Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Galonkläder = regnkläder dvs vattentäta men andas inte och är plastiga. Smidigt när det är väldigt blött och geggigt.
Skaljacka = vind och vattenavstötande/vattentät jacka i mer avancerat material än galonkläder. Mer all-round men rullar dom sig i lervälling så behöver man tvätta och inte bara spola under kranen som med en regnjacka.
Softshell = inte vattentät men ofta med lite vindskydd och något vattenavstötande. Softshell är supersmidigt och skönt att ha på men inte något som fungerar i ösregn och lervälling. Mer som en avancerad fleecejacka.
Ska du bara ha en jacka så säger jag - en bra skaljacke, men 1 jacka är mog omöjligt om ni är ute mycket. Han lär behöva regnkläder oxå samt en fleece eller softshell att ha under skaljackan om det är kallare.
Jo regnkläder har jag redan räknat med. Men vid vilken temperatur har man dessa kläder? +5, +10 eller minus? Tycker det är jättesvårt att veta vad man ska klä på de små liven.
Att skaljacka och vindfleecejacka kompletterar varandra stämmer INTE. Det säger de själva på Polarn o Pyret att de är inte till för att använda tillsammans, det är som kaka på kaka. Båda är vindtäta, men skaljackan är dessutom vattentät. Det är alldeles för klumpigt för ett litet barn att ha en vindfleecejacka under skaljackan. Det är mycket bättre med en vanlig fleecejacka som är mjuk och skön att röra sig i om man har den under skaljackan.
Vindfleecejacka är superbra att ha bara som den är, förutom när det regnar förstås. Ett väldigt användbart plagg!
Har man en vindfleecejacka, vanlig fleecejacka, skaljacka, och regnkläder så klarar man sig lååångt! =)
Softshell kan man ju ha också om man vill eftersom det är snyggt =)
Men det kostar ju en förmögenhet om man måste ha så många jackor+byxor+regnkläder.
Tips: Tradera och Blocket
Mina flickor har skaljacka från Pop, WS(altså windstopperfleecejacka) har två av dem från Pop, en från Lindex.
Sen har de regnställ, nåt från Lindex, nåt från Ullared och nåt ärvt.
Jag köper hellre en riktigt bra jacka begagnat än nån sämre jacka.
Jag gillar att de är vindtäta - det märks att barnen behöver det.
Sen behöver man aldrig plcka med regnkläde rom man är iväg. Har de skaljackan kan det bli vilket väder som helst
Yngsta flickan har en ny skaljacka, från rean. Den gav jag 235 kr för. De andra har jackor från tradera resp blocket.
tipsar oxå om tradera, man kan ju få dte hur billigt som helst om man har tur o syftar då på pop. provade deras vinfleece o skalbyxor vår o hösten 2010 o älskade dem, han blev inte blöt alls o satt i vattenpölar o va ute när dte ösregnade då hade han ändå ingen skaljacka utan bara ws men i år blir det en skaljacka o ws o skalbyxor, allt från pop men från tradera mkt billigare :))
Jag har kollat lite på tradera men allt pop går ju upp så mycket i pris. En skaljacka brukar sluta på 300-400, det får man ju en ny kaxs eller fix för.
Har sett att det finns sk gummikläder oxå, är det nåt att ha?