• essemia

Välling som är gluten och mjölkfri?

Vi har gjort sk patch-test och det visade dig att vår tjej är allergist mot både mjölkprotein och olika sädesslag, samt soya. Så nu ska vi testa att utesluta detta ut hennes kost ett par månader och se om det blir bättre (hennes allergi har yttrat sig i att hon blivit förstoppad).

Vanlig mat tycker jag att jag har koll på, och det finns ju en del burkar som är fria från både mjölkprotein och "gluten" (det är INTE gluten, det har de kollat men om jag går efter glutenfri kost så täcker det in det vi ska undvika). Mitt problem är vad jag ska hitta på till frukost och kvällsmat. Hon brukar få välling på kvällen (och ev om hon vaknar på natten) annars gröt till frukost. Hittar inga fullgoda ersättningar, Sinlac-gröten vägrar hon.... och mjölkersättningar som Pepticate och Althera blir hon inte så mätt på. Har för mig att jag tidigare sett risvälling och majsvälling men tyckts inte hitta det längre...?

Tips? Kan tillägga att hon är 1½ år.

• Svar på tråden Välling som är gluten och mjölkfri?
  • Cocco

Du kanske kan göra lite välling på panama minutris? Det är egentligen en gröt men om man gör den väldigt lös borde det fungera som välling.  Även polenta borde fungera att göra välling på.

• Cocco

Du får alltså göra på althera+polenta/panama för att få en ok sammansättning näringsmässigt.

• essemia

Polenta? Okey, det får införskaffas! Tack för tipset. Kan man fortfarande göra "vällingen" instant eller måste det kokas upp för att tjockna?

• Jaramla

semper har både risvälling och majsvälling men jag är ganska säker på att båda innehåller mjölk tyvärr.  man kanske kunde koka egen på risdryck? jag vet att jag sett en variant på mannagryn gjord på hirs (tror jag det var) i en ekologisk affär. stora hälsokostaffärer, gärna med stor vegan-kundkrets, brukar vara bra ställen att handla på! boveteflingor finns ju också, kanske går att göra något med?

• miracle maker

Jag gör välling på havremjölk och sinlac-pulver till min dotter och det är både hon och dietisten nöjda med. Sinlacen blir ju inte lika söt och klistrig i välling som i ren gröt så kanske kan hon acceptera den i vällingform? Om hon inte tål rent havre kan du ju testa att göra den på rismjölk istället.

Pama minutris är nog svårt att få så pulveriserat att det går att dricka ur flaska. Min dotter vill inte ens äta gröten pga att den blir så "kornig". Jag har försökt mixa riset innan men inte lyckats få det tillräckligt slätt för att hon ens ska vilja äta det. Men med en bättre mixer kanske det funkar ;-D

Hoppas du hittar något som funkar!

• essemia

Tack för alla tips! Ska nog testa det där med sinlac och rismjölk så får vi se om hon gillar det!

• ELI 79

Var försiktig med sinlac bara för den innehållet sojasläktingar vilket många sojaallergiker även är allergiska mot

• Smulan87

Min kompis son är 21 mån som min son. Han är mjölk/laktos/gluten/soya och vete allergisk. Och han dricker enagos välling

• essemia

Smulan87: Enagos välling finns aldrig i de butiker jag har runt mig, det är alltid tomt på hyllan där den ska stå. Istället står där en lapp med texten att de har problem med leverantören eller något sånt. Var hittar du din? Har kollat min Ica nära, Konsum, Kvantum och Maxi.

Svar på tråden Välling som är gluten och mjölkfri?