Inlägg från: lindaha |Visa alla inlägg
  • lindaha

    Varför mobbas vissa föräldrar sina egna barn?

    Hm man behöver ju inte misshandla dom verbalt bara för att man säger så.

    Jag säger alltid tjockis till min 3åring och för oss innebär inte det något negativt, hon är inte ens tjock! 

  • lindaha
    Themis skrev 2011-01-23 21:25:43 följande:
    Men en 3-åring förstår ju ändå nånstans vad som menas, om inte lär hon sig det vilken minut som helst. Jag tycker att du gör fel där faktiskt- i synnerhet om det inte ens faktamässigt stämmer med vad som syns i spegeln?

    Hur ska hon se på sig sen själv menar du när hon förstår vad ordet betyder? "om jag inte är anorektisk är jag tjock"
    Klart att hon vet var tjock är. Men här säger vi det helt naturligt, typ som att andra säger älskling, sötnos eller liknande. De har liksom blivit ett sött smeknamn. 

    Jag säger ju inte till henne "du är tjock"  
  • lindaha
    Alisa skrev 2011-12-09 09:18:55 följande:
    Du kanske är medveten om att en stor del av 3-6-åriga flickor tycker att de är för tjocka och vill banta?

    Fortsätt så får du stötta henne i hennes ätstörning senare i livet 
    Ja jag är väldigt medveten om det.

    Och varför skulle hon få en ätstörning för? Du har inte en aning om hur och i vilka sammanhang vi säger så till varandra. Alla i våran familj säger det till varandra, men aldrig i en negativ betydelse.

    Bara för att du läser in någonting negativt i det så gör inte vi det.  
  • lindaha
    Emilia75 skrev 2012-06-12 13:43:00 följande:
    I vår familj har vi lärt oss att alltid vara ärlig, och helt ärligt: Om du kallar ditt barn tjockis så är du en idiot!!!!! Hur fan tänker du då? Det är få saker som gör mig förbannad, men detta gör mig rasande, när föräldrar sätter sig över sina barn och trycker ned dem, MOBBING kallas det, förtryck och diskriminering!
    Ett barn utsätts dagligen för jobbiga saker, obehagliga situationer och finns det något ställe dit de kan dra sig för att vara trygga och harmoniska så är det till hemmet till sina föräldrar! Och så blir de mobbade där också!!!! Vilken MARDRÖM!!!!!!!!!!!!!! Stackars barn!
    TÄNK lite!!!!! Snälla tänk om!!!! Behandla ditt barn vördnadsfullt med respekt, det är de värda!!!!
    RESPEKT!!!!!!! Så lovar jag att de blir harmoniska och lyckliga och behandlar dig på samma sätt.
    Hahaha alltså jag kan inte låta bli att skratta högt åt dig :D Du kan alltså inte förstå att man kan säga saker på ett kärleksfullt sätt? Samma sak som folk kan säga skitunge på ett kärleksfullt sätt?

     
  • lindaha

    Alltså ni förstår ju verkligen inte någonting.

    I den här familjen kallas vi varandra för tjockisar på ett kärleksfullt sätt. Som tex igår satt jag och äldsta dottern tillsammans i soffan och mös. Så sa jag till henne med utsträcka armar "kom hit min älskade lilla tjockis" och hon kom direkt och kröp upp i mitt knä och mös.

    Jag säger även saker som skitunge, kråkbarn, hjärtat, fisunge mm mm

    Men allting sägs på ett kärleksfullt sätt och bara under positiva former!

    Och nej hon går inte runt och säger såna saker till sina vänner, lika lite som hon säger älsklingbarn, hjärtat eller pussunge till sina vänner. Hon vet ju att det är sånt som vi säger inom familjen.

    och för eran information så är jag extremt medveten om utseende fixering och genus. Så vi pratar mycket om att alla människor ser olika ut och alla är lika mycket värda. Jag klär även mina barn genusmedvetet och försöker inpränta mina barn att utseendet inte spelar någon roll.

    Helt sjukt att du säger att jag mobbar mina barn. Men men det kan inte vara lätt att se livet så svart vitt så som du gör. Själv försöker jag lära mina barn att se på livet med mycket färger, precis så som jag själv gör!

