Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Köper du bra kvalite på skalkläder så tål de regn, har oftast hög vattenpelare tex FIX; Everest och PoP. Min son har aldrig ägt ett galonjackal och har aldrig varit blöt heller. Frågade på dagis om vi skulle hänga dit en galonjacka (byxor har han eftersom det kan vara lerigt värre på gården) men personalen sa att det inte behövdes - han hade så bra skalkläder. (Polarn & Pyret). Vi har hittills haft varje år skaljacka+byxa, windstopperfleece och galonbyxor, gummistövlar. Fungerat super!
*Fodrade/ofodrade gummistövlar (eller andra vattentäta stövlar)
*Skalkläder med hög vattenpelare tex pop, fix, everest
*Fleccedbyxa/tröja (Att kunna ha under skalkläder vid kallare väder, eller tex skalbyxor+ fleccetröja om det är varmt men ändå lerigt/skitigt/blött ute
(*Galonbyxor, eventuellt kan ett par vanliga galonbyxor vara bra att ha som extra utifall det är väldigt blött/lerigt)
Detta tycker jag är en bra grund att ha till barnen på våren/sommaren/hösten.
Sedan kan man kompletetera med andra jackor och kläder men det är inget man "måste" för den sakens skull.
Vi brukar kunna ha samma kläder både på våren och på hösten, köper med lite växtmån på våren(inte för stora såklart men lite större) och kan då använda samma kläder under sommaren och under hösten innan vinterkläderna åker fram
Jag är förskollärare och tycker inte att skalkläderna "håller vad de lovar", de blir blöta och kalla även om de inte läcker igenom. så är man ute länge i regnet är det inte trevligt, då är det bättre med galonkläder, tycker jag. Till min egen son köper jag vanliga galonkläder som kompletteras med fleecekläder under om det är kallt. Att sitta i vattenpölar som småbarn är väldigt förtjusta i kräver förstärkta kläder så galonisarna åker på overallen när snön smälter. Även om overallen tål vatten så tål de sällan en längre stunds plaskande i 10cm djupt vatten. Varken Reima eller Pop. Fleecefodrade regnkläder gillar jag inte heller... Bättre med vanliga så man kan sätta på lämpligt under själv. windstopper förstår jag mig inte på alls, har haft en själv men frös som attan i den (pop) men nästan alla ungar har, så ja... Inte min dock. Vanlig fleece med skaljacka över. Varmt och gott. Jag handlar också på tradera Så det behöver inte bli så dyrt. Fleecekläder, Galonkläder och skaljacka kommer jag att köpa inför våren.
Apropå skor (också viktigt) tycker jag mycket om allvädersstövlarna som är som en fodrad gummistövel på vår och höst. Våra dagisfröknar tipsade om det, då slipper man trä tjocksockar i vanliga stövlar. Många barn får kalla fötter i vanliga gummistövlar när det just blivit vår!
softshell jacka på både mig och sonen största delen av både vår sommar höst. de varma sommrar vi har tycker jag inte de är för varmt då klara man sig helt utan jacka. klara både fukt och blåst men är mjuk och inte för tät.
Köpte en ny pop skaljacka förra året till sonen då 1,5 år. men använde den mest för sakens skull, softshellen var favorit så i år blir det en till. tveksam till om det blir någon skaljacka.
Softshell utan tvekan. Everest har kanonkvalité på ett softshellset upp till storl 116. Det är dessutom halva priset-rea nu!
Och en vindtät fleece. Och en luddfleece är basic som man också borde ha.
Och en tunnare vårjacka.
Här är det delade meningar visst!
Men jag tycker skaljackan är så tunn, men det räcker kanske med en fleece under? Därför funderar jag på en softshell som man kan ha tidigare på våren kanske och slippa dessa overaller.
Kom in och kika på www.philipochbianca.se. Vi har massor med fina skalbyxor, jackor, regnställ etc från Polarn O. Pyret till mer än halva priset.
Eh inga skalkläder knappt vad jag kunde se...
Kom in och kika på www.philipochbianca.se. Vi har massor med fina skalbyxor, jackor, regnställ etc från Polarn O. Pyret till mer än halva priset.