• MejaKiZnic

    Badkar eller dusch?

    Vad hade ni valt att införskaffa om ni kunde välja mellan badkar och dusch?

    Håller på att planera för renovering av mitt badrum och får tyvärr inte plats med både. Hade gärna hört hur ni resonerade över ert val. Är väldigt tacksam om ni röstade!{#emotions_dlg.flower}

     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Badkar eller dusch?
  • Kinya

    Badkar!

    Man kan duscha i ett badkar men inte bada i en dusch.

  • Hon o Han

    jag föredrar dusch. Badar sällan ändå och tycker det är bökigt med duschdrapperi till badkar och halt och jäkligt, nä dusch helt klart :)

  • Runguska
    Annsofie82 skrev 2011-02-10 11:55:15 följande:
    Förlåt men heter det in KABIN och inte kaRbin? Tänker på karbinhakar....

    För övrigt röstar jag för dusch. Vi har badkar nu. Dåligt med varmvatten vilket gör att vi ändå inte kan uttnyttja det. Duscha i badkar är bökigt.
    Ojj, ja det vet jag ju. Ser dock att jag skrivit det hela vägen så kunskapen lär ha stuckit sin väg...

    Kan nämna att när vi köpte huset stod det i annonsen: "Duschkamin". Haha, men tja, där fick jag för att jag då fnissade åt den missen.

    Alltid bra att lära eller lära rätt!
  • mrslonely

    älskar att duscha länge. Mkt hellre än bada. Ville ha badkar förut men kommit på att duscha är min grej. I ett badkar glider jag ner så jag måste spjärna med fötterna och alltså spänner jag mig, axlarna och nacken som jag ofta har ont i ör ovanför vattenytan. Det tar plats och bökigt att kliva i. Man kan halka i det.
    En lång dusch är riktig massage! Och då får man plats m massa annat istället som tvättmaskin och tvättkorg m.m

  • Annelie68
    mrslonely skrev 2011-02-10 21:07:00 följande:
    älskar att duscha länge. Mkt hellre än bada. Ville ha badkar förut men kommit på att duscha är min grej. I ett badkar glider jag ner så jag måste spjärna med fötterna och alltså spänner jag mig, axlarna och nacken som jag ofta har ont i ör ovanför vattenytan. Det tar plats och bökigt att kliva i. Man kan halka i det.
    En lång dusch är riktig massage! Och då får man plats m massa annat istället som tvättmaskin och tvättkorg m.m
    Jag saknar mitt 180 cm långa badkar just för att jag i det mer eller mindre kunde flyta runt. Det jag har nu är nog bara 150 cm och i det behöver jag inte spjärna emot. Har jag fötterna mot änden är knäna i luften, är knäna i vattnet får jag ha fötterna på kanten. Jag är bara 164 cm lång och det går hur bra som helst.
  • hymafr

    Har bara dusch, men håller på att ställa iordning ett badrum till där det ska finnas både dusch och badkar.

    Har funkat bra att ha bara dusch i 20 år.
    När dottern var liten hade hon en stor badbalja att bada i (fick plats inne i duschen).

    Fördelen med dusch är att man inte riskerar att halka, man slipper eländet med draperi, man använder mycket mindre vatten än vid bad, det går snabbare att duscha än att bada, det är mer hygieniskt.

  • Parniara

    Badkar

    Men inte med äckligt draperi, utan duschvägg i glas som går att vika in mot kortänden, som ofta står mot en vägg, när man inte duschar. Finns superfina nu för tiden.

  • Annelie68

    Varför anses draperi äckliga? Jag tycker om draperi. Jag byter handdukar och badrumsmattor efter årstiden och på det viset får jag ett nytt badrum. Då byter jag också duschdraperiet. Köper man draperier i tyg är det bara att tvätta dem lika ofta som man tvättar handdukarna. Personligen vill jag inte ha duschvägg. Duschdörrarna jag hade i mitt hus (där det 180 cm stora badkaret också var) var jätte jobbiga att hålla prickfria. Det sprejades och torkades var och varannan dag och ändå blev de inte lika fina som de var när de var nya. Sen är det det där med lister och sånt som dörrarna sitter fast i - där sätter sig tvålrester och hudavlagringar garanterat och det är alltid svårt att komma åt och torka. Hurra för duschdraperi!

  • sahara sahara

    Dusch om jag måste välja! Jag lägger ner mer tid på att städa det jävla badkaret än att ligga i det, så hur mysigt det än är när man väl badar så hade jag slängt ut det om det inte vore för barnet.

    Det är läskigt att stå i ett badkar och duscha. Det är ostadigare än att stå på golvet, och det är fallrisk med att ta sig i och ur.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Annsofie82
    Runguska skrev 2011-02-10 14:06:23 följande:
    Ojj, ja det vet jag ju. Ser dock att jag skrivit det hela vägen så kunskapen lär ha stuckit sin väg...

    Kan nämna att när vi köpte huset stod det i annonsen: "Duschkamin". Haha, men tja, där fick jag för att jag då fnissade åt den missen.

    Alltid bra att lära eller lära rätt!
    Duschkamin va ju faktiskt ännu roligare =) HAHA!!
  • Maybe

    Jag röstar för badkar utan tvekan!
    Jag äääälskar att krypa ner i ett varmt bad efter en kall långpromenad, en kall dag i stallet eller bara som avkoppling. Vet inte vad jag tagit mig till utan badkar. Jag hade nog köpt en enorm badbalja och suttit i den ;)

    Däremot gillar jag inte de lite äldre badkaren som brukar vara standard i äldre hus och lägenheter.
    Jag vill helst ha badkar med riktiga ben så man kan komma åt lätt och städa där under.
    Det ska vara snyggt dichdraperi med matchande handdukar.
    Kommer vi införskaffa till nya lägenheten.

    Just nu hänger där ett sånt här
    http://www.coolstuff.se/Blodbad_Duschdraperi

    Men kommer köpa nytt ihop med handdukar när vi flyttat.

Svar på tråden Badkar eller dusch?