• MrC

Gastric Bypass (GBP)

simple82 skrev 2011-08-25 14:17:34 följande:
    Lite frågor om op =0)

1. Jag har fått veta att jag ska op mig den 19/9 och går nu på flyt jag började på 133.8 och väger nu 129.3 och ska ner under 123 kg..tror ni verkligen jag hinner de??

2. Hur snabbt gick ni ner i vikt efteråt sen?? Vill inte förvänta mig för mycket lixom...tänkt om de blir fel på mig så jag inte går ner??

3. Hur funka de med maten efteråt?? Ni som är gifta el har familj, hur funka omställningen i familjen??

4. Ni har en överviktig partner, gick din partner ner med efter din op med dig?

Konstiga frågor kanske.. =0/

1. Ja, lätt att du fixar det. Promenera!

2. Jag vägde 128-132 före, 123 på op-dagen. Sen gick jag ner 6 kg första veckan och efter det 1-2 kg i veckan.

3. Maten blir nog inga problem... för du kommer inte att vilja äta som din familj. Ät bara långsamt och tugga noga och drick inte till maten! Ät på små tallrikar. Mät upp maten före, ca 2-2,5 dl max.
    du kommer inte att vilja dricka vanlig läsk, äta iskalla saker (glass osv), fet mat, tårtor/bakelser, kakor, bullar, friterad mat osv... för att du blir direkt illamående. Visst kan man ta en zip från milkshaken, äta en strips eller smaka en tugga från tårtan. Men bli inte för modig, för det straffar sig.
    När du ser andra vräka i sig stora lass med mat kommer du att känna dig spyfärdig. När du går på restaurang och barnen äter nästan en hel pizza blir du proppmätt på en halv barnpizza.

4. Min exfru har fått op-tid om 5-6 veckor och min nya flickvän försöker också gå ner. Vi bor inte tillsammans så jag kan inte påverka så mycket.
  • MrC
    Naemi skrev 2011-08-25 16:10:00 följande:
    Är det någon av er viktminskare här inne som innan / strax efter operationen köpt ett "målplagg"?
    Jag har köpt några snygga skjortor som jag vill ha.
    Nästa sommar ska dom nog passa bra!
  • MrC
    Lilla Liljan skrev 2011-09-01 00:56:59 följande:
    Tack för ditt svar. Men just att han har så mycket och långa andningsuppehåll... tänkte om det blir problematiskt med narkos då? =/
    Tveksamt om någon här är rätt person att svara på det. Hör med en narkosläkare.
    För övrigt som opereras man inte i horisontellt läge. Man lutas uppåt och "står" med benen utåt, liksom. Sömnapne orsakas väl att man sväljer tungan. Om patienten "halvstår" upp så ramlar inte tungan bakåt lika lätt.
  • MrC
    FamiljenHietala skrev 2011-09-04 22:42:59 följande:
    Imorgon gäller det

Klockan 10 ska jag befinna mig på CFTK och runt 11 opereras jag! Nervös som sjutton, men det kommer nog gå bra!

Tog fragmin sprutan och det tog ett tag o göra det, vet inte varför jag vart så mesig inför den :S

Nopp nu blir det läggdags så skriver jag nog mera imorgon!

Kram på er
    Lycka till! Vi håller alla tummar för dig.
  • MrC
    FamiljenHietala skrev 2011-09-05 08:02:07 följande:
    Tack MrC

Har intagit tabletterna så nu e det bara o vänta innan man ska åka
    Skrattande och nu sover du!
  • MrC
    FamiljenHietala skrev 2011-09-05 18:54:42 följande:
    Japp det gjorde jag

Så nu e jag på andra sidan och allt har gått kanon! Trött men glad
    Åh jävlar vad du kommer att vara trött nu några dagar.
    Ät nu dina oxynorm så att du får en skön fylla! *hihi*
  • MrC
    Dhevil skrev 2011-09-06 16:32:58 följande:
    Herregud! Det här är så sjukt! Förra onsdagen va jag på vc! Där skickades min remiss, läkaren trodde inte att jag skulle få den. Idag, inte ens en vecka senare så får jag svar från st görans om att jag ska få komma dit på infomöte och så! Herregud, jag är nog i chock! Trodde inte för en sek att jag, JAG, skulle ha sådan tur! Men nu är jag lite rädd också! Nästa måndag ska jag dit. Den 12e! Vågar jag detta? Och vad har ni för erfarenheter av st görans?
    Lung ner dig. Förlåt om jag tar ner dig på jorden... men du är inte godkänd ännu.
    Infomötet är bara "allmänt". Ni samlas i en ganska stor grupp (troligen) på 10-20 personer.
    Ni får lyssna på en sjuksköterska och en dietist och ni får ställa frågor.

