• Freida

Behöver förståelse

Jag sitter och är så ledsen just nu... Jag bor på landet och just denna veckan är jag gräsänka. Jobbar som timvikarie inom vården för tillfället och ibland är det riktigt tufft och jobbigt.

Det har flera dagar bara vräkt ner massa snö... min bil vill inte starta och jag är gräsänka denna vecka.

Jag skulle jobba 17-19 på ett ställe idag oh jag bor ca 1 mil därifrån. Kanske inte så långt men det skulle innebära för mig tt jag skulle skotta hela vägen (ca 200 meter) sedan är det en grusväg som är kommunal, som inte blivit plogad heller. En person som skulle vara barnvakt skulle då hämta mig och sonen (köra ca 2 mil extra) för att jag sen skulle kunna låna bilen (eftersom personen inte kunde hämta mig senare än 14).

Det blir mycket slit och krångel för att alltså få 2 timmars lön...

Jag ringer till jobbet för att förklara detta och i fall de kan få in någon annan...

Möter kalla handen först. Jag känner mig så uppgiven att jag till slut börjar gråta och förnedringen är total.... nu mår jag jättedåligt...behöver lite peppning och förståelse... Är det så konstigt att jag inte ville jobba?

• Svar på tråden Behöver förståelse
  • Rosana

Tycker förresten om din presbild. Den föreställer någon väldigt gullig Glad. Och sånt blir man ju alltid lite glad av.

• Amelie av Paris

Oförstående arbetskamrater är riktigt, riktigt jobbigt! Som timmis känner man sig utbytbar och måste ändå ställa upp i alla lägen, alltid...  Känner med dig!

• Freida

Ja, jag vet juh att du har rätt... men svårt å se ljuset nu... tur att min son är här... att jag måste stanna upp och ge honom omsorg och kärlek

• Freida

Rosana: Ja, han e gullig och han är som sagt den som håller en uppe dåliga dagar

Luna01: Ja, jag är jätteless på detta... att inte känna uppskattning... har lust att bara be dem ringa någon annan nästa gång. Men man behöver juh pengarna.

• Kitsune
    Freida skrev 2011-02-11 11:39:56 följande:
    Tack så hemskt mycket! Ja, jag är en tidig 80-talist och VET hur en del tror... att man ljuger osv... men jag försöker alltid vara så ärlig jag kan! Ofta får man då bakslag... jag kände mig så himla ledsen efter samtalet då hon var först väldigt oförstående och inte ens efter jag blev ledsen mjuknade hon helt utan sa att "ja men vi måste kunna planera" osv... det är väldigt typiskt hur allt hopar sig ibland också

Detta är dessutom en "extratur" som man inte får LAS-poäng för... så det tog emot att ta turen.

Tycker reglerna är helt bakvända!

I morgon är det tänkt att jag ska jobba 7.30-10.30 sen 17-19! På en lördag lär juh inte plogbilen prioriera oss... (en väg med 5 hushåll...)
    Förstår hur det är, när man jobbar som timvikare kan man behandlas på ett annat sätt än annan personal och det finns definitivt andra krav på en, mer stress och oro som kommer med en sådan anställning. Har själv varit timvikarie inom vården även om jag inte upplevde sådan behandling från arbetsgivaren på boendet men uppfattade de som jobbade på bemanningen hade en orättvis inställning till en som timvikarie, vanligtvis när man vänder sig till sin arbetsgivare så vill man bli tagen på allvar men det var tvärtom bemötande som man fick som timvikarie. Jag lämnade timvikariet och vården.
  • Freida

Kirsune: Ja, jag funderar starkt på att göra samma sak... efter liknande behandling flera gånger förr. Man har en klump i magen nästan varje dag...

Men i dagsläget är det svårt att få fast jobb någonstans... i alla fall i hålan jag bor i med omnejd...

• Villimey

Jag blir mer förbanand på arbetsgivaren som ger personal 2-timmars arbetspass.

Jag förstår dig.

• Rosana
    Freida skrev 2011-02-11 13:59:59 följande:
    Kirsune: Ja, jag funderar starkt på att göra samma sak... efter liknande behandling flera gånger förr. Man har en klump i magen nästan varje dag...

Men i dagsläget är det svårt att få fast jobb någonstans... i alla fall i hålan jag bor i med omnejd...
    Ja, det är inga roliga tider precis. Men du kollar väl runt lite ändå? För rätt som det är och när man kanske minst anar det så dyker det upp något. 
  • Mandel

Personligen så förstår jag inte ens hur du har kunnat gå med på ett arbetspass på 2 tim när du har 1mils bilresa enkel väg.
    Och på små vägar?
    Blir det ens några pengar över när bilens kostander och barnvakten är betalda?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Blå damcykel

Inte rimligt att du ska "jobba" flera timmar för att kunna åka till jobbet  och jobba 2 timmar. J-A skitchef!!!

• Freida

Termos: Barnvakten arbetar gratis (farmor) men nej det e sjukt jag vet. Men vaddå "gått med på" som timvik har man inte så himla stort val å jag visste inte att det va snöoväder när jag tackade ja... å det är kanske 7 km eller nått, men det jobbiga är juh att jag inte ens har bil (å det visste jag inte när jag tackade ja) å hade jag åtminstone fått ett trevligt bemötande hade jg kunnat ta det

Svar på tråden Behöver förståelse