• citrus

    Jag ser folk i färger...

    Jag måste få dela med mig av mina tankar kring människor i färger. Sedan jag var liten har jag förstått att detta inte är en egenskap som alla människor besitter.
    Jag kan tolka en person utifrån en färg. Alltså jag delar in människor i olika kategorier.
    Vita, svarta, bruna,blåa,gröna,gula,röda,orangea och lila.
    Kan inte förklara hur jag ser detta men jag menar inte hud färgen. Alltså dessa färger kan finnas hos alla människor från olika länder.
    Jag får fram denna färgen hos folk jag samtalat med ganska fort, vilket gör att jag placerar människor i olika kategorier och utifrån dessa kan jag förstå hur jag ska förhålla mig till personerna.
    Inga nyanser är bättre än andra, alla har sina positiva vs negativa sidor att spegla men olika färger gör att man besitter olika egenskaper.

    Är det någon mer än jag som gör så här när vi kategoriserar människor. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Jag ser folk i färger...
  • Amazina
    Stealth skrev 2011-01-27 23:58:54 följande:
    Men detta var ju på TV för ett par år sedan det heter ju något speciellt, de sökte folk i tidningen (GP) ett tag med till tester just angående detta, frågan i tidningen var typ ser du människor och ord i färger?
    Synestesi heter det. Finns massor av olika varianter.
  • Renesmee

    Intresasnt!
    Tycker detta låter helt underbart!
    Jag är lite vilse in mig själv just nu så det hade inte suttit fel om du hade kunnat se mig "färg" =)
    Kanske en lite kompass om vilket håll jag ska gå.. =)  Hehehheh

  • LillaFlingan

    jag har Alltid gjort som du ts, MEN det är människors röster som jag tycks sätta färg på.

    jag anser att min röst är grön, lite militärgrön men ändå mörkgrön..

    min bästa kompis har ceriserosa färg på sin röst.. ;) osv..

    jag kan även säga om viss mat "va grått det här smakade"...
    med grått menar jag nog att det smakar lite som sten och grus gör..;) hehe

  • LillaFlingan

    inser att jag faktiskt har veckodagarna i färger också.. NU när jag liksom tänker efter...

    lördagar är gula som solen..
    kan tom bli besviken om det inte är SOL på lördagar med, inser jag nu.

    har inte tänkt så mycket på detta, det har/är liksom så naturligt för mig och har alltid varit. :))

  • Kitsune

    Extra intresserad av sådant som form, det är nog det första jag tar intryck av hos en människa formen på ansiktet och ögon, har lättare att komma ihåg ansikten än namn. Det händer däremot då och då i perioder att jag känner av en viss lukt som inte finns. Det är en unik oemotståndlig vaniljton (ingen som jag har känt av innan i mitt liv, genom parfymer) och har inga sjukdomar, inga som jag känner till. Men tydligen efter att ha läst mer så anses det inte normalt att ha lukthallucinationer, jag en bror med godartad liten hjärntumör som inte behöver behandling så man kan undra om man själv har något i hjärnan som man inte känner till.


