Galonjacka, skaljacka, softshelljacka???
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Vad är det för skillnad på galonkläder, skaljacka och softshelljacka? Finns det fler jackor?
Vad rekommenderar ni att man ska ha till en 1½ årig kille i vår?
Ok då får det bli skalkläder då. Men en anna fråga, skulle ni köpa en bagagnad pop på tradera eller en ny fix eller kaxs. Är pop verkligen så bra eller är det bara märket man betalar för?
Nu har jag funderat lite till och kommit på ytterligare saker
Om jag köper skalkläder, ska man ha regnkläder oxå? När har man dom isf? Skalkläderna är väl vattentäta?
Eller ska man köpa en softshelljacka o sen ha regnjacka över när det regnar?
Herregud vad svårt det är med barnkläder.
Bara läst ts: Har alltid både skal (vattntät), fleece o soft. Aldrig galon! Bege dig till POP så blir det bra till en ok kostnad.
När mina barn var under 4 år, så körde v i också med väldigt enkla vårkläder, vilket var en galonbyxa som gick upp en bit på magen och så en fleecejacka ifrån HM som vårjacka. Jag tycker galon fungerar bra på riktigt små barn som ofta sitter/hoppar i pölar och så, vilket skalkläder inte tål. En bra variant var de fleecefodrade galonbyxorna på våren innan de hunnit bli riktigt varmt tycker jag. Didrikssons har ju Boardman set som är väldigt populärt, vilket jag dock inte testat själv, mend et är ett fleecefodrat ställ. Men fleecefodrade galonvantar till det är också bra, för småfingrarna blir sååå kalla när de med vanliga vantar gräver i fuktig sand och plaskar i pölar!
När barnen blivit större har vi kört med Polarn o Pyrets skalkläder, och det är en vindtät fleecejacka och så en skaljacka man har ovanpå fleecejackan om det blåser. Kruxet anser jag är att det är bökigt för barn att ta på sig två jackor (de kan inte heller avgöra omd e behöver en eller två jackor och vilken av dem..) och riktigt små barn är sällan ute i vind på samma sätt som större barn, därför tycker jag vindfleece och skaljacka är overkill.
Däremot kan jag rekommendera att du kompletterar galon och fleece, med en skalbyxa, för de är otroligt smidiga att tex ha i fuktigt gräs eller i sandlådan kortare stunder på grund av att materialet är så följsamt (lätt för barneta tt röra sig i).
Nu är mina barn större (7 och 8) och nu gör vi oftast så att vi både har en softshell och skalkläder, i år köpte jag även Molos lurvfleece som är en jättemysig lurvig vanlig fleecejacka man kan ha under skaljackan
Softshelljackan är som en lite tjockare fleecejacka kan man säga, med ett mjukt tyg ovanpå. Sonen väljer helst sin softshell på våren, för skalkläder blir lätt lite stela och känns helt enkeltinte lika mysiga mot kroppen. Men vindfleecen och skaljackan bor han i sedan under hela sommaren när det är sämre väder för då är softshelljackan för tjock