Inlägg från: Badfantasten |Visa alla inlägg
  • Badfantasten

Gastric Bypass (GBP)

Moflo skrev 2011-10-11 13:02:59 följande:
    Nu tänkte jag dessutom betala min op själv, så jag hoppas verkligen att de inte säger ifrån. Mitt BMI ligger "bara" strax över 35 så därför är jag rädd att bli nekad, även som privatpatient.
    Jag var till min läkare på VC i början på september, hade precis som du förberett världens tal, men han skulle skicka en remiss direkt. Han skulle bara avvakta provsvaren från ämnesomsättningen m.m., men hittills har han fortfarande inte skickat remissen, tydligen så har han varit på semester.
    Men sen har jag också insett att det ska mycket till innan man får en gbp av landstinget med ett så lågt BMI, har inga följdsjukdomar att hänvisa till mer än ont i knän och rygg. Och dessutom så hade Cavalio (som opererar privat på Ersta) en drive just nu där man "endast" behövde betala 109.200:- istället för ordinarie drygt 135.000:-, så jag ser det som en investering i min hälsa.
    Skulle få svar senast torsdag morgon, alltså inom 48 timmar. Tur att man har barn, jobb och en massa hushållsarbete så slipper man tänka så mycket på det.
    Lycka till. Jag opade mig också med liknande BMI och bekostade op själv. Fick däremot bukplastik året efter genom landstinget. Lycka till
  • Badfantasten
    Moflo skrev 2011-10-11 20:16:04 följande:
    Intressant! Jag funderade faktiskt på det, men trodde inte att landstinget bekostade sånt om man hade gjort sin op privat, men då kan det ju vara värt att försöka om det nu skulle bli aktuellt.
    Jag bad en läkare på min vårcentral skicka remiss till sjukhuset och det var inga problem. Läkaren på plastik ansåg att om jag bekostat min gbp själv, ställde de upp med bukplastiken.
    Hade nog "tur" då andra nekats har jag läst här på FL.
  • Badfantasten
    EmmaHenke skrev 2011-10-13 09:19:48 följande:
    Är det någon i denna tråd som har ångrat operationen ?
    Inte en sekund! Så glad att jag gjorde det
    Moflo skrev 2011-10-13 11:04:43 följande:
    Jaaa, har fått ett första godkännande från kirurgen och ska på utredningsbesök på Ersta den 11 november! Är så himla glad!

När har ni berättat för familj/vänner/arbetskamrater? Helst skulle jag bara vilja berätta för alla nu och dela min glädje, men samtidigt så finns det ju faktiskt fortfarande en liten risk att kirurgen säger nej så man kanske ska vänta tills man har ett op-datum, eller? Haha, känns lite som när man väntade barn, när ska vi berätta?
    Bara närmsta familj, vänner berättade jag för att jag skulle på bedömning, redan den dagen fick jag min op tid. Jag berättade för väldigt få vänner att jag skulle göra op. Först i efterhand fick de veta. Grannar och mer ytliga vänner har jag inte berättat för. Bara tackar för komplimangen om att jag gått ner i vikt.
    Jag berättade inget på mitt dåvarande arbete, som tyvärr resulterade i oro bland mina kolleger om att jag skulle vara sjuk... Berättade då jag fick vetskap om att folk var mkt oroliga. Tack för omtanken :)
  • Badfantasten
    Badfantasten skrev 2011-10-13 11:44:04 följande:
    Inte en sekund! Så glad att jag gjorde det
    Moflo skrev 2011-10-13 11:04:43 följande:
    Jaaa, har fått ett första godkännande från kirurgen och ska på utredningsbesök på Ersta den 11 november! Är så himla glad!

När har ni berättat för familj/vänner/arbetskamrater? Helst skulle jag bara vilja berätta för alla nu och dela min glädje, men samtidigt så finns det ju faktiskt fortfarande en liten risk att kirurgen säger nej så man kanske ska vänta tills man har ett op-datum, eller? Haha, känns lite som när man väntade barn, när ska vi berätta?
    Bara närmsta familj, vänner berättade jag för att jag skulle på bedömning, redan den dagen fick jag min op tid. Jag berättade för väldigt få vänner att jag skulle göra op. Först i efterhand fick de veta. Grannar och mer ytliga vänner har jag inte berättat för. Bara tackar för komplimangen om att jag gått ner i vikt.
    Jag berättade inget på mitt dåvarande arbete, som tyvärr resulterade i oro bland mina kolleger om att jag skulle vara sjuk... Berättade då jag fick vetskap om att folk var mkt oroliga. Tack för omtanken :)
    Anledningen till att jag höll det "hemligt" var nog att slippa adras åsikter och komentarer då jag var så fast bersluten om att jag ville göra op
  • Badfantasten
    MizzPiggy skrev 2011-10-25 20:04:13 följande:
    Zanna80: grattis va roligt!

Fråga till er som är opade, speciellt
    Om de är någon som opats på Ljungby eller jobbar i vården: hur länge sjukskrevs ni?
    Har hört allt mellan 2-6 veckor beroende på vad man har för jobb, är
    Lite orolig att skicka tillbaka innan jag år redo.

Sen undrar jag, är det ALLA opade som tappar MYCKET hår ? Jag har jätte långt tjockt hår och min stora skräck är att tappa så mkt att jag måste klippa kort :'( vill inte!
    Får ni tillbaka håret sen??
    Jag tappade mkt hår efter ngr månader efter op. Det var jobbigt men jag behövde inte klippa mig. Succesivt kommer hårväxten tillbaka. Men det tog nog närmare året om jag inte minns fel...
  • Badfantasten
    BinniBoo skrev 2011-10-26 11:30:54 följande:
    Att man blir gluten/laktosintolerant??
    NEj, att tarmarna gör lite "uppror" .7 v efter op är ju inte jätte lång tid och jag upplevde att första månaderna reagerade magen/tarmarna på en del kost. Det är ju dock en stor op och kroppen måste vänja sig. Tugga långsamt
  • Badfantasten

Just det... första fyllan efter op... Haha.
    Jo, jag var mer lätt påverkad. Men då hade jag även hunnit gått ner en hel del...
    Fest hos grannarna. Kanontrevlig kväll... minns dock inte att jag gårr hem .....

Ta det lugnt tjejer

• Badfantasten
    MizzPiggy skrev 2011-11-08 22:34:18 följande:
    En fråga till alla er igen, hur länge blev ni som jobbar innom vården sjukskrivna?
    En vän i samma län , men som ska opas på annat sjukhus än mig , och som oxå jobbar innom vården blir enbart sjukskriven i två veckor !! Sen får hon eventuellt sjukskrivning på halvtid om hon behöver men inte mer på heltid. Jag kommer känna mig jätte stressad om det ska va så för mig med! ( ska inga och kolla imorgon) jag kommer aldrig orka med mitt vårdarbete så snart efter.
    Jag har fått för mig av andra jag pratat med att 4 veckor är normalt?? När man jobbar i vården. Ush nu känns det inte bra :(
    Jag blev sjukskriven direkt 4 v efter op. Arbetar inom sjukvården
  • Badfantasten

Nu ngr år efter operationen kan vågen lätt helt plötsligt peka upp något kilo. Upplevde att när jag gått ner till normalvikt, höll jag den vikten stabilt rätt länge oavsett om jag unnade mig lite extra gott ibland. Men nu får jag minsann anstränga mig för att inte gå upp. Helt plötsligt har jag gått upp 2-3 kg och då får jag verkligen tänka på vad jag äter. Även mängden mat har blivit något större än tidigare. Så nu är det till att ta tag i detta.....

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)