• Anonym (Sökare)

Kometprogrammet tråd.1

Jag är en tvåbarnmamma som under hösten deltagit i ett utbildningsprogram för föräldrar som heter KOMET. Programmet som jag gick vänder sig till föräldrar som av en eller annan anledning upplever problem och konflikter i relationen till sitt barn. KOMET står för KOmmunikationsMETod och kursen bygger på att ge oss föräldrar rätt verktyg och ett annat tankesätt i relationen till vårt barn.

Detta program erbjudes i flera kommuner i Sverige och jag vill nu ha kontakt med fler föräldrar som gått programmet eller ska gå. Min tanke är att vi ska kunna utbyta ideer och tankar kring detta och se vilket resultat som kursen givit just er. Men även hjälpa och stötta varandra när man fastnat och behöver lite tips!

http://www.kometprogrammet.se/

Vi har än så länge varit väldigt nöjda med programmet och har uppnått fantstiska resultat! Hela familjen mår mycket bättre och vi känner att konflikterna är mycket färre än tidigare... Men ibland behöver man någon att utbyta tankar med och jag hoppas vi blir många!

• Svar på tråden Kometprogrammet tråd.1
  • iggelpiggel

Hej
    Jag och min man gick också komet i höstas med inriktning med barn med adhd och vi är jätte nöjda med denna utbildning nu har vi också verktygen som man kan behöva och  våra konflikter har blivit färre.

Med så små och enkla medel så kan det bli så här bra helt otroligt...

Hoppas flera svarar på ts tråd.....

Kramizar till er

• Lyckligajag78

Jag tänkte gå den utbildningen nu till våren. Gick på informationssamtal. Jag var väldigt intresserad och tyckte det skulle bli skoj...
    ...tills hon sa att man måste ha hög närvaro.  Okej, sa jag då. Ja, du får vara borta två gånger sedan kan du inte fortsätta. Jag kände obehaget krypa i kroppen och efter det struntade jag i att gå programmet. Var de tvungna att ha så strikt policy att två gånger kan man vara borta...men sedan är du inte längre välkommen. Helt sjukt upplägg.

Sedan sa hon att hon har anmälningsplikt om de ser att något barn blir illa behandlat.  Då förstod jag vilka människor som de ibland har som kommer dit.
    Jag går ju inte till läkaren och han säger, jag har anmälningsplikt, det har ju alla som jobbar med barn och ungdomar. Nej, riktigt konstigt är det.
    Synd bara på en utbildning som verkade vara jättebra... 

• sarasarasara
    Lyckligajag78 skrev 2011-02-10 09:17:02 följande:
    Jag tänkte gå den utbildningen nu till våren. Gick på informationssamtal. Jag var väldigt intresserad och tyckte det skulle bli skoj...
    ...tills hon sa att man måste ha hög närvaro.  Okej, sa jag då. Ja, du får vara borta två gånger sedan kan du inte fortsätta. Jag kände obehaget krypa i kroppen och efter det struntade jag i att gå programmet. Var de tvungna att ha så strikt policy att två gånger kan man vara borta...men sedan är du inte längre välkommen. Helt sjukt upplägg.

Sedan sa hon att hon har anmälningsplikt om de ser att något barn blir illa behandlat.  Då förstod jag vilka människor som de ibland har som kommer dit.
    Jag går ju inte till läkaren och han säger, jag har anmälningsplikt, det har ju alla som jobbar med barn och ungdomar. Nej, riktigt konstigt är det.
    Synd bara på en utbildning som verkade vara jättebra... 
    Fast jag fattar inte vad som skulle vara så konstigt med det.
    De informerar om vad som gäller.
    På vår förskola informerar de om anmälningsplikten på första föräldramötet för varje termin. Just för att alla ska veta vad som gäller. Det ligger ingen anklagelse i det. 
    Konstigt är snarare att du reagerar så starkt.

Och hur många gånger hade du tänkt vara borta? Kursen är 11 gånger, och det är väl jättebra att de ställer lite krav på den som ska vara med? Träffarna bygger på aktivt deltagande, och därför är det viktigt att alla kommer.   
  • iggelpiggel
    sarasarasara skrev 2011-02-10 09:27:52 följande:
    Fast jag fattar inte vad som skulle vara så konstigt med det.
    De informerar om vad som gäller.
    På vår förskola informerar de om anmälningsplikten på första föräldramötet för varje termin. Just för att alla ska veta vad som gäller. Det ligger ingen anklagelse i det. 
    Konstigt är snarare att du reagerar så starkt.

