Inlägg från: Badfantasten |Visa alla inlägg
  • Badfantasten

Gastric Bypass (GBP)

Naemi skrev 2011-05-15 20:06:24 följande:
    Hej på er!
    Ni som opererats: Hur fort efter operationen kunde ni återgå till ert arbete?

Jag arbetar som läkarsekreterare och hoppas att det ska räcka med två veckor för mig, som ju inte har något fysiskt ansträngande arbete.
    4 v.
    Jag är sjuksköterska. Fysiskt sätt var jag stark efter 2 v, men att få i sig soppa tog så otroligt lång tid. Att få i sig soppa med tesked (1 dl) tog ca 30 min. Sen vila 30 min, 30 min soppa, gick en runda, soppa 30 min.
    Jag åt flytande 4 v. Vet att en del äter pure/mjuk kost redan efter 2 v el tidigare. Jag hade det lite svårt i 4 v, sen var det ok att äta mjuk mat
  • Badfantasten
    eya skrev 2011-05-16 22:55:42 följande:
    Hej igen!

Frågade förut om tiden innan op. Men ingen  har svarat så jag försöker igen.
    Veckorna innan op. Får man bara dricka flytande, eller får man "fuska" med frukt eller liknande?
    Jag åt flytande kost i ca 3 v. Åt lite gott  (kräftor) som "fest mat before" 2 dagar innan op bara för att få njuta. Då hade jag dock gått ner de kilo jag skulle (6-8 kg) och unnade mig det. Fettlagringen  runt organen (levern minskar) är det ju mest väsentliga att minska, så skulle du någongång äta en frukt eller liknande är det ju helt ok vad jag tror. Har läst att en del bara flytit 1 v, eller fått äta annan diet bara de tappar i vikt.

Lycka till!
  • Badfantasten

BMI 36 före op. Betalade min op själv.

Var viktstabil ca 6-8 månader, bukplastik op 1 år efter GBP op. Gick alltså väldigt snabbt från GBP- viktnedgång- Bukplastik.

Lycka till med de sista kilona

• Badfantasten
    Full av förhoppning skrev 2011-05-22 12:39:02 följande:
    i skåne får man hjälp med bröst och mage om man uppfyller kriterierna. Häng på minst 3 cm och besvär med eksem och svamp gäller för magen + viktstabil i minst 6 månader.

för brösten är det olika mått  på hänget under bröstet, mått från gropen mellan nyckelbenen till bröstvårtan och volymen som avgör om man får ett lyft eller förminskning beviljad.

gjorde min bukplastik den 17e... så för 5 dagar sedan. Svullen som om jag vore gravid i fjärde månaden men det blir säkert bra i slutändan., Har fortfarande drän som förhoppningsvis dras på tisdag så jag känner mig rätt orörlig och går som en 90 årig gumma. Pratade om alla hudreduktioner man skulle göra innan detta, men man fattar inte hur tufft det är och hur svullen man blir..... det är jobbigare än man tror om man inte har en väldans tur. Men förhoppningsvis väl värt det i slutändan.
    Jag gjorde min bukplastik också i Skåne (Malmö, UMAS). Tuffa veckor men mycket smärta, dålig ork. Gick illa, svårt att vara utan gördeln den korta stunden i duschen... men det ÄR VÄRT DET! Svullnaden la sig och resultatet blev kanon. Krya på Dig!
  • Badfantasten
    Full av förhoppning skrev 2011-05-23 09:17:15 följande:
    Tack... gjorde min på akademikliniken och igår kunde jag se i spegeln (trots att jag är svullen som om jag vore gravid i fjärde månaden) att resultatet kommer att bli SKITBRA!! Hon har gjort en sån fin navel som liksom går in som en grop och .... ja sidorna vetifan om de blir så kanon, men det blir bra ser jag nu Känns genast mkt bättre.

Tror jag kommer känna STOR skillnad när dränen är borta och förhoppningsvis är det i morgon. Känner mig hyfsat rörlig nu och mycket piggare och deppigheten jag kände har lagt sig (den var mkt pga resultatet som jag inte kunde se pga svullnaden och missformning av att ha legat två dygn på rygg)

Får jag se ditt resultat?? Har du nåt foto på hur det såg ut dagarna efter medan det var svullet mm, .... upplever att mitt är mer svullet än alla andra jag har sett :-/
    Jag ska försöka hitta korten efter bukplastiken. Var ordentligt blå, och fick ha dränen kvar 1 v pga blödning. Fick tyvärr en infektion precis över "kissen" så där blev en liten ärrbildning men övriga snittet blev fint. Inget syns utanför bikinin.

Bild kommer..  :)
    Hur länge ska du ha gördeln. Jag kommer ihåg att jag hade svårt "att släppa" den, kändes som den höll i hop mig..Haha..
  • Badfantasten
    Full av förhoppning skrev 2011-05-23 16:32:02 följande:
    8 veckor ska jag ha kvar gördeln ... fast öppen på natten när jag sover. Jag är lite blå på höger sida under snittet... vet inte exakt var dränslangarna sitter inuti men det känns som det är där och det är där det gör mest ont. I övrigt är jag inte så blå.... bara enormt svullen.

I morgon dras dränen förhoppningsvis och då har jag haft dem en vecka. Fick också en blödning ju och två påsar blod.
    Hoppas du blev av med dränen. Kommer ihåg att de skavde och att de blev betydligt lättare att röra sig mer fritt när de var borta.

Vi har en röra bland foto i datorer mm.. hittade inte de fotona direkt efter op. Men de kommer väl fram såsmåningom.
    Ha det så gott!
  • Badfantasten
    Moa f skrev 2011-05-25 07:54:04 följande:
    Hej, jag har gjort en Gastric Bypass operation för ca 7 månader sen. Har gårr ner 35kg ungefär, men nu stannat till. Är rädd för att jag kanske har börjat äta lite för mycket..?
    jag gick ner 30kg innan operationen och läkarna sa att det kunde göra att jag går ner långsammare efter.
    jag har även börjat att träna och de kan ju också vara en anledning.
    Någon som stött på samma problem att det bara stannat till efter va 6 månader?

Sen undrar jag också en sak om kolsyra. I ramlösa t.ex. De sa till mig att jag inte fick dricka något kolsyrat på länge och att kanske aldrig igen skulle kunna, så jag har inte vågat testa. men nu har det ju gått väldigt länge och jag saknar kolsyran. Någon som vet eller som kanske dricker kolsyrad dricka som vanligt?

Väldigt tacksam för svar.

MVH Moa
    Jag har kunnat dricka kolsyra utan problem. Iband kan jag inte "dricka så fort"/låser sig för ngr sekunder när jag dricker kolsyra , men och andra sidan är ju magsäcken mindre så det är ju naturlig förklaring.
    Reagerar inte på varken dryck el mat. Kan äta allt men mindre givetvis.
    Mjukglass är väl något jag dumpar på, men det klarar jag mig utan :)
  • Badfantasten
    Maddisen80 skrev 2011-05-27 11:47:13 följande:
    Hej okis så man måste vänta i 2 år med att ta hopp de de var länge.

Jag gjorde buplastik 1 år efter GBP operationen, var viktstabil 6 månader. Lite olika vad bestämmelserna säger på de olika landstingen.
    Efter att remissen för bukplastik skickades från min vårdcentral hade jag turen hatt komma in på op efter 4 v pga ett återbud.

• Badfantasten
    Maddisen80 skrev 2011-05-27 22:20:05 följande:
    Hej var opererades du ? jag ska opereras i ersta.
    Det var ju tur att du fick komma så snabbt,
    Malmö. Ska du opereras snart?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)