• hhönan

Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???

Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
    Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?

• Svar på tråden Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???
  • Indianica
    hhönan skrev 2011-02-14 12:52:10 följande:
    Ok då får det bli skalkläder då. Men en anna fråga, skulle ni köpa en bagagnad pop på tradera eller en ny fix eller kaxs. Är pop verkligen så bra eller är det bara märket man betalar för?
    Jag älskar Polarn o Pyret, men kan upplysa om att idag kostar deras skaljacka väl 7-800 kr styck. För 3-4 år sedan kostade de 400 kr styck (ja, du läste rätt, lika mycket som Kax skaljacka gör idag). Så de har chockhöjt priset. Med tillhörande fleece går kalaset på runt 1200 kr och med skalbyxn slutar notan på drygt 2000 kr. Jag rekommenderar att du blandar märken om du köper skalkläder, det är ingen jätteskillnad anser jag. T ex är Helly Hansens skalbyxor minst lika bra och även Everest har bra skalkläder (på Stadium) för en bråkdel av priset. Snöa inte in på P.op.
  • MIC

Köper du bra kvalite på skalkläder så tål de regn, har oftast hög vattenpelare tex FIX; Everest och PoP. Min son har aldrig ägt ett galonjackal och har aldrig varit blöt heller. Frågade på dagis om vi skulle hänga dit en galonjacka (byxor har han eftersom det kan vara lerigt värre på gården) men personalen sa att det inte behövdes - han hade så bra skalkläder. (Polarn & Pyret). Vi har hittills haft varje år skaljacka+byxa, windstopperfleece och galonbyxor, gummistövlar. Fungerat super!

Isak - min solstråle - 080701
  • emmizenma

*Fodrade/ofodrade gummistövlar (eller andra vattentäta stövlar)
    *Skalkläder med hög vattenpelare tex pop, fix, everest
    *Fleccedbyxa/tröja (Att kunna ha under skalkläder vid kallare väder, eller tex skalbyxor+ fleccetröja om det är varmt men ändå lerigt/skitigt/blött ute
    (*Galonbyxor, eventuellt kan ett par vanliga galonbyxor vara bra att ha som extra utifall det är väldigt blött/lerigt)

Detta tycker jag är en bra grund att ha till barnen på våren/sommaren/hösten.
    Sedan kan man kompletetera med andra jackor och kläder men det är inget man "måste" för den sakens skull.

Vi brukar kunna ha samma kläder både på våren och på hösten, köper med lite växtmån på våren(inte för stora såklart men lite större) och kan då använda samma kläder under sommaren och under hösten innan vinterkläderna åker fram

• Suri

Jag är förskollärare och tycker inte att skalkläderna "håller vad de lovar", de blir blöta och kalla även om de inte läcker igenom. så är man ute länge i regnet är det inte trevligt, då är det bättre med galonkläder, tycker jag. Till min egen son köper jag vanliga galonkläder som kompletteras med fleecekläder under om det är kallt. Att sitta i vattenpölar som småbarn är väldigt förtjusta i kräver förstärkta kläder så galonisarna åker på overallen när snön smälter. Även om overallen tål vatten så tål de sällan en längre stunds plaskande i 10cm djupt vatten. Varken Reima eller Pop. Fleecefodrade regnkläder gillar jag inte heller... Bättre med vanliga så man kan sätta på lämpligt under själv. windstopper förstår jag mig inte på alls, har haft en själv men frös som attan i den (pop) men nästan alla ungar har, så ja... Inte min dock. Vanlig fleece med skaljacka över. Varmt och gott. Jag handlar också på tradera Så det behöver inte bli så dyrt. Fleecekläder, Galonkläder och skaljacka kommer jag att köpa inför våren.

• Indianica
    Suri skrev 2011-02-23 22:43:00 följande:
    Jag är förskollärare och tycker inte att skalkläderna "håller vad de lovar", de blir blöta och kalla även om de inte läcker igenom. så är man ute länge i regnet är det inte trevligt, då är det bättre med galonkläder, tycker jag. Till min egen son köper jag vanliga galonkläder som kompletteras med fleecekläder under om det är kallt. Att sitta i vattenpölar som småbarn är väldigt förtjusta i kräver förstärkta kläder så galonisarna åker på overallen när snön smälter. Även om overallen tål vatten så tål de sällan en längre stunds plaskande i 10cm djupt vatten. Varken Reima eller Pop. Fleecefodrade regnkläder gillar jag inte heller... Bättre med vanliga så man kan sätta på lämpligt under själv. windstopper förstår jag mig inte på alls, har haft en själv men frös som attan i den (pop) men nästan alla ungar har, så ja... Inte min dock. Vanlig fleece med skaljacka över. Varmt och gott. Jag handlar också på tradera Så det behöver inte bli så dyrt. Fleecekläder, Galonkläder och skaljacka kommer jag att köpa inför våren.
    Det är absolut bra med fleecebyxor under galonisarna tycker jag. Dock är mina barn slitvargar så jag avskydde de där småhålen ofodrade galonbyxor fick och som skulle tejpas och grejas, men jag har märkt att de fleecefodrade varianterna inte alls får de hålen Men det är värt att påpekas att fleecebyxor är ett jättebra plagg att dra på de vanliga byxorna på vår och höst och så bara trä galonbyxor ovanpå det
  • Indianica

