Gastric Bypass (GBP)
simple82 skrev 2011-08-25 14:17:34 följande:
Lite frågor om op =0)1. Jag har fått veta att jag ska op mig den 19/9 och går nu på flyt jag började på 133.8 och väger nu 129.3 och ska ner under 123 kg..tror ni verkligen jag hinner de??
2. Hur snabbt gick ni ner i vikt efteråt sen?? Vill inte förvänta mig för mycket lixom...tänkt om de blir fel på mig så jag inte går ner??
3. Hur funka de med maten efteråt?? Ni som är gifta el har familj, hur funka omställningen i familjen??
4. Ni har en överviktig partner, gick din partner ner med efter din op med dig?
Konstiga frågor kanske.. =0/
2. Jag vägde 128-132 före, 123 på op-dagen. Sen gick jag ner 6 kg första veckan och efter det 1-2 kg i veckan.
3. Maten blir nog inga problem... för du kommer inte att vilja äta som din familj. Ät bara långsamt och tugga noga och drick inte till maten! Ät på små tallrikar. Mät upp maten före, ca 2-2,5 dl max.
du kommer inte att vilja dricka vanlig läsk, äta iskalla saker (glass osv), fet mat, tårtor/bakelser, kakor, bullar, friterad mat osv... för att du blir direkt illamående. Visst kan man ta en zip från milkshaken, äta en strips eller smaka en tugga från tårtan. Men bli inte för modig, för det straffar sig.
När du ser andra vräka i sig stora lass med mat kommer du att känna dig spyfärdig. När du går på restaurang och barnen äter nästan en hel pizza blir du proppmätt på en halv barnpizza.
4. Min exfru har fått op-tid om 5-6 veckor och min nya flickvän försöker också gå ner. Vi bor inte tillsammans så jag kan inte påverka så mycket.