• Badabing

Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?

Jag kan inte förstå att det blivit poppis med tant och gubbnamn på barn.
    Tage, Folke, Signe, Greta, Rune...usch.
    Snart börjar väl dubbelnamnen komma igen.
    Rose-Marie, Kurt-Arne, Sol-Britt osv.

• Svar på tråden Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?
  • Badabing
    DenNamnbitne skrev 2011-02-15 16:08:43 följande:
    Folke och Gunnar är gudomligt vackert på barn. Bland de allra finaste namnen. Jag kan knappt säga Cevin, Vanessa, Tindra eller Tuva utan att sätta i halsen. Urk...
    Haha. Gunnar. Du skojar förstår jag.
  • La Lola

Smaken är som baken.
    Tack o lov!

/ Mamma till 2 barn med tant-namn

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Astarte

Jag tänkte på det i kyrkan för ett tag sedan. Prästen läste upp avlidna och döpta i församlingen, och tre gånger var det samma namn som kom upp. Minns inte vilka.

• DenNamnbitne
    Badabing skrev 2011-02-15 16:09:29 följande:
    Skulle Gunnar vara ett skoj? Vi lever på olika planeter.
  • Boza

Det är ju underbart att folk tycker olika eller? Annars hade ju alla ungar hetat samma sak:) Min son heter Åke efter min morfar, min bästa väns söner heter Goliat & Ikaros:) Jag skulle aldrig drömma om att döpa mina barn till något sådant och hon skulle aldrig kunnat döpa sina till Åke eller Sune tex, bara bra att vi slipper slåss om namnenGlad. För övrigt så fattar jag inte varför man överhuvudtaget bryr sig? Jag skiter väl i vad andras ungar heter, har nog med "riktiga" grejer att fundera överFlört

• Ellieott

Men kära nån, så har det varit i alla tider! Min mormor trodde inte sina öron när mamma berättade att min syster skulle heta Amanda för 21 år sen, det var ju ett äkta TANTNAMN!

• Astarte
    Badabing skrev 2011-02-15 16:09:29 följande:
    Gunnar är ju fint! Jag tänker på kompisen i Rasmus på luffen!
  • snorppan

Jag måste skratta lite Skrattande Har dessa kärringar och gubbar aldrig varit barn då?
    Ett namn är just ett namn och följer med en livet ut så det passar både barn, ungdomar, vuxna och kärringar och gubbar Flört

Älskar dig för evigt min dotter, du är så saknad.
  • Ragnar

Tycker att de så kallade gubb- och tantnamnen är mycket finare än de nya modenamnen. Jag har lite svårt för tex. Tindra, Engla, Noa m.fl. Fast om 70 år kommer nog de namnen att vara gubb- och tantnamn och vara överrepresenterade på ålderdomshemmen.
    Mina barn heter Ragnar och Marta som jag antar är gubb och tantnamn. Fast vi bor på Island och här är det vanliga namn som förekommer i alla generationer. Särskilt Ragnar är väldigt vanligt.

• 8Viola2

Träffade ett barn i helgen som heter Holger!
    Kändes konstigt för mig då jag haft en lärare med det namnet.

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
Svar på tråden Varför kärring och gubbnamn på dagens barn?