• Yildirim

Varför ska man bada med sina barn?

Av vilken andledning ska man klämma ihop sig med sitt barn naken i ett pyttelitet badkar? OK om du har bikini/kalsonger dock, men förstår ändå inte andledningen? Kan man inte mysa i soffan påklädda med barnet?

Badar man inte hellre i havet eller badhuset som är lite större? Menar absolut inte att man ej ska ge sitt barn kroppskontakt men det är faktiskt väldigt lätt att barnet vidrör ens "private parts" om man sitter ihopklämd i ett badkar och enda gången barnet bör ha någonting med kvinnans underliv att göra är när det föds. Vad annars lixom? Och varför ska barnet pilla på brösten när amningen är slutförd? Barn är nyfikna och pillar helt oskyldigt, men en vuxen människa borde inse att det är fel.

Om ni väljer att ha en avslappnad syn på nakenhet, så visst, absolut! Men det är inte moraliskt rätt av en förälder att låta barnen ta på brösten, snoppen, underlivet m.m. bara för att den är nyfiken. Barn är nyfikna men man måste sätta gränser.

Älskar naken kroppskontakt i vattnet men med maken och blandar inte in barnen. Dom badar jag med i havet på sommaren och på äventyrsbad :)

Badar du med ditt barn och varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 16:20
    Herregud SKÄRPNING! Vart har jag skrivit att det är sexuellt att bada med ett barn? Ingenstans! Däremot lite väl intimt och det är inte samma sak. Slå upp i ordboken.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför ska man bada med sina barn?
  • brünnhilde

det är nästan lite rörande att Ts hänger kvar fast att hon är helt ensam på sin sida, och ingen annan överhuvudtaget skulle ta till sig hennes värderingar här.

• justja

min 5 åring undrar hur hans lilla syter och det blivande lillesyskonet kom in i min mage och helt ärligt så sa jag bara att  det händer ibland att mamma blir med barn för att mamma och pappa älskar varandra,,,

sexsnacket kan vi ta när han har blivit lite äldre.

• elefantmamman

Jag badar naken i badkaret med mina 3 barn. Dom är 1, 5 och 7 år gamla. Ibland 1, ibland 2 och ibland alla 3 samtidigt, allt beroende på vem som vill bada.

Jag förstår bara inte riktigt varför TS förutsätter att man låter barnet tafsa bara för att man badar naken?

• Yildirim
    justja skrev 2011-02-15 22:40:18 följande:
    min 5 åring undrar hur hans lilla syter och det blivande lillesyskonet kom in i min mage och helt ärligt så sa jag bara att  det händer ibland att mamma blir med barn för att mamma och pappa älskar varandra,,,

sexsnacket kan vi ta när han har blivit lite äldre.
    Precis :)
  • Jeanian
    Lady Dahmer skrev 2011-02-06 15:51:10 följande:
    då är han i puberteten och då börjar det bli viktigt att sätta gränser. Att vara naken ihop är inget problem, men märker man att det påverkar honom på fel sätt så ska man nog försöka bemöta det.
    Menar du om man märker att han hellre vill vara själv när han är naken ?
  • justja
    Yildirim skrev 2011-02-15 15:58:05 följande:
    Hellre använda det i ett sammanhang då man NÄMNER ordet barn än att lära småbarn vad snopp, snippa, bröst är osv....
    min dotter är 2 och vet vad en snopp är och vad en snippa är ,,,, hon vet att snippan kommer kisset ur och snoppen kommer kisset ur ,,

hon vet även att mammas bröst kommer det mat ur till småbebisar....

mer behöver hon inte veta just nu,.

när hon blir större så får man ta resten av undervisningen ,
  • Fröken Susidus

Tror att jag ska ta och traumatisera mitt lilla barn med lite badkarslek nu.
    Ingen baddräkt tänker jag ha heller hemska människa. Ingen badblöja på sonen.

Om jag tänker låta honom pilla på min snippa? Ähm nej! Men jag kommer däremot att tvätta honom på hans kropp, bör jag anmäla mig själv till soc på en gång nu eller vad tycker ni?

• Viggo 090730

Varför man badar med sina barn? :) Jättekonstig fråga tycker jag...
    Jag badar med mina barn för att jag tycker det är roligt, lika som jag tycker det är roligt att leka med bilar, pussla, rita tillsammans med dom.. Vi skvätter vatten på varandra, sjunger sånger (oftast om vatten/fiskar/båtar eftersom vi badar), leker med badankor och bollar i badkaret. Min son på 1½ år uppskattar det väldigt mycket och jag märker att han tycker att vi gör nånting roligt tillsammans då vi badar och tokar på :) Inte är det trångt i ett vanligt badkar, det finns ju utrymme att plaska i vattnet...??

Nej, jag förstår verkligen inte din fråga :) Varför leker vi i en sandlåda med våra barn? Tränga ihop sig i en liten sandlåda när man kan vara på en hel strand och leka? Är inte det typ samma sak/samma fråga? ;p Barn och nakenhet tycker inte jag är konstigt.. Den dagen mina pojkar säger "Men klä på dig mamma" eller nåt och man märker att dom blir "generad", då kanske det är dags att acceptera det :)

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.blogg.se
  • Yildirim
    Viggo 090730 skrev 2011-02-22 20:29:10 följande:

Varför man badar med sina barn? :) Jättekonstig fråga tycker jag...
    Jag badar med mina barn för att jag tycker det är roligt, lika som jag tycker det är roligt att leka med bilar, pussla, rita tillsammans med dom.. Vi skvätter vatten på varandra, sjunger sånger (oftast om vatten/fiskar/båtar eftersom vi badar), leker med badankor och bollar i badkaret. Min son på 1½ år uppskattar det väldigt mycket och jag märker att han tycker att vi gör nånting roligt tillsammans då vi badar och tokar på :) Inte är det trångt i ett vanligt badkar, det finns ju utrymme att plaska i vattnet...??

Nej, jag förstår verkligen inte din fråga :) Varför leker vi i en sandlåda med våra barn? Tränga ihop sig i en liten sandlåda när man kan vara på en hel strand och leka? Är inte det typ samma sak/samma fråga? ;p Barn och nakenhet tycker inte jag är konstigt.. Den dagen mina pojkar säger "Men klä på dig mamma" eller nåt och man märker att dom blir "generad", då kanske det är dags att acceptera det :)

Så han ska alltså måsta SÄGA att det inte är okej? Ska inte du vara vuxen att ta dte ansvaret. Så du tror att ett litet barn förstår vad dom vill och inte? Alla vill inte minnas att dom sett mamma/pappa naken....
  • lykantrophona
    Yildirim skrev 2011-02-22 21:42:10 följande:
    Så han ska alltså måsta SÄGA att det inte är okej? Ska inte du vara vuxen att ta dte ansvaret. Så du tror att ett litet barn förstår vad dom vill och inte? Alla vill inte minnas att dom sett mamma/pappa naken....
    Jag tror nog majoriteten av svenska folket sett medlemmar i sin familj nakna, iaf som småbarn, utan att lida skada av det. Sen kommer det en ålder då allt är pinsamt, ofta någonstans runt 11-årsåldern. Då är nakenhet pinsamt, föräldrars humor och musiksmak är pinsamma, vissa kläder är pinsamma osv osv. Ska vi kanske undvika att spela Mora Träsk för barnen, eftersom de i tonåren kommer tycka att det är pinsamt?

Det finns folkstammar där man går runt i stort sett naken. Kvinnorna går med bara bröst osv. Tror du att barnen mår dåligt av det, eller att en kulturell acceptans av nakenhet snarare gör att det inte är pinsamt att ha sett sina föräldrar nakna?
Svar på tråden Varför ska man bada med sina barn?