Och hur många gånger hade du tänkt vara borta? Kursen är 11 gånger, och det är väl jättebra att de ställer lite krav på den som ska vara med? Träffarna bygger på aktivt deltagande, och därför är det viktigt att alla kommer.   
    Håller klart med dig det är ju bara 11 gånger och en gång iveckan.... om man inte tänker komma så ofta så ska man väl inte anmäla sig utan då kan platsen nyttjas av annan intresserad....

Ja och min man är jätte nöjda med denna komet utbildning...
  • Anonym

Hej. Har varit nyfiken ett tag men känner att just nu hinns det inte med någon kurs. Kan ni inte berätta sjävla gundupplägget så man kan prova lite smått själv hemma?

• Anonym

Hej

Vi ska börja på komet i slutet av september. Gubben min är jättepositivt inställd till det hela medans jag känner mig som stor hög.... ja ja vet inte... Vi vart ombedda av BUP att prova "ormen" redan i våras vilket vi gjort och det fungerar faktist. Ja googlade på komet ormen hittade en länk till adhd-panik.se där det sen bara va o skriva ut... Instruktioner fanns oxå.  
    Ja visst kräver dem att man endast är borta vid två tillfällen men det är ju för att man inte ska missa för mycket ju...  Men ja är såå slut..... Och nu har det börjat strula på dagis med, vilket ja visste skulle komma men vi får inte personalen o lyssna.... De menar att ja beskriver ett helt annat barn ?? Och nu när det gått två veckor säger de fortfarnade samma sak fast de fått hålla han när han blir tokig så han dunkar huvudet... Ja hoppas verkligen Komet ger någonting för ja är så trött...

• Anonym (Sökare)

Oj ser att jag missat en hel hög inlägg här... Hoppas kunna få igång tråden igen för KOMET är fantastiskt!

Hos oss går det fortfarande bra, men vi märker att vi lätt glömmer vad vi lärt oss och ibland faller in i gamla mönster. Men någonstans i bakhuvudet har jag alltid komet-utbildningen och vi påminner varandra om hur vi ska agera i olika situationer. Ibland påminner till och med vår dotter oss om gemensamma stunder och samvaro på hennes vilkor. Någon mer som känner så?

Vad gäller hög närvaro så förstår jag utbildarna, att det är så strikta! Utbildningen kostar kommunen mycket pengar och många kommuner annordnar kostnadsfri verksamhet för barnen medan föräldrarna är på mötet. Det finns ju då inte så mycket att skylla på när det kommer till närvaron längre... Jag anser att det var nödvändigt för oss att vara med under alla 11 tillfälle, missar man en gång missar man 1 steg i att lyckas och varje steg är otroligt viktigt i processen! Har man problem så tror jag man är beredd att offra rätt mycket för att få den hjälp man behöver...

Vad gäller anmälningsplikt så är det ganska självklart tycker jag. När ett barn eller förälder visar signaler på att våld eller övergrepp förekommer i familjen måste ju någon i samhället agera och precis som på förskolan gör komets utbildare och övrig personal detta. Men komet bygger på att förhindra och förbygga att vi kommer i situationer där våld lätt uppkommer. För när problemen blir riktigt stora kan det vara otroligt lätt "att ta lite för hårt" eller skrika och höja rösten jämt.

Jag är väldigtt glad att vi gick komet, tidigare hade jag alltid en klump i halsen när jag tänkte på min flickas kommande skolstart... Nu är jag hoppfull och hon gör STORA framsteg och tycker att det är roligt att lära! Tidigare var allt en kamp!

Jag hoppas fortfarande att där är någon som hänger kvar i tråden och som vill utbyta tankar och ideer...

• Bonnafrun

Hej! Utforskar just nu möjligheterna till hjälp med vår situation hemma med våra två barn (2 och 5 år). Jag känner att vardagarna är så konfliktfyllda och skulle inte beskriva oss som en glad familj. Har läst om Komet och även om detta är en gammal tråd kanske någon hittar den så puffar med mitt meddelande och undrar - ni som skrivit: syns resultaten hemma fortfarande? Drar ni alltså nytta av komet ännu, blev det bestående förbättringar alltså? // Elina

Svar på tråden Kometprogrammet tråd.1