• SannaB83

Någon som äter valdoxan???

Har ätit sertralin och cipralex mot depression tidigare . Nu ska jag börja äta en relativt ny medicin som heter valdoxan. Finns inte så mycket och läsa om detta, så jag undrar om någon annan har eller ska äta denna medicin.

• Svar på tråden Någon som äter valdoxan???
  • Anonym

Hej. Har ätit Valdoxan i ungefär en månad. I början tyckte jag att den hjälpte lite, sen mådde jag sämre igen. Har nyss höjt dosen från 25 mg till 50 mg så det visar sig väl om det hjälper. Har ätit väldigt många andra antidepressiva tidigare. Hänger med i tråden, är intresserad av att se om den hjälpt andra!

• SannaB83

Du har inte märkt nåt av de två kända biverkningarna. Sexlusten och viktuppgång? Tydligen ska ju valdoxan inte he dessa biverkningar men man vet ju aldrig. Går på psykiatriska öppenvården och här i stan blir jag den första som ska äta valdoxan på den här kliniken. Lite spännande men oxå lite rädd

• Anonym

Vikten har stått still sedan jag började med Valdoxan, så det är jätteskönt!
    Sexlust har jag ingen, men jag äter en annan medicin också (mot ångest) som jag började med flera månader innan jag började med Valdoxan, och den har förändrad sexlust som biverkning. Har inte märkt nån skillnad alls varken till det bättre eller sämre sen jag började med Valdoxan. 

• SannaB83

Tråkigt att du inte märker någon skillnad. Själv har jag hört så mycket bra om valdoxan så jag hoppas på den nu. Skulle ta ut receptet idag men då har dom inte den hemma på Apoteket, suck. Dessutom visste inte apotekaren om det kunde stämma, eftersom hon inte viste något om valdoxan eller hört talas pm den. Så nu måste jag vänta till nästa vecka innan jag kan få medicinen, o jag som var så taggad att börja nu. Är i vanliga fall skit rädd för att stoppa i mig tabletter. Usch detta får inte bli något bakslag nu bara.

• Anonym

Hoppas att den funkar bra för dig i alla fall:) 

• Anonym (Stina)

Hej
    Jag har ätit denna Valdoxan sedan maj 2010. Jag fick tips av en bekant om denna medicin som hjälpt en annan. Min diagnos var utmattningsdepression med mycket stress och ånga sömnlösa nätter.

De första veckorna var jag väldigt yr och illamående detta kanske var för att jag är väldigt känslig för medicin och tål typ nästan inte ipren.

Sedan gick det bättre och min sömn har förbättrats oerhört från att ha vaknar 6 ggr per natt till oftast hela nätter med något undantag. Jag har byggt upp mig själv, fått energi på morgonen, börjat träna och blvit så mycket gladare. Jag har mer energi men jag har hela tiden haft mycket stress omkring mig mer än vad man skall behöva stå ut med men jag har trots det kommit så långt.

Enda nackdelen är att jag inte orkar vara uppe jättesent men min dygnsrytm har stabiliserats.

Innan jag började med denna medicin provade jag Mirtazapin och den var hemsk mot mig och ett helvete att sluta med ..Valdoxan är rena himlen...

jag tar 25 mg varje kväll ca 1 h innan sova när jag haft extra mycket omkring mig har jag lagt på en kvarts.

jag hoppas detta kan hjälpa dig...o jag hoppas vi hörs igen...

• Anna7107

Hej! Jag har ätit valdoxan i ca 3 mån nu. Har varit halvtidssjukskriven i ett år pga utmattning, mycket ångest och sömnproblem. Kämpade länge för att bli piggare men till slut kände jag att jag måste få hjälp och hade läst om valdoxan så jag bad min läkare att få prova. Jag har inte känt några biverkningar förutom lite huvudvärk och ökad ångest de 6-7 första veckorna. Sömnen har blivit mycket bättre, jag somnar på 10 min och sover hela natten. Men jag har fått väldigt livliga drömmar och ibland känns det som jag bara ligger och drömmer hela natten. Ett problem jag har är att jag är hemskt trött och mosig på morgnar och förmiddagar, vet inte om det är medicinen eller om jag är trött ändå? Humörmässigt känner jag ingen skillnad. Är väldigt stresskänslig och skör. Det som hjälper mig mest när jag mår dåligt är mina dagliga promenader och att ligga på min spikmatta. Ta hand om er!

• ChicoB

Hej!
    Jag har stått på valdoxan 50 mg sedan sept 2009. Jag har haft den som tilläggsmedicin mot depression/sömn (är bipolär). Den har hjälpt mig oerhört mycket och jag märker direkt om jag glömmer ta den en dag. Valdoxan är ju som sagt ganska ny och har visat sig egentligen mest rikta sig mot sömnproblem under en depression. Det finns de som nu tar valdoxan utan att vara deprimerade för att få till en bra sömn. Sömn är så otroligt viktigt och får man ordning på den så mår man mycket bättre och depressionen släpper sitt grepp. Sen finns det mycket andra komponenter ibland som orsakar depressioner och vissa kan man inte medicinera bort utan måste ta tag i med terapi eller liknande.

Hoppas valdoxan kommer hjälpa dig! Om du har några frågor så fråga på... har tagit den ett tag som sagt. ;)
    Har varken gått upp i vikt eller tappat sexlusten föresten. :)

• SannaB83

Puffaf lite på tråden.. Har nu ätit valdoxan i några månader. Ibörjan hjälpte dom mot sömnen, blev trött och sömnade relativt fort. Nu har kroppen vant sig och har nu problem men sömnen igen. Tycker inte medicinen har hjälpt mig så mycket tyvärr. Mer åt andra hållet, har fått mera ångest men vet ej om det är pga valdoxan. Nån som vet om man kan kompletera med någon mer antidepp? Behöver nog nåt mer för att orka med mig själv och livet

• Anna7107

Hej! Tråkigt att höra att valdoxan inte hjälper dig att må bättre.Hur länge har du ätit dom? För mig tog det nog ca 3 månader innan det kändes bättre. Ångesten förrvärrades i början. Jag har ätit valdoxan i ca 7 mån, det är först och främst sömnen som blivit bättre och min ångest har dämpats enormt så mig verkar valdoxan hjälpa. Angående sömnproblem kan jag rekommendera apotekets  "sömnhjälpen"  ett 8veckors program baserat på kbt och mindfullness bla. Har gått programmet själv och det hjälpte mig väldigt bra. Ett annat tips om man är stressad och har spänningar är spikmatta. Jag ligger på min 1 tim varje dag och det har verkligen hjälpt mig att bli bättre från min utbrändhet. Jag kan även rekommendera något som kallas atlasprofilax. Gjorde en sån för ca en månad sen och känner att nånting har hänt i kroppen. Energin börjar komma tillbaka och det känns som det går åt rätt håll. Läs på nätet om atlasprofilax, det kan hjälpa mot allt möjligt! Jag vet inte om man kan kombinera valdoxan med någon annan antidepp. Fråga din läkare ang. annan medicinering.  Ta hand om dig!

• Anonym

Be din läkare om: ERGENYL En dos morgon och en på kvällen.

Min kille har nämligen en mild grad av bipolär och de värsta svängningarna i humöret försvann helt, med hjälp av denna medicin!!

Ett tydligt tecken på bipolär/borderline mm är just att antidepressiva inte har någon effekt.

Svar på tråden Någon som äter valdoxan???