• MrC

Gastric Bypass (GBP)

BarbaMamma84 skrev 2012-05-29 19:49:14 följande:
    1 till 2 MÅNADER!? Tar det så lång tid för såren att läka!??! 
    Shit pommes jag trodde det gick fortare än så Eller så hade jag bara inte så bra koll på hur länge det tar innan OP sår läker även om det är titt-hål Skäms dum kände jag mig i vilket fall haha.. 
    Jo, det går nog snabbare, men skynda långsamt. Du var väl ingen superatlet innan, och du kommer inte att bli det på några veckor heller.
  • MrC
    BarbaMamma84 skrev 2012-05-29 20:40:13 följande:
    Nej men jag hade fått in en bra rutin på långa promenader (ca 1 mil/dag) i bra tempo innan OP så därför längtar jag som tillbaka till dom.
    Oooh imponerande! Börja med 1-2 km's promenader efter 1-2 veckor och öka sen tills du är uppe i 1 mil efter 2-3 månader.
    Men du kommer att bli trött också pga viktnedgången. Kroppen kommer att skrika efter energi/mat, men då du inte kan äta eller är hungrig så...blir du trött istället.
  • MrC
    workmonday skrev 2012-05-29 21:03:09 följande:
    jag känner mig fortf så kass, vad ska jag göra? Känner mig precis som innan op, ett failat fetto. Vad är det med mig?
    Följ planen, väg dig varje måndag och se när vikten kryper ner... det räcker väl?
  • MrC
    workmonday skrev 2012-05-29 21:03:09 följande:
    jag känner mig fortf så kass, vad ska jag göra? Känner mig precis som innan op, ett failat fetto. Vad är det med mig?
    Va?! Nästan 13 kilo på 5-6 veckor är fantastiskt bra.
    Jag var -9,5 på 5 veckor och nu är jag -44 på 11 månader.
  • MrC
    MinSkrutt skrev 2012-05-30 20:47:13 följande:
    Hej!
    Har läst ett bra tag i tråden så jag tänkte passa på och ställa en fråga.

Jag ska på gruppinfo på Ersta i juni ang GBP och är 99.9% säker på att jag vill göra en operation (om det nu blir beviljat).
    Den där sista milliprocenten av mig är orolig för att jag ska ångra mig.
    Hur känner alla ni som gjort den? Är det värt allt?

/Alex

=)
    Grattis till Ersta, jag gjorde min på Ersta också. 11 juli förra året alltså.
    För övrigt ångrar jag inget, kanske bara att jag inte gjorde det lite tidigare.
    Det finns för- och nackdelar, men fördelarna överväger klart nackdelarna.
  • MrC
    Pikapika skrev 2012-06-15 12:10:53 följande:
    Har ni läst om den här nya metoden?

minamedical.se/
    Det där lät inte så bra? Måste man liksom leva med en dosa på magen och tömma på toaletten.
    Huh... usch.
    Nja, jag är skeptisk.
  • MrC
    denna där skrev 2012-06-17 08:28:17 följande:
    Näe jag har tänkt på det där, det kan inte vara på riktigt, om man tömmer ur all mat ur magsäcken direkt efter man ätit borde man snart dö av undernäring...
    Jag tror inte man tömmer allt, men en del eller så?
  • MrC
    bambaloni skrev 2012-06-27 05:08:43 följande:
    Någon som vet hur väntetiderna ser ut på sjukhusen i sthlm?
    Ca 1 år skulle jag gissa. Så var det för mig som är opad för ganska exakt 50 veckor sedan.
  • MrC
    kymaro skrev 2012-07-20 10:40:06 följande:
    Ni som är opererade hur mycket gick ni ner av eran övervikt på första året? Glad
    44 av 54 kg gick jag ner på första året.
  • MrC
    Badfantasten skrev 2012-07-20 10:49:53 följande:
    Jag gick ner all övervikt 35-40 kg på ca 6-8 månader, hamnade på BMI 25.
    Har nu 4 år senare gått upp ngr kilo så idag får jag ändå tänka på att inte vågen pekar uppåt igen, då jag nu i stort sett äter nästan normala portioner
    Men du har gjort den gamla metoden och vi som gjort den nya kommer aldrig att kunna äta normala portioner.
  • MrC
    Badfantasten skrev 2012-07-20 11:34:41 följande:
    Skillnad är det säkert/individuellt, men som jag skrev "nästan" normala portioner.
    Jag äter ju mindre portioner men känner att jag nu efter ngr år kan äta något större portioner. Men framförallt blir hungrig snabbare och måste ibland tänka på att inte små äta.

Är det inte så att de flesta GBP kan succesivt töja magsäcken om man missköter kosthållningen, och måste vara försiktig så detta inte sker?
    Ja lite kanske. Men skillnaden från när du gjorde till nu (jag gjorde min för 1 år sedan) är att förr tog man bort den hårda delen av magsäcken och nu gör man tvärtom.
    Så sa de till mig.
  • MrC

Jag var till stan och skulle köpa vita t-shirts att ha under skjortorna. L var för stort, M satt perfekt. Från XXXXXL till M på 15 månader! Inte illa.

Jag är mest putt på att skjortorna XXL och L jag köpte för för 7-8 månader sedan är waaay för stora. Tror jag hade dom 2 ggr och de kostade fan 500 kr/st. Köpte nya i L (M var för små helt klart) och hoppas de ska passa ett tag iaf.

• MrC
    MrC skrev 2012-10-08 15:11:40 följande:
    Jag var till stan och skulle köpa vita t-shirts att ha under skjortorna. L var för stort, M satt perfekt. Från XXXXXL till M på 15 månader! Inte illa.

Jag är mest putt på att skjortorna XXL och L jag köpte för för 7-8 månader sedan är waaay för stora. Tror jag hade dom 2 ggr och de kostade fan 500 kr/st. Köpte nya i L (M var för små helt klart) och hoppas de ska passa ett tag iaf.

Skrev fel, det ska självklart stå: "Jag är mest putt på att skjortorna XXL och XL jag köpte för för 7-8 månader sedan är waaay för stora."
  • MrC

Det ryktas om en stor GBP-kryssning 26/4 med VikingLine Cinderella. Boka in den lördagen tills vidare. Glad

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)