?

Mina hundar är mitt ständiga dåliga samvete. Hade jag vetat för 13 år sedan att jag skulle gifta mig, flytta och skaffa barn vet jag inte om jag hade vågat skaffa hund. Nu är de ensamma från 7.15 till 16.30 tre dagar/vecka. Blir rastade på lunchen. Känns inte OK. Har annonserat efter dagmatte/husse men inte hittat någon. De seriösa hunddagisen är antingen fulla eller ligger för långt iväg. Min gamla hund har dessutom både haft daghusse och gått på hunddagis när hon var yngre och ensamhund och trivdes aldrig riktigt. Grannen som brukade rasta dem lite längre rundor har dessutom gått och blivit sjuk så nu hinner vi inte så mycket på lunchen eftersom det blir en del körtid också. Skitjobbigt är vad det är
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • AndreaSvan

Jag har en hund, men för tillfället bor jag inte i Sverige och här råder lite andra lagar om hundar.
    Jag har planer på att flytta hem med min hund inom två år och är så klart JÄTTENYFIKEN på hur det gick?!
    Är det sant att grannar anmäler för att hunden är ensam hemma för mycket?!
    Det kan väl inte de veta om de inte sitter och tittar i titthålet på dörren från morgon till kväll?!

Svar på tråden Anmäld till länsstyrelsen?