• MrC

Gastric Bypass (GBP)

abeautifulday skrev 2011-12-28 21:39:25 följande:
    Jag har följt den här tråden ett tag men inte skrivit något tidigare. De allra flesta här verkar väldigt nöjda med sina operationer, men jag skulle vilja läsa om mer statistik kring operationerna, hur de fungerat i det långa loppet, hur många som dra med jobba komplikationer osv osv. Är det någon som vet var jag kan hitta sådan information?

www.regndroppar.com/forum/viewtopic.php

Scandinavian Obesity surgery Registry, SOReg, är ett skandinaviskt kvalitetsregister för obesitaskirurgi. Hittills används registret enbart av svenska sjukhus men Norge arbetar på att ansluta sig. Ett gemensamt kvalitetsregister bidrar till att utveckla vården så att kvalitén höjs och behandlingsmetoderna utvecklas och förbättras. Kirurgin för obesitas ändras och utvecklas hela tiden och registret bidrar till att man kan utvärdera dessa förändringar på ett systematiskt sätt. SOReg drivs av Svensk Förening för Övre Abdominell Kirurgi (SFÖAK) med stöd av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

För dig som patient innebär kvalitetsregistret att vissa uppgifter som rör din obesitasoperation, samt besöken före och efter denna, registreras i en databas. Uppgifterna kommer från din journal inklusive de frågeformulär du besvarat. De uppgifter som ingår i registret utgör en mindre del av alla de uppgifter som finns i din patientjournal. Exempel på uppgifter som ingår är ålder, vikt, förekomst av överviktsrelaterade sjukdomar såsom diabetes och högt blodtryck, operationsmetod, komplikationer och svaren på de frågeformulär som du besvarat.

Registrering sker innan operation, vid operationen samt 6 veckor, 1, 2 och 5 år efter operationen. Samtliga uppgifter som registreras behandlas med samma sekretess och säkerhet som din journal på sjukhuset. Uppgifter där du kan identifieras används enbart för kvalitetsutveckling vid den klinik där du fått din behandling. På nationell nivå görs sammanställningar och analyser men då är alltid dina personuppgifter borttagna. Uppgifterna kan komma att samköras med socialstyrelsens hälsodataregister och användas för forskning men då är dina uppgifter anonyma. Du har rätt att själv ta del av de uppgifter som finns i registret och att få dina uppgifter korrigerade eller borttagna om du så önskar. Du har också rätt att avstå från att delta i kvalitetsregistret utan att det påverkar din vård och behandling.

Läs rapporten på 42 sidor ->
    www.ucr.uu.se/soreg/index.php/dokument/cat_view/58-dokument/57-arsrapporter
    abeautifulday skrev 2011-12-28 21:39:25 följande:
    Skälet till att jag frågar är för jag att jag jälv har börjar fundera i OP-banor. Jag är 28 år och väger 120 kilo och har hela livet kämpat med min vikt och både vägt mer och mindre i perioder. Jag har tappat tron på möjligheten att gå ner i vikt och sedan bibehålla vikten men jag vill leva ett liv där min vikt inte hindrar mig från att leva fullt ut.

Jag har en vän som ska opereras i vår och med hennes beslut väcktes mina tankar på en operation. men jag känn rmig livrädd. Vad innebär en operation i praktiken, hur ser ert liv ut nu, som skiljer sig från en icke-opererads? Hur var den första tiden? Händer det att man inte går ner så mycket i vikt, även efter operation? och kanske framföralltm hur ser statistiken ut för bibehållen viktnedgång efter 5-10 år?

Många frågor, hoppas ni vill bena lite i dem.
    Glad
    För mig har skillnaden inneburit att jag inte kan äta som förr. Portionerna är mycket mindre, kan inte äta snabbt, kan inte äta för mycket socker, fet eller iskalla saker. Man mår illa och väljer automatiskt att undvika det. Man blir helt enkelt tvingad till att ändra sig. Sämst är att inte kunna dricka så mycket till maten.
    Jag får sockerrush av 3-4 karameller eller chokladbitar osv.

Operationerna har utvecklats och alla går ner, går i princip inte att misslyckas.
    Om du gör op så kommer du först att gå ner 5-10 kg före op, sen 10 kg till första 3 veckorna och efter det lite trögare tills du når ca 25 i BMI efter 1 år.

