• Anonym (Pandoz)

sparade semesterdagar

Om jag får ett nytt jobb så har jag 50 sparade semesterdagar att ta ut i pengar, hur mycket blir det? Motsvarar det 50 vanliga arbetsdagar i pengar, alltså drygt 2 månadslöner?

• Svar på tråden sparade semesterdagar
  • Natashi

12-13procent av lönen ligger väl semesterersättningen på...

• Anonym

Semesterersättning är 12,5%

Det innebär alltså att du får ut något mer än motsvarande pengar för 50 arbetsdagar.

• Anonym

Det är inte alls säkert att du får ta ut 50 semesterdagar i pengar. De allra flesta arbetsgivare kommer att tvinga dig att ta ut så många semesterdagar du kan under din uppsägningstid.

• Natashi
    Anonym skrev 2011-01-24 20:27:33 följande:
    Det är inte alls säkert att du får ta ut 50 semesterdagar i pengar. De allra flesta arbetsgivare kommer att tvinga dig att ta ut så många semesterdagar du kan under din uppsägningstid.
    Det är sant...
  • Stormorsan

Är du tjänsteman tar du månadslönen X 0,054 X 50 så får du fram ersättningen.

T ex 20 000 X 0,054 X 50 = 54 000 kr

Det blir lite högre skatt på utbetald semesterersättning.

• Stormorsan
    Anonym skrev 2011-01-24 20:27:33 följande:
    Konstigt för det är nämligen inte tillåtet enligt semesterlagen.
  • Anonym (Pandoz)

Tack för svaren!

Jag har 23.000 i månadslön.

Så det blir alltså som att få ut 2 månadslöner.

• FrökenKanSjälv
    Anonym (Pandoz) skrev 2011-01-25 08:36:16 följande:
    Tack för svaren!

Jag har 23.000 i månadslön.

Så det blir alltså som att få ut 2 månadslöner.
    Eftersom pengarna betalas ut i klump så blir det högre skatt än normalt, så du får inte ut lika mycket pengar i handen.
  • Anonym
    Stormorsan skrev 2011-01-24 21:57:08 följande:
    Konstigt för det är nämligen inte tillåtet enligt semesterlagen.
    Jo det är det. Arbetsgivaren får bestämma i sina avtal om du ska ta ut semestern innan ditt kontrakt går ut eller om du får ta ut dem i pengar.

Jag har själv ett avtal med statlig myndighet som säger att alla mina semesterdagar ska vara uttagna innan kontraktet går ut. Arbetsgivaren får också bestämma att jag inte får spara hur många dagar som helst till året efter.

Det semesterlagen säger är att du har rätt till semester och att du har rätt till sammanhängande semester på sommaren.
Svar på tråden sparade semesterdagar