• caspersmamma 08

Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?

eleven är 10år blir lätt arg och då skriker han, slås, slänger stolar och allt annat han kan komma på
    läraren har inte enns frågat om någon av föräldrarna kan följa med och ta ansvar för han ifall han skulle få ett utbrott.

• Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?
  • Javah

Det kan jag aldrig tänka mig :( Blir så ledsen när jag läser om alla dessa barn som istället för
    att få hjälp och stöd sätts i ett fack och på detta vis ännu en gång får det bevisat för sig att de ÄR "omöjliga".

Ta upp det med läraren...på bums

• iggelpiggel

Låter i mina öron som en dålig lärare... hon får väl ta med en extra fröken då... eleven ska väl inte få stanna hemma snacka om att göra skillnad på elever...

Hade denna elev varit mitt barn så hade jag gått i taket och pratat med fröken... .

• caspersmamma 08

Det är min systerson det gäller och min syster berättade för mig att deras son hade fått ett utbrott på badhuset idag och det pga att läraren sa utan anledning att han inte fick bada utan skulle sitta på bänken och vänta tills hans resurs kom och då skulle han få gå till baks till skolan. Det här gjorde att han började skrika och sen sprang han hem (de bor nära simhallen) Hans pappa följde med honom tillbaka för att höra med läraren varför inte han också fick bada, men när de kom ditt började läraren skrika på pappan och sa att sonen inte skulle få bada och absolut inte få följa med på studiebesöket.

Nu undrar hans föräldrar om de kan göra en anmällan om de inte ändrar sig.

• MelinaRoos

s får det absolut inte gå till. läst mnga sådana här trådar.. kan inte citera läroplanen här o nu men det finns det säkert andra som kan ;)

men det är lärarens skyldighet att ta med alla barn.. o behöver de extra resurser för att klara av det så får de ordna det. det är inte upp till föräldrarna...

är det inte i skolan som man ska lära sig om mobbning m.m. va é d läraren utövar om inte det. barnet hamnar ju utanför och känner sig inte delaktig, kan maninte ta med alla barnben ska man över huvud taget inte åka! stackars kille som bara fick sitta bredvid då de andra barnen badade... o sen skriker läraren på pappan... hoppas inte killen såg det!

hoppas det ordnar sig... o går ni viadare med det s kan ni inte få fel. rätten är på föräldrarnas... eller ja *barnens* sida!

lycka till
    det är pinsamt att föräldrar ska behöva kämpa för rätten för ens barn. Det borde ju den utbildade personelan klara av kan man tycka.

• Tuffen

Jag tror nog att man kan det, om barnet erbjuds undervisning på skolan under samma tid som de andra barnen går på studiebesök. Det är grundskoleplikt, men det sägs inte var undervisningen ska ges.

• caspersmamma 08
    Tuffen skrev 2011-02-10 13:46:58 följande:
    Jag tror nog att man kan det, om barnet erbjuds undervisning på skolan under samma tid som de andra barnen går på studiebesök. Det är grundskoleplikt, men det sägs inte var undervisningen ska ges.
    Men då skulle läraren lika gärna kunna säga alla barn som har skilda föräldrar får inte följa med. Eller alla barn med utländsk utsprung får inte följa med, Vad går gränsen?
  • Lallara

Men alternativet är kanske att läraren känner att det omöjligt att åka då man inte vill ta det stora ansvaret. Och då får alla elever stanna hemma... Är det bättre? Om det vore mitt barn som hade svårigheter skulle jag självklart följa med på utflykter om det behövdes. Skolor har ont om resurser och om det krävs 3 personal till en klass kanske besöket blir omöjligt att genomföra.

• Lallara

Nu känner jag inte till just den här situationen, men en del föräldrar som inte själva klarar att hålla ordning på sina barn i offentlig miljö kräver ändå att 1-2 lärare ska kunna hålla ordning på samma barn tillsammans med 25 andra barn. Det finns ju gränser även för vad en lärare klarar av...

• Juppepuppe
    Lallara skrev 2011-02-11 18:54:35 följande:
    Nu känner jag inte till just den här situationen, men en del föräldrar som inte själva klarar att hålla ordning på sina barn i offentlig miljö kräver ändå att 1-2 lärare ska kunna hålla ordning på samma barn tillsammans med 25 andra barn. Det finns ju gränser även för vad en lärare klarar av...
    Eller hur?
    Sen kan man inte bara göra hur som helst heller. Man får nog låta en elev stanna kvar så länge han/hon kan få samma information tillgodo på annat sätt. MeN man måste ju ha goda skäl till detta!
Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?