Sen får ni gå hem, läsa alla papper ni får och fundera lite och sen kanske blir du kallade till samtal med läkare/kirurg.
    H*n går igenom papper som ni fyllt i och pratar med er osv och h*n gör sedan en bedömning om ni är kvalificerade för en gbp-op.

efter det ska du "flyta" och ska även ha ett samtal med narkosläkare, lämna blodprover osv osv.

Alltså, du har lång väg kvar.

/Mvh Mr 8v -17kg.
  • MrC
    sophiemedPH skrev 2011-09-08 17:10:59 följande:
    läste föresten nån ny studie om att det är jätte vänligt att man blir alkolist efter GBP nån som vet om detta stämmer?  
    Jag har hört samma.
    Orsaken ska vara att gbp-opade är mer lättpåverkade av alkoholen? Att vi skulle ersätta matmissbruket med alkoholmissbruk?
  • MrC
    EmmaHenke skrev 2011-09-09 08:14:49 följande:
    Hur lång tid har det tagit er från remiss till op?
    Nästan 12 månader, men jag utnyttjade inte vårdgarantin.
    Remiss 24'e juni 2010 -> OP 11'e juli 2011.
    väntar på mirakel skrev 2011-09-09 07:12:12 följande:
    Hej
    Jag som så många andra har försökt 100 ggr att gå ner i vikt, behöver inte dra allt det där för ni vet ju hur det är!
    Har funderat och funderat och blir mer och mer taggad för en operation.

Men vill ha lite mer kött på benen innan jag ringer vct.
    1. Vad hade ni för BMI när ni gjorde operationen? Man ska ju ha mellan 35 och 40, jag ligger på 38 men så ska man ju gå ner själv innan op, gör dom då op om man kommer under 35? (är rädd att jag väger för lite!!...)

2. Är det många utav er som gör/har gjort detta genom privat sjukvård? verkar vara lättare att få sin op gjord där, men jag kommer ALDRIG ha råd att betala det själv så jag får vacker gå genom landstinget.

3. vill oxå veta lite mer om hur era matvanor ser ut efter op. förstår att dom ser väldigt olika ut för dom som precis är op och dom som har varit op ett tag.

4. Det jag är mest rädd för inför op är att man ska må dåligt under en lång tid efteråt. Att man mår illa och har kräkningar efter man har ätit och att magen rasar. Är det vanligt? Har du haft några komplikationer?

Tänkte om någon op vänlig själ kan svara och skriva lite till mig =)

Jag vet ju att efter så många misslyckade bantningsförsök så är nog det här den enda vägen till en sund och fin kropp för mej. ORKAR inte längre, det här tar förmycket på psyket och jag måste göra något åt detta nu!!!!!!
    1. ca 40-41. Om du har 38 nu och under flytperioden går ner till 34,9 så tror jag nog att dom nekar.
    2. Jag gick genom landstinget, men opererades på ett sjukhus som är en ideell förening.
    3. Äter nästan allt, dumpar aldrig. Kan inte äta/undviker: glass (för kallt och sött), läsk med socker, tårta/bakelser (sött), godis (sött), chips/friterad strips (fett). Annars äter jag som förr, fast betydligt mindre mängder.
    4. Mycket ovanligt. Jag fick en smärtattack fyra dagar efter op och åkte till akuten. Stannade en natt. Magnetröntgen osv.

Tänk så här...
    Visst finns det risker med op, men riskerna med att vara tjock är större än en gbp-op.
    Att gå över gatan, åka/köra bil är massor mycket farligare än att göra en gbp-op. Varje år dör 300-400 pers i trafiken. 0-1 personer dör väl av en gbp?
    Om en gbp-op skulle vara farligt så skulle dom aldrig göra tusentals varje år.
    Teknik, kunskap och metoder har förbättrats väldigt mycket på kort tid. Risker finns alltid, men riskerna med en gbp-op är sjukt liten ändå.

Jag är ca -18 kg på 9 veckor. Ångrar inget, nu orkar jag jogga runt spåret 6,5 km. Nästa sommar ska jag springa flera lopp på ca 10 km. Resultaten kommer här! Stay tuned.
  • MrC
    EmmaHenke skrev 2011-09-09 08:14:49 följande:
    Hur lång tid har det tagit er från remiss till op?
    MrC skrev 2011-09-09 10:55:51 följande:
    Nästan 12 månader, men jag utnyttjade inte vårdgarantin.
    Remiss 24'e juni 2010 -> OP 11'e juli 2011.
    Förlåt, inte "nästan" 12 mån... drygt 12 mån ska det vara.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)