tips för bättre äggkvalitet
Hej.
Jag undrar om någon har tips på något man själv kan göra för att förbättra kvaliten på äggen, tex, kosttillskott eller ackupunktur eller nåt.
Vore tacksam för all hjälp.
Hej.
Jag undrar om någon har tips på något man själv kan göra för att förbättra kvaliten på äggen, tex, kosttillskott eller ackupunktur eller nåt.
Vore tacksam för all hjälp.
Kosttillskott bör du fråga kliniken om det är ok att du tar. Själv valde jag att äta extra E-vitamin och D-vitamin inför det här försöket (förutom Aco Kvinna och magnesium/kalcium tabletter). Har även funderat på akupunktur. Slutade med koffein i helgen och ska komma igång med träning i veckan. Vet inte om något av det påverkar kvaliteten på äggen men tänkte testa (har även kollat med kliniken att det är ok).
Tack för ditt svar kelsson.
Påverkar det mycket om man dricker kaffe?
Äter du ingen folsyra, de e de enda som de sagt att jag ska ta.
Jag tror helt klart på akupunktur - men då TCM (Traditional Chinese Medicine) där man behandlar helheten och fertiliteten på individnivå. Nu är det ju omöjligt att säga om det är si eller så, men min ålder är inte den yngsta och det känns som att sannolikheten för att jag ska få dom allra bästa toppenägg man kan tänka sig borde vara låg - men jag hade två sådana och eventuellt fler som ska få ligga tills imorgon och mogna till sig ännu mer. Sedan vet ju inte jag hur det hade sett ut utan behandlingar - men det är för många jag har hört talas om som lyckats både vid IVF och utan IVF (som trott att dom behövt IVF) för att det ska vara en slump för mig.
Däremot sjukvårdens akupunktur ser jag mer som en behandling för att man ska må bra. Där har man ju mer "recept" och sätter samma på alla.
Tack sunseed.
Ska absolut kolla upp det, hoppas bara de finns nån i närheten som gör detta.
Är detta ditt första försök o hur många ägg fick du?
Det är mitt första försök och jag har kört korta versionen (jag tålde inte nässprayen).
Dom fick ut 9 ägg, 6 blev befruktade till dagen efter och det blev långtidsodling.
4 överlevde tills idag varav två var i absoluta tipptoppkvalitet enligt läkaren, det kunde inte bli bättre. En hamnade i frysen direkt och ett i mig. De två som var kvar ska dom odla tills imorgon så får vi veta om fler fryses ner.
Det är ju inga mängder av ägg, men jag är inte yngst i stan och det verkade ändå vara en väldigt stabil skörd jag har fått för att vara första gången.
Nu är jag ju inte alls säker på att det här tar sig. Men annars kommer vi att försöka hemma under ett par månader och köra stenhårt med TCM-akupunktur parallellt. Lyckas det inte då köper vi ett försök med frysisen framåt hösten.
Stort lycka till med detta du fått tillbaka nu, håller tummarna för dig.
Låter som ett jättebra resultat.
Denna behandlingen vi gjorde nu fick de ut 6 ägg varav bara ett blev befruktat o då gjordes till o med ICSI.
De lilla ägg jag fick tillbaka var ej toppkvalitet heller så denna gången vill jag verkligen försöka att göra allt jag kan för att kanske få ett bättre resultat då jag inte heller e 20 år.
Jag äter inte extra folsyra då Aco kvinna innehåller redan det. Jag har fått 2st tidiga MF därför har jag slutat med koffein för jag läste att koffein kan öka risk för missfall. Hos oss är det främst manlig faktor så jag har satt mannen på kur med 60mg zink o 5mg folsyra om dagen! Han får inte heller få någon koffein i sig 
Jag är så glad, jag hade beställt en omgång med TCM-akupunktur inför ET igår och som bonus svullnade min gigantiska hormonmage av rejält direkt efter behandlingen. Jag kunde knäppa jeansknappen när jag gick därifrån och magen är mycket mindre även idag. Liten är den ju inte, men om man jämför med helgens gigantiska kula så... Även om jag har gått många gånger på behandlingar för min skadade rygg och VET hur bra det är så blir jag lika förundrad varje gång någonting fungerar. 
Då e de bara att sluta med kaffe oxå då, ibland kan jag inte låta bli att känna mig så trött... varför ska det krävas så mycket av vissa o vara såå svårt. Å andra uppskattar inte ens vilket mirakel de faktiskt e att bli gravid..
Ska absolut kolla upp TCM-akupunktur oxå.
Tack för alla era bra tips.
Nu håller vi väl tummarna för plus!!