• ice

tips för bättre äggkvalitet

Hej.
    Jag undrar om någon har tips på något man själv kan göra för att förbättra kvaliten på äggen, tex, kosttillskott eller ackupunktur eller nåt.
    Vore tacksam för all hjälp.

• Svar på tråden tips för bättre äggkvalitet
  • ice

Tyvärr Kelsson.
    Min finns ända nere i Småland, men det måste ju finnas ett jätteutbud i Stockholm.
    Kolla bara efter TCM-akupunktur så hittar du säkert nån braGlad
    Där kom svaret på colourfuls fråga oxå.
    Kram på er alla

• Sunseed
    ice skrev 2011-02-17 09:46:55 följande:
    Va roligt för dig. Fantastiskt resultat juGlad
    När har du TD? Håller tummarna jättehårt för dig.
    Jag var på min första akupunkturbehandling igår... har hittat världens mysigaste tjej o hon verkar superduktig, hoppas nu att de ska ge resultat oxå.
    Annars händer de inte så mycke för mig, har en telefontid med läkaren den 2e mars, får se va de säger om nästa behandling.
    Kram
    Det är långt kvar till TD. Jag har testdag på ruvardag 13, och det är 27/2. Jag är på ruvardag 3 idag så tio dagar kvar. 

Kul att du hittat en terapeut du känner förtroende för och att ni får det resultat du önskar!
  • ice

Lycka till med ruvandet, den 27 kommer snart.
    Är så tacksam för tipset om akupunkturen, tror mycket på det.

• Sunseed
    ice skrev 2011-02-17 12:40:24 följande:
    Lycka till med ruvandet, den 27 kommer snart.
    Är så tacksam för tipset om akupunkturen, tror mycket på det.
    Ja, om inte annat så är man värd att må gott i den här processen, och det kan verkligen akupunkturen hjälpa till med. Hjärta
  • ice

Hej alla tappra.
    Kelsson- har du hittat nån bra tcm-akupunktör?
    Sunseed- hur går det med ruvningen?
    Kram till er alla

• Kelsson1

ice: Har inte ens hunnit söka Skrattande, har i helgen legat med mördande huvudvärk (3:dje helgen i rad). Får se om det är bättre nästa helg så jag hinner sitta o söka i lugn o ro...

• ice

Fy va tråkigt... Hoppas du känner dig bättre idag. Lycka till

• Sofia71

...hon är förresten i Kina just nu 2-3 veckor, men om du kan vänta lite så är hon helt fantastisk!

• Heureka

Har inte läst tråden, men med tanke på att man föds med samtliga ägg borde man inte kunna påverka kvaliteten på dem. Alltså tror jag inte att man kan påverka äggen, däremot är jag övertygad om att man kan påverka möjligheten för ägget att fästa och delas korrekt. Har dock inget direkt recept på hur det ska gå till.

Men när vi skulle genomgå IVF så åt jag folsyra, Kvinna vitamin och magnesium. Drack inte heller kaffe alls.

Lycka till

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Sofia71

Heureka: Vi föds med alla "anlag" till ägg - de är ju inte färdiga - så jag är fast övertygad om att det går att påverka kvalitén under tillväxten. Det tar 3 månader för ett ägganlag att bli färdigt ägg så därför måste man behandla t ex med TCM lika många månader innan man t ex ska göra en IVF för att kunna påverka kvalitén maximalt... 

• Heureka

Ok, ja är det så, så är det väl bara att försöka med allt man kan. Ska absolut tänka på det inför kommande syskonförsök.

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Zinfandel

Sofia - vad gjorde du för nå målet? Har du andra tips än TCM för att förbättra kvalitén? Hur levde du under dina förra IVFer?

• Cathy

Hej tjejer!

Får jag bara hoppa in här och säga att jag också tror att man kan påverka äggen! Vi föds med ett visst anlag som tyvärr med åren blir sämre och sämre men det går att påverka de antrala äggblåsorna. Det viktiga verkar vara förhållanden inne i äggblåsan. Har surfat i ämnet (follicular fluid) och hittat bl a denna artikel.

http://www.rbej.com/content/7/1/40

Har också hittat en undersökning där man provat melatonin och en annan där man provat DHEA.
    DHEA är ett viktigt hormon som tyvärr inte säljs i Sverige (kanske kan man få det utskrivet, vet ej) men som många kvinnor testar i USA. Det verkar förbättra kvaliteten..

KRAM

• Sofia71

Zinfandel: Jag läste om en tjej här på FL som gått hos en TCM'are här i Stockholm i två månader inför sitt sjätte IVF försök och blev spontant gravid! Testade därför hennes nålar och kinesiska örter i två månader innan vårt sjätte återförande och då fick vi vår dotter! Eftersom hon var en frysis hade ju inte nålarna och örterna något med ägget att göra men förmodligen var min kropp i bättre balans inför återförandet än vad den varit tidigare.
    Jag har tur och har bra kvalité på mina ägg vad det verkar men vet att många som har dålig äggkvalité går till henne för att förbättra den inför IVF...

Svar på tråden tips för bättre äggkvalitet