  • lindaha
    Emilia75 skrev 2012-06-14 08:52:14 följande:
    Jag tror att det är viktigt att tänka till, stanna upp och tänka steget längre...
    Hade mina föräldrar kallat mig för såna saker, ovsett hur kärleksfullt det än var hade jag blivit jätteldsen...
    För det är inte viktigt med utseendet, inte alls, varför då påpeka det hela tiden? Det kan verka ofarligt och oskyldigt, men i längden är det inte det...
    Jag har vuxit upp i ett hem där utseendet aldrig kommenterats, och det är så SKÖNT. En befrielse, för där har annat varit mycket viktigare, om man är rolig, duktig på att sjunga, framträda, måla, idrott osv...
    Däremot har jag vänner som ständigt fått höra pikar, tex så sa min kompis mamma alltid till min kompis: Varför kan du inte se ut mer som E (mig alltså), hon är så söt och smal och liten!". Och det gjorde att min vän började jämföra sig med mig, och när hon var 11 fick hon extremt svår anorexi och höll på att dö. Än idag är hon inte frisk... Och hon var INTE tjock, men hennes föräldrar kallade henne det, med ett leende, de skämtade om det. Och hon skrattade med, klart man skrattar med när ens föräldrar säger sånt - för vissa kanske det är det enda sättet de får visad kärlek från sina föräldrar, fast hon säkert inte tyckte det var kul, och sedan blev det som en fix idé för henne... Utseendet blev mer och mer viktigt för henne... och hon jämförde sig konstant med mig... Något som blev skitjobbigt för mig, för jag brydde mig väl inte ett skit om det...
    Jag har x antal fler historier om detta, om barn som det skämtats om när de var små, föräldrar som kallat dem allt från tjockis, knubbis till skitunge och ungjävel... allt med ett leende, men för mig fick jag ont i magen varje gång när jag hörde det, och jag är så GLAD att mina föräldrar aldrig kallat mig såna saker!!!! Så GLAD!!!
    Därför reagerar jag, för det som verkar så oskyldigt kan utveckla sig och bli något mycket värre... Så därför ber jag dig att tänka till, inte för din egen skull, men för din dotters!
    Jag säger det inte för att pika dig, utan för att jag ser var och hur det kan utvecklas, jag har sett det förr, alltförmånga gånger...
    Och jag kan tillägga att dessa barns föräldrar n idag aldrig hade erkänt att de har orsakat sina barns ätstörningar eller annat, för de säger precis som du att det ju var helt ofarligt och på skämt!
    Jag tänker inte ens skriva här vad jag anser om sådana människor...
    Det här kommer bli mitt sista inlägg då det inte spelar någon roll vad jag skriver då du fortfarande tolkar det på ditt eget lilla sätt. Jag pikar ALDRIG mina barn. Jag skämtar ALDRIG om att mina barn är tjocka. 

    Bara för att du upplever det på ett sätt så gör inte alla människor det per automatik. Förstå att det finns tusentals olika tolkningssett och att ditt INTE är det ända riktiga. 

    Och jag är så GLAD över att min mamma kallade mig för diverse kärleksfulla smeknamn som kanske omgivningen inte har begripit sig på men som gjorde det så speciellt mellan oss 2. Så GLAD att hon struntade i okända människors åsikter och gjorde det som hon kände var rätt i hjärtat, rätt för oss. 

    Och exakt samma sak kommer jag göra för mina barn. De VET att det är kärleksfulla smeknamn och de har ALDRIG tolkat det på något annat sätt. De är trygga, sociala, omtyckta, empatiska och lyckliga ungar.
  • lindaha
    Mymla skrev 2012-06-14 13:01:49 följande:
    Stackars stackars dina barn. 
    Men allvarligt? Jag har ALDRIG sagt att mina barn är tjocka. Förstår du inte skillnaden att säga "men oj då vad du har blivit tjock lilla unge" Eller att säga "kom hit min älskade lilla tjockis" med utsträckta armar?
    Barnen är inte ens tjocka, tvärtom så är de väldigt smala!

    Min mamma har själv kallat mig för sin älskade tjockis och jag har verkligen INTE läst in någon negativ kritik i det! Då jag vet att det har vart hennes lilla smeknamn på mig, bland många många andra. 

    Min sambo kallar mig också för sin lilla tjockis, och det gjorde han även när jag var väldigt väldigt smal! Som sagt så är det ett smeknamn som används av oss i vår familj. Kärleksfullt sagt och inte sagt för att det ska vara roligt eller för att kränka någon.
    Likadant som att många säger älskling! 
  • lindaha
    Mymla skrev 2012-06-14 22:20:42 följande:
    Det enda ni gör är att lära era barn att det är okej om någon kallar dem fula saker, ni lär dem att det är kärlek, att mobbing är kärlek. Barnen kommer kanske tolka detta kärleksfullt men det kommer ändå så ett litet litet frö av tvivel och självkritik. Eller så kommer de börja kalla andra barn för tjockisar (på, eh, "skoj" förstås) för de tror att det är så man gör. Och förr eller senare kommer de göra detta mot någon som tar det på allvar, som inte förstår att det var menat som ett "skämt" och vips har ni skapat några nya mobbare. 
     
    Ni får gärna svara på min tidigare fråga: Varför inte bara säga "min lilla älskling" eller "min solstråle" eller nåt annat som inte kan misstolkas? Är det tråkigt? Töntigt? 
    Undrar hur många gånger man måste säga en sak innan du uppfattar det och förstår? Jag säger inte det på skoj, aldrig någonsin. Och jag säger älskling, hjärtat och andra "traditionella" smeknamn på mina barn också.

    Konstigt att jag aldrig har tagit åt mig, fått tvivel eller börjat tänka att det är fel av att min mamma kallade mig det. Lika lite som att jag fick konstiga tankar av att hon kallade mig Hjärtat.

     
  • lindaha
    Mymla skrev 2012-06-16 02:18:48 följande:
    Hjärtat är ett ord med positiv innebörd, tjockis och knubbis är negativa. 
    Är det svårt att förstå? 
    Enligt dig ja, men enligt mig så är det inte det. Ska det vara så svårt att förstå?
Svar på tråden Varför mobbas vissa föräldrar sina egna barn?