• mamlan

Recept på lax?

Tog just fram två portionsbitar lax ur frysen, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på med dem. Har ni några smarriga recept? Har väl lite olika basvaror hemma, det vanliga. Har creme fraich, sambalolek, tomatpure'..cockosmjölk..Ja lite blandat. Ge mig era bästa tips.

• Svar på tråden Recept på lax?
  • mamlan

puff puff...behöver inte vara de ingredienser jag radade upp..vad som hellst..ja bara det innehåller lax förståss

• Floff

Jag brukar göra lax i ugn med kokos-limesås, jättegott :)

• mamlan
    Floff skrev 2011-02-10 15:43:05 följande:
    Jag brukar göra lax i ugn med kokos-limesås, jättegott :)
    Hur gör du den?
  • Floff

En burk kokosmjölk, rivet limeskal och juice från en halv lime (där får man anpassa lite efter egen smak), en halv grönsaksbuljongtärning och lite chili. Snaka av med salt/socker efter smak. Bara blanda och koka upp försiktigt :)

• mamlan

Kokar du såsen för sig eller häller du den över laxen och tillagar laxen i såsen?

• Spexig

Strimla typ 0,5-1 purjo. Blanda m lite knappt en stor creme fraishe, en rejäl skvätt matgrädde, 1-3 rejäla skedar mango chutney, en bra bit riven ingefära, skal o saft av typ 1 lime. Smaka av m örtsalt typ Herbamare o vitpeppar. Lägg 3-4 laxfiléer i en form, häll över smeten o kör i ugn på 175-200 grader tills fisken är klar, typ 20-30 min om de är tinade.

• Bollen82

Steka laxen med salt, peppar och wasabi-sesamkrydda.
    Till det har vi klyftad sötpotatis i ugnen och en kall fetaost-ajvar-sås.  

• mamlan
    Spexig skrev 2011-02-10 16:11:17 följande:
    Strimla typ 0,5-1 purjo. Blanda m lite knappt en stor creme fraishe, en rejäl skvätt matgrädde, 1-3 rejäla skedar mango chutney, en bra bit riven ingefära, skal o saft av typ 1 lime. Smaka av m örtsalt typ Herbamare o vitpeppar. Lägg 3-4 laxfiléer i en form, häll över smeten o kör i ugn på 175-200 grader tills fisken är klar, typ 20-30 min om de är tinade.
    Hmm..tror jag gör en variant av denna..Har varesig purjo eller mango chutney..men jag testar sambalolek och ingefära istället...Håll tummarna att det går att äta
  • Livisu

Lite sent nu; men till en annan gång... Jag gjorde jättegott häromveckan. Strimla rödlök och strö ut i en ugnsfast form. Lax på, salta och peppra, och sen ringla över honung. Jättegott ihop!

• Spexig
    mamlan skrev 2011-02-10 16:20:02 följande:
    Hmm..tror jag gör en variant av denna..Har varesig purjo eller mango chutney..men jag testar sambalolek och ingefära istället...Håll tummarna att det går att äta
    Hur gick det? Jag brukar alltid glömma purjon, se den vet jag att det går att leva utan.
  • Blå damcykel

Mammas gubbe gör en god lax. En laxsida i en form, lägg på salt, peppar och purjolök. Häll grädde runt så du får sås. In i ugnen och servera med pressad potatis. Enkelt och sjukt gott. Funkar nog med portionsbitar oxå.

• inze
    La Lola skrev 2011-02-10 15:46:22 följande:
    Jag har inte testat detta själv men jag ska.

www.tasteline.com/Recept/ugnsbakad_lax_i_humm...
    Mitt favoritrecept på lax verkar vara en variant på detta, rätt lika ingredienser i alla fall.

"Farmors" lax i krämig sås (vi kallar den så för receptet kommer därifrån)
    6 port

800 g benfri lax
    1 dl vatten
    3 msk hummerfond
    1 dl crème fraiche
    2 ½ dl mellangrädde
    2 tsk fransk senap
    1 knippa dill
    3 msk röd stenbitsrom
    salt

Skär laxen i mindre bitar.

Blanda vatten, hummerfond, crème fraiche, grädde och senap i en låg vid kastrull. Koka ihop såsen något. Lägg i fiskbitarna och sjud under lock ca 10 min.

Hacka dillen. Rör ner dill och stenbitrom i såsen. Smaka av med salt. Låt allt få ett uppkok.

Servera med pressad potatis och broccoli eller ärtor.

• mamlan
    Spexig skrev 2011-02-11 19:07:21 följande:
    Hur gick det? Jag brukar alltid glömma purjon, se den vet jag att det går att leva utan.
    Det gick bra men blev något helt annat Hade visst råkat kasta biten med ingefära jag hade haft i kylen men i stället hittade jag en burk rom och färskost/mögelost på tub. Blandade det med creme fraich och hällde över laxen, in i ugnen med det och det blev supergott!
Svar på tråden Recept på lax?