• hhönan

Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???

Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
    Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?

• Svar på tråden Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???
  • lövet

Galonkläder = regnkläder dvs vattentäta men andas inte och är plastiga. Smidigt när det är väldigt blött och geggigt. 
    Skaljacka = vind och vattenavstötande/vattentät jacka i mer avancerat material än galonkläder. Mer all-round men rullar dom sig i lervälling så behöver man tvätta och inte bara spola under kranen som med en regnjacka. 
    Softshell = inte vattentät  men ofta med lite vindskydd och något vattenavstötande. Softshell är supersmidigt och skönt att ha på men inte något som fungerar i ösregn och lervälling. Mer som en avancerad fleecejacka. 

Ska du bara ha en jacka så säger jag - en bra skaljacke, men 1 jacka är mog omöjligt om ni är ute mycket. Han lär behöva regnkläder oxå samt en fleece eller softshell att ha under skaljackan om det är kallare. 

• hhönan

Jo regnkläder har jag redan räknat med. Men vid vilken temperatur har man dessa kläder? +5, +10 eller minus? Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska klä på de små liven.

• Dr Mupp
    hhönan skrev 2011-02-08 23:41:41 följande:
    Jo regnkläder har jag redan räknat med. Men vid vilken temperatur har man dessa kläder? +5, +10 eller minus? Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska klä på de små liven.
    Vi använder skalkläder från ca +5. Fleecekläder under när de är kallt och sen utan när det blir varmare.

Jag tycker att kombinationen skaljacka och vindfleecejacka är perfekt. Skljackan är tunn, men vattentät. Vindfleecejackan är lite varmare, vindtät och vattenavvisande. De kompleterar varandra. Vindfleecejackan kan ersättas av en softshell om man vill, men jag tycker softshell är klumpigare de gånger man vill dra skaljackan över..
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dolphin

Att skaljacka och vindfleecejacka kompletterar varandra stämmer INTE. Det säger de själva på Polarn o Pyret att de är inte till för att använda tillsammans, det är som kaka på kaka. Båda är vindtäta, men skaljackan är dessutom vattentät. Det är alldeles för klumpigt för ett litet barn att ha en vindfleecejacka under skaljackan. Det är mycket bättre med en vanlig fleecejacka som är mjuk och skön att röra sig i om man har den under skaljackan.

Vindfleecejacka är superbra att ha bara som den är, förutom när det regnar förstås. Ett väldigt användbart plagg!

Har man en vindfleecejacka, vanlig fleecejacka, skaljacka, och regnkläder så klarar man sig lååångt! =)
    Softshell kan man ju ha också om man vill eftersom det är snyggt =)

• hhönan

Men det kostar ju en förmögenhet om man måste ha så många jackor+byxor+regnkläder.

• Kina79

Tips: Tradera och Blocket

Mina flickor har skaljacka från Pop, WS(altså windstopperfleecejacka) har två av dem från Pop, en från Lindex.

Sen har de regnställ, nåt från Lindex, nåt från Ullared och nåt ärvt.

Jag köper hellre en riktigt bra jacka begagnat än nån sämre jacka.

Jag gillar att de är vindtäta - det märks att barnen behöver det.
    Sen behöver man aldrig plcka med regnkläde rom man är iväg. Har de skaljackan kan det bli vilket väder som helst

Yngsta flickan har en ny skaljacka, från rean. Den gav jag 235 kr för. De andra har jackor från tradera resp blocket.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • TinkyWinky

tipsar oxå om tradera, man kan ju få dte hur billigt som helst om man har tur o syftar då på pop. provade deras vinfleece o skalbyxor vår o hösten 2010 o älskade dem, han blev inte blöt alls o satt i vattenpölar o va ute när dte ösregnade då hade han ändå ingen skaljacka utan bara ws men i år blir det en skaljacka o ws o skalbyxor, allt från pop men från tradera mkt billigare :))

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • Alexi
    hhönan skrev 2011-02-09 20:27:20 följande:
    Men det kostar ju en förmögenhet om man måste ha så många jackor+byxor+regnkläder.
    Kan säga att jag inte heller förstår mig på alla skillnader. Men, i våras när min dotter närmade sig 1,5 hade vi antingen fleecetröja bara (om det var varmt nog) eller en vanlig vårjacka från Lindex, ev med fleecetröjan under. Sen en vanlig galonjacka de gånger vi var ute i regn. Just fleecetröjor har vi kört jättemycket med, de är smidiga och varma.
    Jag upplever inte att man behöver alla dessa riktiga kvalitetskläder till de små barnen, de är inte ute på samma sätt, de pular mest runt ute och leker inte så hårt som större barn. Så Lindex har funkat jättebra för oss så här långt.
  • Dr Mupp
    Dolphin skrev 2011-02-09 20:10:05 följande:
    Att skaljacka och vindfleecejacka kompletterar varandra stämmer INTE. Det säger de själva på Polarn o Pyret att de är inte till för att använda tillsammans, det är som kaka på kaka. Båda är vindtäta, men skaljackan är dessutom vattentät. Det är alldeles för klumpigt för ett litet barn att ha en vindfleecejacka under skaljackan. Det är mycket bättre med en vanlig fleecejacka som är mjuk och skön att röra sig i om man har den under skaljackan.

Vindfleecejacka är superbra att ha bara som den är, förutom när det regnar förstås. Ett väldigt användbart plagg!

Har man en vindfleecejacka, vanlig fleecejacka, skaljacka, och regnkläder så klarar man sig lååångt! =)
    Softshell kan man ju ha också om man vill eftersom det är snyggt =)
    Jag sa inte att de skulle användas samtidigt. Utan att de kompletterar varandra. De dagar det är lite svalare men inte regnar så har man vindfleece. De dagar det är lite varmare eller regnar har man skaljackan och de dagar det är lite kallare och regnar har man skajacka + vanlig fleecejacka. Men man kan i krissituaton använda skaljackan över windfleecejackan vilket inte fungerar lika bra om man valt softshell istället för windstopperfleecejacka.

Jag har förövrigt en vindfleecejacka och en skaljacka som går att sätta ihop till en jacka. De jackorna är från pop och är tänkta att användas tillsammans. De är jackor som har några år på nacken.
    hhönan skrev 2011-02-09 20:27:20 följande:
    Om kan köper vattentäta skalkläder behöver man inga regnkläder. Annars är tradera ett tips. Sen finns det ju billigare skalkläder än pop. Det viktiga är att det är minst 5000 mm vattenpelare annars kommer de att läcka.

Vill man få ut så mycket som möjligt för pengarna så satsa på pop skalbyxor, fix skaljacka och fix wsfleece. Byxor är det som måste tåla vatten bäst eftersom de ju sitter i vattenpölar med dessa. Jacka och winstopper fleece har inte samma påfrestninagra. WS fleecen är det ingen skillnad på förutom designen. Fix wsfleece ser ut som pop gjorde innan de fick muddar på sina ws fleecejackor.

Men ja rent krasst så kostar det att klä barnen bra. Visst kan man köpa billiga kläder, men då får man heller inte samma funktioner. Och om de är några som behöver funtkionskläder så är de barnen. De är ute dagligen i ur och skur. De springer, hoppar och kravlar. De går från krävande aktiviteter till stillasittande på några sekunder. De behöver kläder som håller dem torra och lagom varma i alla väder.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • hhönan

Jag har kollat lite på tradera men allt pop går ju upp så mycket i pris. En skaljacka brukar sluta på 300-400, det får man ju en ny kaxs eller fix för.
    Har sett att det finns sk gummikläder oxå, är det nåt att ha?

Svar på tråden Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???