Apropå skor (också viktigt) tycker jag mycket om allvädersstövlarna som är som en fodrad gummistövel på vår och höst. Våra dagisfröknar tipsade om det, då slipper man trä tjocksockar i vanliga stövlar. Många barn får kalla fötter i vanliga gummistövlar när det just blivit vår!

• mejmej

softshell jacka på både mig och sonen största delen av både vår sommar höst. de varma sommrar vi har tycker jag inte de är för varmt då klara man sig helt utan jacka. klara både fukt och blåst men är mjuk och inte för tät.

Köpte en ny pop skaljacka förra året till sonen då 1,5 år. men använde den mest för sakens skull, softshellen var favorit så i år blir det en till. tveksam till om det blir någon skaljacka.

• SOL10
    Indianica skrev 2011-02-23 21:30:09 följande:
    Skalkläder tål inte ett kraftigare regn, jag tippar att dagis kommer vilja att du köper galonkläder också. Skalkläderna tål ett duggregn.

Det är lite kortare användningsperiod på softshelljackan då den är varmare än vanlig fleece och t ex i april-maj kan det vara för varmt med softshell och regnjacka ovanpå den...på så vis är fleece att föredra för den kan man ha även sommartid.
    Skalkläderna tål värsta öööösregnet!:)
  • Cloudy

Softshell utan tvekan. Everest har kanonkvalité på ett softshellset upp till storl 116. Det är dessutom halva priset-rea nu!

• Cloudy

Och en vindtät fleece. Och en luddfleece är basic som man också borde ha.

Och en tunnare vårjacka.

• Indianica
    mejmej skrev 2011-02-23 23:57:20 följande:
    softshell jacka på både mig och sonen största delen av både vår sommar höst. de varma sommrar vi har tycker jag inte de är för varmt då klara man sig helt utan jacka. klara både fukt och blåst men är mjuk och inte för tät.

Köpte en ny pop skaljacka förra året till sonen då 1,5 år. men använde den mest för sakens skull, softshellen var favorit så i år blir det en till. tveksam till om det blir någon skaljacka.
    Det kanske beror på vilken softshell man har då, finns förstås olika varianter och hur mycket värme man tål. Men sonens vindfleece var då betydligt tunnare än softshelljackan så kyliga sommardagar/kvällar, valde han alltid spontant vindfleecen och samma med maken. Nu har jag inte haft en softshell själv så jag vet inte vad jag skulle valt.

Jag tror man får prova sig fram för olika jackor passar olika barn. Som jag skrev väljer dottern oftast sin skaljacka och/eller vindfleece, medan sonen villl ha softshell före det blir riktigt varmt. Personligen tycker jag både skaljackor och vindfleece är så himla stela inuti (vindskyddet som sitter på jackan insida är hårt) så jag personligen skulle valt lurvfleece eller vanlig fleec, och det är vad jag själv har på vår/sommar, vanlig fleecejacka.
  • hhönan

Här är det delade meningar visst!
    Men jag tycker skaljackan är så tunn, men det räcker kanske med en  fleece under? Därför funderar jag på en softshell som man kan ha tidigare på våren kanske och slippa dessa overaller.

• Dr Mupp
    hhönan skrev 2011-02-24 21:10:34 följande:
    Här är det delade meningar visst!
    Men jag tycker skaljackan är så tunn, men det räcker kanske med en  fleece under? Därför funderar jag på en softshell som man kan ha tidigare på våren kanske och slippa dessa overaller.
    För våra barn har det räckr med en vanig fleecejacka under skaljackan. Detta gäller även fryslorten. Jag är själv en fryslort och tycker att en fleecejacka + skaljacka blir lagom varmt när det är dags att lägga undan vinterjackan.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Amanda84
    PhilipochBianca skrev 2014-06-11 20:17:16 följande:

Kom in och kika på www.philipochbianca.se. Vi har massor med fina skalbyxor, jackor, regnställ etc från Polarn O. Pyret till mer än halva priset.

Jag hittar inte en enda skalbyxa eller regnställ på din hemsida. Det är kanske inte så smart att sitta och ljuga när du försöker ragga kunder. Egentligen hade jag tänkt anmäla inlägget för spam/marknadsföring, men låter det ligga kvar eftersom det skadar dina affärer mer än det gör nytta.

Hade du varit seriös så hade du betalat för en annonsplats istället för att genom falsk marknadsföring försöka ordna kunder.
Svar på tråden Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???