Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Josefin1986

JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...

Jag är gravid i v.6 och allting kändes fullkomligt underbart!
    ...tills jag idag läste om en kvinna som dog av att hon förblödde efter förlossningen!?

Vet att dom få som har dött i Sverige ska ha något medfött hjärtfel eller liknande...
    Men ändå... nu är jag JÄTTEOROLIG och allt känns väldigt tungt.
    Jag vill inte tänka såhär! jag vill fortsätta vara glad!

Jag var inställd på att förlossningen skulle göra ont - MEN att det skulle vara en helt fantastisk upplevelse TROTS smärtan... men nu är jag bara rädd.....
    Kan någon stilla min oro? Är det ofta det händer att kvinnor är nära på att förblöda?

• Svar på tråden JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...
  • Josefin1986

Tack alla för era svar!
    Är i vecka 19 nu och fortfarande orolig men det är inte lika jobbigt längre. :)
    Jag ska prata med Aurorabarnmorska och försöka se det för vad det är!

• fundersam10

En sak om ni ska föda barn till hösten.
    Det är vanligt att man får panikångest och depressioner när man föder på hösten har jag hört.
    Jag födde på hösten förra gången. Har aldrig tidigare haft panikångest och dödsångest tidigare.

men efter hennes födsel så fick jag det.
    Ta det allvarligt och gå till någon för att prata om det skulle drabba er.
    Det är viktigt att man får ventilera, och det är VANLIGT!

• Broadway

Jag är också livrädd för allt som kan hända under förlossningen. Trots det ska jag om några veckor föda mitt tredje barn. Har gått i samtal inför de två sista förlossningarna och det har verkligen hjälpt mig! Aurora barnmorskorna är riktigt duktiga. Senast igår fick jag besöka förlossningen med min BM där hon visade mig allt, fast jag redan fött 2 barn. Det kan vara väldigt lugnande att besöka förlossningen och få allt förklarat för sig! Man vet då hur det ser ut och varför personalen gör som de gör när man själv föder!

• JA77

TS undrade om läkarna kan "ladda med skalpeller" o.s.v. Självklart finns det alltid ett operationslag redo att ta hand om stora blödningar, sjukdomar eller olyckor - men inte ett lag per patient förstås!

• BBB

Jag förlorade okså tre liter blod efter förlossningen. Hade ett myom på insidan livmodern som baby fick med sig på vägen ut så jag blödde.

Men det var aldrig någon fara. De fixade det lätt som en plätt.

Vad jag tycker du sksa fokusera på det är dig själv. Jag hamnade som i en egen bubbla, för jag upplevde mig ensam under förlossningen. Barnmorskan hade ju flera förlossningar än min att ta hand om. Hade jag valt idag hade jag haft med en doula. Min man var också med. Men har var trött efter alla vakna timmar. Och jag tror en doula skulle hjälpt att avlasta oss båda på olika sätt.

Hjälpt till med att få oss att känna oss avslappnade båda två t ex. Jag fick värkstimulerande dropp. Och jag tror att om jag fått hjälp med att slappna av lite bättre tror jag att jag sluppit droppet.

Så stå på dig. Var tydlig med det du vill. Strunta i hur det brukar vara eller hur andra gör. Begär det som du känner att du behöver. Lycka till!

• butterflower

Har inte läst hela tråden.

Vill bara lugna TS.
    Man förlorar olika mycket blod under sin förlossning, men läkarna har superkoll.
    Jag fick nån medicin för att stoppa mina blödningar (inte extremt ovanliga blödningar)
    Skulle du förlora mycket blod så får du såklart dropp och ev blod.

Jag tycker att du ska berätta för läkare och BM på förlossningen om din rädsla så att dom kan lugna dig och försäkra dig om att dom kontrollerar dig (lite extra)

Lycka till och försök nu att slappna av och se fram emot din förlossning. Det är något helt underbart!

• Amendaah

jag är också hypokondriker och det är faktiskt grymt jobbigt.
    bara jag har ont i benet tror jag att jag har fått propp i benet, för jag har läst att man får lätt proppar under graviditeten. I ALLA FALL..

Jag har också förlossningssräck, jag kan inte lugna ner mig själv. men kan kanske lugna ner dig med att skriva.
    Tänk så många i hela väärlden som föder barn, VARJE DAG!
    Du har läst om en som dog. tänk på dem som dör varje dag pga olyckor.
    Det är fler. MYCKET fler som dör i bilolyckor eller nått liknande än fölossning :)

Min mammas moster dog under sin förlossning för att stora pulsådern sprack.
    Dom sa att om hon hade fött i sverige hade hon överlevt för hon bodde i tyskland. och det var GRYMT många år sen.
    Dom är sjukt duktiga idag och ar sån koll på allt 

• telgebo
    fundersam10 skrev 2011-05-06 07:32:07 följande:
    En sak om ni ska föda barn till hösten.
    Det är vanligt att man får panikångest och depressioner när man föder på hösten har jag hört.
    Jag födde på hösten förra gången. Har aldrig tidigare haft panikångest och dödsångest tidigare.

men efter hennes födsel så fick jag det.
    Ta det allvarligt och gå till någon för att prata om det skulle drabba er.
    Det är viktigt att man får ventilera, och det är VANLIGT!
    Det där stämmer nog inte, man kan nog få det oavsett årstid.
    Gravid v.23+4 BF 23/10 Bara 114 dagar dit
  • fundersam10
    telgebo skrev 2011-07-01 20:15:39 följande:
    Det där stämmer nog inte, man kan nog få det oavsett årstid.
    Det var min psykolog som sa det, att studier visat att fler barnfödare får depressioner under hösten.

Men det är nog något man kan få hela året om
  • Bumbi mamman

Tyvärr är de så att allla förlossningar inte är säkra. Jag och sonen höll på att ryka med, då moderkakan lossnade, sonen fick inge syra och kom ut omtummlad och blek dock hann dom rädda honom och han återhämtade sig fort och jag hade förlorat mycket blod men dom hjälpte mig med. Min poäng va inte att skrämmas (även om jag är rädd denna gång med , är i vecka 20 nu) Vården är jätte bra idag och dom har alla hjälpmedel som kan rädda ens liv!! Finns grupper man kan gå där man kan prata om sin rädsla inför förlossningen. Det ska jag göra. att förbereda sig och även prata om sin rädsla är jätte viktigt.

• Amendaah
    fundersam10 skrev 2011-07-03 09:58:19 följande:
    Det var min psykolog som sa det, att studier visat att fler barnfödare får depressioner under hösten.

Men det är nog något man kan få hela året om
    Många som har sagt att det är mysigt att föda när det är höst.
  • Duudi

Jag tror att många av er som är oroliga skulle få mycket hjälp en doula. www.doula.nu
    Det finns många doulor som inte tar betalt annat än förlorad inkomst eller för nödvändiga utgifter.
    I Göteborg finns det bland annat några i Västkustdoulorna som inte kräver ersättning, så det behöver inte bli en kostnadsfråga för dom vill ha hjälp men inte har ekonomin.
    Lycka till allihop! <3

Svar på tråden JÄTTERÄDD för att dö under förlossningen...