• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • ss24

Letar begagnad vagn igen (den förra vi köpte visade sig vara möglig när vi tog isär den för tvätt av tyget *grrr*)... vill ha ngt som även fungerar i snö/snöslask. Har en nitro. Den kommande vagnen ska fungera som sovvagn på dagis och som just snö och skogsvagn och får gärna vara någorlunda smidig att köra i sta'n också. Har kollat blocket och är lite sugen på scooter, men kikade också på Babytravel Amsterdam (2011). Hur är de egentligen att köra i snö eller skogen? Har ingen erfarenhet alls, varken av trehjuliga eller Babytravel... Någon som vet sittdelens mått och ligglängd för Babytraveln?

• t0va
    s07 skrev 2011-11-06 20:42:20 följande:
    Tova, vad intressant att du beskriver att du behöver lufthjul. Min son väger runt 11 och jag har inte sällan med mig 4-5 kg varor. Jag upplever min baby jogger city mini som trögrullad och det har inte ens snöat. Antagligen behöver jag faktiskt en liten vagn med lufthjul för att bära upp all vikt. Är det kronan som är bäst på denna front (funderar om jag ska annonsera efter byte?)
    jag provkörde en vagn med lufthjul och rätt så grovt mönster, minns inte vad det var för sort kan ha varit någon brio, den rullade så bra att den rörde sig av sig själv i en liten lutning där min nitro stod helt still. 

Det är samma när det gäller rullstolshjul som jag har mer kunskap om de punkteringsfria är trögare än om man har bra pumpat luftdäck så jag tror mer och mer på det speciellt utomhus där det kan behövas lite bättre grepp och inte glida runt på snön. Minns hur vagnen gled iväg med rumpan på trottoaren förra året, det lutar på ett ställe här utanför.

Alla jag har pratat med säger att luft är bättre för rullet, men jag gissar att folk inte vill ha det för att de är rädda för att få punktering hela tiden.  
  • s07

Hm. Ska pröva en brio eller dylikt och se vad jag tycker. Finns swivelhjul m luft tro? Jag avskyr att "trycka" vagnen framför mig, vilket jag nu får göra. Min joggingvagn är galet rättrullad, den drar iväg med minsta vindpust. Men tyvärr alldeles för stor för vardagsanvändning.

• Oliviahh
    ss24 skrev 2011-11-06 21:52:48 följande:
    Letar begagnad vagn igen (den förra vi köpte visade sig vara möglig när vi tog isär den för tvätt av tyget *grrr*)... vill ha ngt som även fungerar i snö/snöslask. Har en nitro. Den kommande vagnen ska fungera som sovvagn på dagis och som just snö och skogsvagn och får gärna vara någorlunda smidig att köra i sta'n också. Har kollat blocket och är lite sugen på scooter, men kikade också på Babytravel Amsterdam (2011). Hur är de egentligen att köra i snö eller skogen? Har ingen erfarenhet alls, varken av trehjuliga eller Babytravel... Någon som vet sittdelens mått och ligglängd för Babytraveln?
    Jag tycker en Emmaljunga city cross :) Den verkar jättebra! och jag ska använda den som sovvagn på dagis & vintervagn hade jag tänkt ;) Men den verkar smidig i stan också!
  • ss24
    Oliviahh skrev 2011-11-07 13:39:24 följande:
    Jag tycker en Emmaljunga city cross :) Den verkar jättebra! och jag ska använda den som sovvagn på dagis & vintervagn hade jag tänkt ;) Men den verkar smidig i stan också!
    Funderade lite på den också, men tilltalas av att scootern har längre ligglängd (har en lång dotter). Dessutom hittar jag fler begagnade sådana till ett pris som passar vår budget ;). Men sittdelen på city crossen är bra annars (vi har en nitro och det är ju samma sittdel och vi är supernöjda med den!). Vad har ni för vagn annars?
  • t0va

åh det kanske löser sig med vagn för min del. Hittade en på blocket som verkar lovande och lagom pris. Fast den är långt härifrån men vi väntar på att få besked om vi kan åka och titta i helgen, då får vi våldgästa min bror över natten, han bor i närheten av vagnen. Hoppas det kan vara något vettigt. För är det en vettig vagn som vi trivs med så är det inte omöjligt att vi försöker sälja den och köper en ny ändå, men då har vi hunnit provköra i våran terräng. Tror vi kan få ut det som de som säljer den begagnade vill ha. 

• imsel

Oj, vad ni har skrivit mycket sen jag läste här sist!

Skummade mest igenom nu men är det fortfarande nån som ville veta nåt om kronan sulkyn? 

april 09 kom min bebbe
  • s07

Var kan man bäst annonsera om byte av vagn? Har en baby jogger city mini 2 mån gammal m 4 hjul men vill byta till en rejäl bra
    Sittsulky m liggläge typ emmaljunga, kronan.

• imsel
    s07 skrev 2011-11-10 13:00:47 följande:
    Var kan man bäst annonsera om byte av vagn? Har en baby jogger city mini 2 mån gammal m 4 hjul men vill byta till en rejäl bra
    Sittsulky m liggläge typ emmaljunga, kronan.

Har ni inte nån lokal köp och bytessida där du bor?
    Här i Kiruna har vi kiruna.cc där nästan alla lägger sina annonser ist för tex Blocket. Annars skulle jag väl säga Blocket. 
    april 09 kom min bebbe
  • Oliviahh
    ss24 skrev 2011-11-07 15:09:07 följande:
    Funderade lite på den också, men tilltalas av att scootern har längre ligglängd (har en lång dotter). Dessutom hittar jag fler begagnade sådana till ett pris som passar vår budget ;). Men sittdelen på city crossen är bra annars (vi har en nitro och det är ju samma sittdel och vi är supernöjda med den!). Vad har ni för vagn annars?
    Vi har en bugaboo cameleon, som vi använder mest :) sen har vi en orbit baby, emmaljunga city cross, brio sing & en brio spin (som vi inte har använt än så länge) :)
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare