Inlägg från: Badfantasten |Visa alla inlägg
  • Badfantasten

Gastric Bypass (GBP)

Första tuggbara efter op blev en nypotatis som sattes sig i strupen för ngr sekunder. Så gott efter 6 v flyt...

• Badfantasten
    Benjamin82 skrev 2011-03-20 22:12:43 följande:
    hej. jag bara undrar lite om denna operation är
    1. hur är det med överskotts hud kommer det va mycket?
    2.hört att denna operation gör att man mår väldigt dåligt psykist stämmer detta?
    3.om man får en massa överflöds hud kan man få hjälp för detta?

skall till läkaren 31 mars och prata får se vad han säger. om jag får den eller ej

mvh
    1: Individuellt. Beror inte bara på antal kilo man går ner. Jag fick "bara på magen". Viktnedgång 35 kg, nu norrmalvikt
    2: Jag mår toppen, har aldrig mått så bra. Pigg, nöjd med min viktnedgång, mycket ork/energi
    3: Jag fick det genom landsting (GBP privat som betalades själv). Remiss från Vårdcentralen skickade till sjukhuset 1 år efter GBP och bukplastik utfördes 4 v senare genom landsting.
  • Badfantasten

"Ny- gammal"... varit borttrest och av någon anledning hittade jag bara tillbaka till de andra "gamla trådarna". Ny för mig alltså.... Mycket att läsa här.... 175 dagar

• Badfantasten

Klart du slipper agraffer vid allergi. Glöm bara inte påtala det mer än en gång....så du får andra suturer istället

• Badfantasten
    Gruffalo skrev 2011-05-10 07:12:12 följande:
    Ni som redan har opererats, hur snabbt känner man sig ok i kroppen. Hur länge har man ont "i" magen och hur snabbt kan man börja leva som vanligt med promenader, lämna-hämta på dagis osv?
    Massor av frågor snurrar i mitt huvud nu!
    Efter GBP operationen var jag uppe på benen ganska direkt efter operation. Klart lite trött men kunde utan problem hämta, lämna på dagis. Men inga lyft.
    Att få i sig soppa + dryck tog så otroligt lång tid. Kommer ihåg att 1 dl soppa kunde ta 30 min med tesked att få i sig. Därför var ju barnen på dagis som vanligt för första veckorna handlade det mycket att då få i sig tex 1 dl, gjorde något annat 30 min, sen soppa/dryck 30 min, gick en liten runda, soppa/dryck 30 min. Jag den tiden kretsade runt soppa/dryck.
    Sen när jag började äta mjuk mat/pure gick det smidigare och efter 6 v började jag jobba som vanligt. En del "får" börja äta tidigare, jag åt flytande i 4 v, sen mjuk mat ngr veckor.
    Kan idag äta allt, mår toppen med min normalvikt. Lever i stort sett normalt liv.
    Lycka till alla som är på gång med op
  • Badfantasten
    Nojnen skrev 2011-05-11 11:59:36 följande:
    Hera78: Tack för bekräftelsen!! Jo, det är ju så att man måste behandla huvudet innan man behandlar kroppen, hur ska man annars komma till "rätta" med sina problem. GBP är ingen quickfix, som du skriver. Det handlar om hårt arbete och en livsavgörande beslut! Min op gjorde jag i slutet av okt-09 och har mått otroligt bra efter denna. Bebben däremot trivs bra i sin lilla enrummare och verkar inte vara på G ännu. Men det gör ingenting, han kan stanna där om han vill, så länge jag slipper bära på honom till han är 20 år eller så...
    Oj... dig kände jag igen!! Grattis till beben som är på väg ut i det fria... Jätte Kul.
  • Badfantasten
    HelenN skrev 2011-05-12 07:20:28 följande:
    Ja det uppskattas säkert, även om man kan ha svårt att ge exakt tid från början. Glad
    Jag berättade också mina planer för min arbetsgivare. Bytte dock arbete strax efteråt och det var väl inte direkt det första jag berättade, att jag nydligen opererats. Blev lite "tissel och tassel" bakom min rygg pga viktnedgången i början. Som tur var det bra arbetskamrater som ganska direkt frågesatte mitt viktras då de blev oroliga och min storlek på tallrik.... Klart de undrade hur man kunde rasa i vikt i den takten.
  • Badfantasten
    Tinzi skrev 2011-05-13 13:57:16 följande:
    Hej hopp! Här står det nästan still  vikt, rasad eju nästan 40 kg på några månader, nu rör det sig inte neråt alls sen 5 veckor. Är kroppen i vilofas/chock kanske? borde komma i gång med träning så fort jag hinner inser jag ju. kanske är därför :)

Sen undrar jag om någon mött problem vid bukplastik? samt om NÅN fått godkänt för bröstlyft? för här hänger det som aldirg förr, och det är så svårt att hålla sig ren/fräsch...får börja spara pengar till lyft, för får nog problem snart...
    Remiss för bukplastik skickades från min Vårdcentral till Sjukhuset. Blev godkänd och bukplastiok opererad. Alltså mötte jag inga hinder, däremot tiden efter op var tuff de första 4-6 v. Resultatet blev kanon, supernöjd men det var otroligt tufft med smärta, svårt att gå/andas utan min gördel. Svårt att resa mig från sittande/liggande. Kunde gå korta sträckor bara.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)