Finns nog inte så mycket statistik för 5-10 år. Man har inte bokfört statistik så länge. Tror man började 2002 och metoderna har förändrats och förbättrats. Förr var det svårare att lyckas och nu är det i princip omöjligt att misslyckas.
    myrtel87 skrev 2011-12-29 00:39:15 följande:
    Hur funkar mötet med dietisten? om jag blivit gdk av kirurg kan ja väl inte bli nekad av dietisten?
    Jo, man kan nog bli nekad av dietisten. Anpassa dig.
    Förändras2012 skrev 2011-12-29 08:41:42 följande:
    Ni som är Op hur mkt förberedde ni er med mat/ soppor? Tillni kom hem?
    Jag köpte bara hem några VarmaKoppenSoppor, fruktsoppa, buljong och grönsaker.
    du kommer att må oförskämt bra och orka göra ganska mycket. Tror inte att du måste förbereda så mycket.
  • MrC
    myrtel87 skrev 2012-01-02 13:52:09 följande:
    Hoppas de, jag trodde de skulle va ganska lugnt när man väl fått svar o att väntan efter de inte skulle göra nått då man fått gdk men så fel jag hade :P nån som vet vart man kan köpa modifast eller nutrilett för ett bra pris?
    Jag har några paket jag kan sälja till kraftigt rabatterat pris.
    Annars köper man billigt på www.modifast.se/
  • MrC
    Lilla Liljan skrev 2012-01-03 17:19:46 följande:
    OMG! De ringde nyss och sa att jag ska opereras om TVÅ veckor! Jag fick en återbudstid. Jag är chockad med sååå glad. I morgon börjar flytet! :D
    Yes! Grattis ... snart är du en av oss opererade. Lycka till!
  • MrC

Jag hittade gamla bilder på mig själv från sommaren 2010. Oh herregud vilken skillnad när jag jämförde med nu. Jag visste inte att jag hade sån jävla dubbelhängande haka förr. Och magen såg ju riktigt uppsvälld ut förr.
    Stor skillnad och jag har ändå 1/3 kvar att gå ner.

• MrC
    evolyn skrev 2012-01-06 14:52:10 följande:
    Igår var jag på 6 årskontroll, har gått ner 13kg sen flyt och minskat 7 cm i midjan.
    Efter att ha stått still i 4 veckor så har jag äntligen börjat gå ner igen så denna vecka blev det en minskning med 1.3 kg hoppas det fortsätter och imorgon väger jag förhoppningsvis under 90!!!
    6 årskontroll?
  • MrC
    Evfi80 skrev 2012-01-12 12:21:20 följande:
    Har en nyfiken fråga till er som gjort op. Ångrar någon av er op?För och nack delar med op?hur mådde ni som person före och efter op?
    Jag ångrar inte.
    Fördelar: Orkar mycket mera. Lever längre. Äter mindre = sparar pengar.
    Nackdelar: Måste köpa nya kläder. Kvinnor flörtar med mig i butiken, pizzerian, på bussen osv. Min flickvän gillar inte. Flört
    Före var jag väl ganska okay. Visst, man såg ut som en badtunna, käka som en häst, orkade inte i samma tempo som min dotter och hade ont i fötter, knän och rygg. Psykiskt var jag helt okay.

Nu efter mår jag som en kung. Körde ett ganska hårt motionspass igår på gymmet. Först 2km (9 min) roddmaskin och sedan 60 min (1 mil) på crosstrainern. Visst var jag lite mör och stum i benen efter och kanske lite seg idag, men det släpper. I sommar ska jag springa minst 3 st lopp på minst 10 km.
    Förutom att man orkar köra hårt på gymmet så blir man som en jävla sexmaskin i sängen också. Cool Kan ju vara både bra och dåligt. hmmm.

Jag har gått från 5XL till 2XL och tappat 37 kilo på 6 månader. Från 132 till 95 kg och jag kommer att fortsätta ner mot 80 kg lagom till midsommar.

Visst, jag kan ju inte hälla i mig en milkshake, en stor öl, äta en stor dubbelburgare med dressing Cola och strips. Äta bufféer är ganska meninglöst. Men mättnadskänslan är ungefär samma som förr. Man måste äta lite långsammare och bör inte dricka så mycket eller inget alls till maten. Men dessa nackdelar är klart mindre än de positiva fördelar.

Man måste också äta vitaminer och kalcium i pillerform varje dag. Kan vara svårt att komma ihåg.
  • MrC
    Maddisen80 skrev 2012-01-14 22:02:47 följande:
    hej min operation gick jättebra, opererade mig för 2 veckor sedan men märkte igår att de hade varat på stygnet jag har ju haft lite feber , men de börja gå bort nu , i stockholm iaf på ersta sjukhus så fick man ett plastkort som man visar upp på restaurangen att man har gjort en op och att man får lov att köpa barnmat
    Jag fick på ersta också. Men det är sällan man måste visa, alla tror på dig.
  • MrC
    MizzPiggy skrev 2012-01-17 22:52:23 följande:
    Hmm, jag funderar på att lägga upp en bild i bild tråden på mig före och (snart) då jag är halv vägs mot mitt mål, jag har gått ner ca 18,3 kg sen flyt start, den 21/10, dvs jag tänkte gå ner 1,7 kg till så det är tjugo kilo jämt, vill gå ner 40 kg totalt :)
    Vad tror ni om det?
    Vi tror att det är en bra tanke! Hjärta
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)