    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Amazina
    Kitsune skrev 2011-02-16 16:24:26 följande:
    Extra intresserad av sådant som form, det är nog det första jag tar intryck av hos en människa formen på ansiktet och ögon, har lättare att komma ihåg ansikten än namn. Det händer däremot då och då i perioder att jag känner av en viss lukt som inte finns. Det är en unik oemotståndlig vaniljton (ingen som jag har känt av innan i mitt liv, genom parfymer) och har inga sjukdomar, inga som jag känner till. Men tydligen efter att ha läst mer så anses det inte normalt att ha lukthallucinationer, jag en bror med godartad liten hjärntumör som inte behöver behandling så man kan undra om man själv har något i hjärnan som man inte känner till.
    Lukthallucinationer kan ju vara en form av epilepsi...
  • Kitsune
    Amazina skrev 2011-02-16 17:45:53 följande:
    Lukthallucinationer kan ju vara en form av epilepsi...
    Intressant, har just nu läst om enkla partiella anfall. Har alltid trott att epilepsianfall ska just vara allvarliga (personen faller ner och skakar) men tydligen så kan de också vara så enkla som att de påverkar en viss del
    av hjärnan som t.ex luktsinnet.  Jag har aldrig sagt något till en läkare, alltid någonstans trott att det var normalt
    att ha då och då min lilla lukthallucination, ha ha.
    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • Kitsune
    Kitsune skrev 2011-02-16 23:29:36 följande:
    Intressant, har just nu läst om enkla partiella anfall. Har alltid trott att epilepsianfall ska just vara allvarliga (personen faller ner och skakar) men tydligen så kan de också vara så enkla som att de påverkar en viss del
    av hjärnan som t.ex luktsinnet.  Jag har aldrig sagt något till en läkare, alltid någonstans trott att det var normalt
    att ha då och då min lilla lukthallucination, ha ha.
    Kan tillägga att jag 24 timmar om dagen sedan barndomen ser miljontals små vita prickar men mycket mer tydliga i mörker (visual snow). Minns hur förvånad man blev när man frågade mamma som tonåring om hon
    såg sådant och fick veta att hon inte har det. Sådant som inte ger en problem tror man är hur normalt/självklart som helst.
    Everything the State says is a lie, and everything it has it has stolen.
  • hopphejdi

    Intressant tråd! Att använda färger för,  att tydligöra veckans dagar använder man ju inom specialpedagogiken, kanske gör vissa barn det auotomatiskt i inlärningsprocessen. ? sen sitter det kvar som ett kognitivt stöd i vuxen ålder?

  • Amazina

    Ja, jag tycker också det är jäteintressant med synestesi! Jag tror även att folk med extremt utvecklat smaksinne (tänk somelierer bla) kan särskilja smaker på detta sättet. När jag t ex smakar en sås eller ett vin har jag jättesvårt för att sätta fingret på exakt VILKA smaker det är jag känner... Men vissa kan verkligen utan problem säga vad man kryddat med, eller vad ett vin smakar. Blir så imponerad av sånt!

  • Popov

    För mig spelar det ingen roll vad människor har för hudfärg


    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • citrus
    Popov skrev 2011-04-17 02:29:33 följande:
    För mig spelar det ingen roll vad människor har för hudfärg
    inte jag heller!
  • Lilia

    Du ser auror, det finns de en del andra som gör, men de flesta gör det inte.

  • AlphaJohn1984

    Jah kunde inte låta bli utan att svara! Min fru har EXAKT samma egenskap som du beskriver! Du är inte ensam!!!

    Själv kan jag inte fatta detta, men jag gör nått liknande i dialoger där vissa ord blir fetare och större, sen hakar jag mig fast på dem och ser bara dem i sammanhanget. Därefter skapar jag min uppfattning.

  • Mirelle

    Intressant!

    Jag var lite sån när jag var yngre men det gick över. Måndag var grön, tisdag gul, onsdag orange, torsdag rosa, fredag minns jag inte men någon varm färg, kanske röd,, lördag svart och söndag grå. Tydligen vanligare när man är barn. Det ska ha att göra med att hjärnan inte är färdig med att koppla ihop sinnena på rätt sätt, så att "fel" centrum kopplas på intrycken. Jag såg också mönster i luften när det var mörkt. Var lite av en brainiac när jag var liten.

    Så smånigom blev jag helt normal på gott och ont :)

  • Peter1975

    Personlighetspsykologin kan utvecklas. Hade jag vart du så hade jag systematiskt försökt sammanställa dessa färger och kategorisera dem. Du kan skriva en bok om det och det kanske är fler som kan använda sig av ditt tankesätt/mönster

Svar på tråden Jag ser folk i färger...