Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric Bypass (GBP)

Perpen skrev 2012-10-21 08:18:44 följande:
    När jag var på gruppmöte och träffade både dietist, sköterska och kirurg så gick de igenom hur operationen går till, vad den är bra för och vad som kan gå snett osv. Sen gick de också igenom hur man ska äta osv. De gjorde även vägning och mätning när man kom dit så efteråt fick man träffa kirurgen enskilt och då fick man veta om man skulle få operationen eller inte. Om man blev godkänd fick man sedan träffa sköterskan igen som då bokade en operationstid, tiden fram till operation kunde variera väldigt mycket, jag fick en tid väldigt snabbt, tror jag var på infomöte den 12e april och fick operationstid den 25e april så jag fick börja på flyt direkt dagen efter gruppmötet. 

Oj gud de gick ju jätte fort:).
    Får se hur dom gör här för vet att innan mötet ska jag träffa dietisten sedan info mötet och efter de träffa läkaren.
    Är bara nyfiken varför dom satt och ringde in folk så fort till ett info mötet.
    Kanske kan de vara så att vi nu på detta info mötet ska opereras innan jul:).
    Detta är som att vänta på en julklapp som man inte riktigt får öppna en ju:). 
    Vägdes man framför dom andra? 
  • MiaIa 90
    Zizzieleenia skrev 2012-10-21 09:23:29 följande:
    Här i Finland går det kortfattat till såhär: (Iallafall mitt sjukhus)

1. Träff med "vanlig"  läkare och be om att få remiss..
    2. Inremedicinsk läkare samt träff med näringsterapeut. (Måste få godkänt av bägge. Många frågeformulär osv.. Inremedicinska läkaren som avgör BMI-gränsen) 
    3. Gastroscopi
    4. Fick brev om att kirurgen kollat på mina uppgifter, blev godkänd.
    5. Operationsdatum
    6. Näringsterapeut, få dietföreskrifter för flytet.

Inför operationen

Blodprov
    Dietföreskrifter för efter operationen
    Förbesök med kirurg, anestesiläkaren
    Spirometri
    Ultraljud.

Går ni genom allt sådant där på andra sidan vattnet?? 
    Jo då går de till på lite annorlunda sätt och de kan ju vara bra de med att dom kollar allt ordentligt:)
  • MiaIa 90
    Perpen skrev 2012-10-21 18:42:40 följande:
    Ja för mig gick det verkligen fort. Jag hade kunnat ta en senare tid också men då hade jag fått vänta någon månad till och det hade jag inte lust med så då tog jag tiden trots att den låg så nära, men det var tur att det inte var närmare för det var precis på gränsen att jag hann gå ner alla kilon inför operationen.  Vägningen och mätningen gjordes enskilt tillsammans med sköterskan, alla andra satt i ett väntrum och väntade på sin tur. :) 
    Jo förstår de man tar ju de man får ju:).
    Jo får se hur dom gör de är olika på olika sjukhus har jag förstått.
    Ska ju träffa läkaren själv efter info mötet så dom kanske väger mig där. 
  • MiaIa 90

Här börjar de närma sig onsdag och info mötet,dietist och mötet med kirurgen. 
    Är så spännande undra vad som kommer hända.
    Tänk om de går fort jag kanske blir operarad innan jul.

• MiaIa 90
    Dixabilly skrev 2012-10-23 19:17:01 följande:
    Fick brev om att remissen är skickad till kirurgen.
    Vill att det ska gå snabbt nu
    Åhh vad skönt att den kommit i väg för dig:).
    De kan gå fort fram de vet man aldrig.
    De är en spännande resa man gör som att öppna en present sakta:).

Själv här så skickades min remiss för drygt en månad sedan och nu i morgon redan ska jag på grupp info möte,dietist och enskillt möte med kirurgen:). 
  • MiaIa 90
    Dixabilly skrev 2012-10-23 19:27:33 följande:
    Oj jäklar!! :D
    Avis jag blir!

Alltså jag fick tips av ena sköterskan att säga till att finnas med som "reserv" om de fick uteblivna operationer! Jag kommer självklart ställa mig som frivillig, men frågan är med flytet då :S
    Så de kan gå fort jag hoppas bara jag kan få op tid fort också kanske innan jul vem vet.

De kan du ju göra stätta di på den listan men innan du gör de måste du gå på grupp info mötet,ta blodprov.träffa dietist så du har de klart för om man inte gjort de så får man inte göra operationen så som jag har hört iallafall. 
    Flytet bestämmer läkaren när du ska börja med de och de är inte säkert du behöver gå ner något utan te bara dricka flytande i 2 veckor innan för att minska fettet på levern. 
  • MiaIa 90

Hej nu är man hemma efter en hel dag på Grupp info möte,enskilt möte med kirurgen och möte hos dietisten.
    Jag blev godkänd:).
    Kommer bli opererad innan 3månader.
    Detta har gått fort kommer ha gått 4månader från min remiss till op.
    Måste gå ner 18kg innan operationen och ska flyta i 6veckor.
    Är så glad:).
    Kram 

• MiaIa 90
    kymaro skrev 2012-10-24 21:06:48 följande:
    Grattis, hätligt! Flutet kommer gå super ska du seGlad
    Tack så jätte mycket:).
    Jag kan inte fatta detta:).
    Och att de går så fort.
    Jo jag måste klara av 6veckor:) 
  • MiaIa 90
    knoddens skrev 2012-10-25 10:25:24 följande:

Var var du någonstans på mötet?
    Jag var på mitt info möte i Hudiksvall:)
  • MiaIa 90
    Sarilariz skrev 2012-10-25 20:48:21 följande:
    Grattis!

Det har gåttt ungefär lika fort för mig, om inte snabbare, jag skickade remissen i slutet av september, träffade kirurgen 8okt och de TRODDE att jag skulle bli opererad innan jul. Men senast januari :) 
    Åhh visst är de skönt att veta när de blir:).
    Hur länge är du tvungen att flyta och gå ner?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)