När lär man "aj aj"???
När lär man barn/bebis ajaj?
Och hur gör man sig förstådd så att säga?
När lär man barn/bebis ajaj?
Och hur gör man sig förstådd så att säga?
När behovet uppkommer.
Barnet kommer att förstå på ditt tonfall och kroppsspråk, att mamma gillade inte detta jag gjorde nu. Så barnet kommer att titta på dig och göra samma sak igen för att testa reaktionen.
Tja, för min del har jag väl aldrig kört med en massa ajaj. När barnen är små (under 2 år), så tar jag bort sådant som är farligt eller olämpligt, eller så stänger jag för på något sätt. Sedan börjar ungarna lite i taget lära sig vad de får och inte får göra. Lagom till 2½-3 år, så klarar de av att hejda sina impulser och vet skapligt noga vad som är tillåtet - men då hamnar de i trotsåldern och vill inte alls göra som man säger hur som helst ...
Okej. Min dotter är 6 månader, och jag har inte för avsikt att redan börja uppfostra rätt och fel, men tänker att man kan väl alltid börja lite smått att lära henne aj aj då hon är famme och ska ha ALLT.
När vi säger aj aj så förstår hon ju inte alls, kanske inte helt oväntat, hon skrattar bara åt oss, kanske inte heller helt oväntat från en 6 månaders..=) Men hur som helst.. som Ess säger, behovet för oss att hon ska lära sig det finns ju där.. men trotts det är hon kanske för liten? Hon är ju bara en bebis...=/
min 9månaders har precis börjat förstå aj aj. han tittar på mig och vänder om.
det är tex om han kryper till nätuttaget eller ska pilla på vitrinskåpen.
Men har din son/dotter förståt detta pga av tonfall eller så? För våran skrattar ju som sagt bara åt oss när vi försöker låta arga, samma sak om vi har naturligt tonfall så att säga..
Som sagt så är vi ju i stort behov enligt oss att hon börjar lära sig detta då hon ska fram och pilla på allt allt allt.. och så har det ju varit länge så det är ju inte så att hon precis har börjat utforska saker och ting och att vi redan ska lära henne att hon inte får.. Utan detta har hon hållt på med i 2 månader..
Hon är också väldigt intresserad av våran hund men så länge hon "klappar" och känner fint så är det okej.. det tycker hunden också. Hon älskar när hon får uppmärksamhet och gärna från bebis! =)
Mina 9 månaders förstår på mitt tonfal att de inte får göra vissa saker.
Ibland funkar det,ibland gör de som de vill iaf.
Men jag får ju ändå säga aj aj och ta bort dem.
Bråkar de räcker det ibland att jag visar at jag "ser" dem.
Reser mig upp och tittar på dem och rynkar ögonbrynen,då slutar de
När vår dotter började resa sig upp (6 månader) och kunde få tag på saker började vi säga aj aj och hon lärde sig ganska fort att hon inte fick röra det som stod framme, har aldrig behövt plocka bort saker i rädsla för att hon skall fingra på eller leka med det. Detta gäller alltså sånt som står på bord och tv-bänk och bokhyllor. Knivar och dylikt har vi alltid undanstoppat.